Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Undervisning i studiemetodik

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Undervisning i studiemetodik"— Præsentationens transcript:

1 Undervisning i studiemetodik
Kernestof fører til fagligt mål Læreplanens krav opfyldes

2 Fagets formål Læringsmål Kernestof Viden og færdigheder
Eleverne skal have viden om og færdighed i anvendelse af basale studieteknikker og arbejdsmetoder. tage og anvende notater, træne mundtlig fremlæggelse demonstrere viden om, hvad der fremmer og hæmmer god kommunikation træne skriveprocessens faser. læsestrategier, notatteknik, effektiv lytning systematisering af arbejdsvaner, skriveprocessens teknikker, kritisk informationssøgning, kommunikation, herunder mundtlige fremlæggelsesstrategier Hanne Heimbürger

3 Omfanget af læsestrategier
Test af læsehastighed Lærer altid angive læseformål Læseteknikker Lektier og læsning Læsetræning Ordforråd Tips for ordblinde Subjektiv og objektiv forståelse af en tekst Fakta og partsindlæg Spørgsmål på forskellige niveauer Fange essensen af en tekst Digital læsning af papirtekster Knæk Studiekoden ”Faglig læsning og forståelse”. Hand out:Læsehastighed. Læsetræningsprogram. Plastic. 3 tv. Energiomsætning Hanne Heimbürger

4 Læse digitale tekster Definere læsningen for eleven Træne
Hukommelsesteknikker. (De husker dårligere) Navigationskompetence Dybdelæsning, fordybelse Hent tips her! Anne Mangen: Lesning på skjerm. Plus Anne Knudsen i WA 1/ Hanne Heimbürger

5 At huske Overbelastet workarea Slukker uden at gemme
Uden operativsystem Få dem til at gemme filen - langtidshukommelse Gemme filen flere steder: eksempler Samarbejde, transfer eks

6 Tage og anvende noter Noter på papir og på computer, billeder. Det skal prøves og mærkes. Mindmapping Begrebskort Principskitser Tegneserie Idéer her Knæk Studiekoden s Affektiv læring. Hand out med tegneserie Hanne Heimbürger

7 Skriveprocessens teknikker
Tegne sin stil, opgave Hurtigskrivning, processkrivning – dansklærer Naturvidenskabelig rapport – faglærer Træn de enkelte elementer Knæk Studiekoden s Hand out indledning-afslutning Hanne Heimbürger

8 Inddrage elever i forbedringsproces
Rette kammerats stil (tildelt af mig) Rettelser sendes til lærer Jeg kommenterer både rettelser og stil. Jeg giver karakter for evne til at vurdere stil. Og stil med dobbelt kommentar går tilbage til elev. Elev skriver ny udgave af stilen.

9 Feedforward og ny aflevering
Lektie: læse kammerats opgave – hvordan forbedres den? Gennemgang i klassen. eller Lektie: sproglig forbedring af dele af opgave med efterfølgende gruppearbejde Stil med speak + genaflevering Hanne Heimbürger

10 Variér de skriftlige opgaver
Begynd timen med udfyldningsark Skriftlige sekvenser i timerne Formidlingsopgaver (folder, mælkekarton, 5 slides) Refleksionsopgaver, studiespørgsmål Overbliksopgaver (mindmap, flow chart) Fokuseringsopgaver (lave overskrifter) Repetitionsopgaver (tests) Hand out 3 eks. Knæk Studiekoden s 164. Lav sekvenser med skriftlighed. Udvid fagfaglige skriftlighed. Verden set og fortalt i hand out Hanne Heimbürger

11 Effektiv lytning Mål: Demonstrere viden om, hvad der fremmer og hæmmer god kommunikation Dansklærer med teori og øvelser At give og modtage feed back Mål: Træne mundtlig fremlæggelse Lærers opgave: Klare tilbagemeldinger. Feed forward. Prøveeksamen med rollespil PPT forsynes med speak Optage præsentation på film Knæk Studiekoden s , s 38. Studiekompetence s 75- Hanne Heimbürger

12 Lyt til virkeligheden Lad eleverne selv finde en radio- eller tv-udsendelse, de vil arbejde med Kontrovers om facebook : Lytte efter én person af fire i paneldebat. Hanne Heimbürger

13 Kommunikation: Paneldebat
Aktuelt dilemma med flere parter. Definér parterne Elever finder gruppevis argumenter til én part Paneldebat med afstemning Demokrati? Hanne Heimbürger

14 Systematisering af arbejdsvaner
Hjælp eleverne med at planlægge: Øvelser, egne mål, stresshåndteringsteknikker Planlægning af lektielæsning Planlægningsværktøjer Knæk Studiekoden s Hanne Heimbürger

15 Stresshåndtering for elever
Hvad forstyrrer? Digital pause Tidslinje Prioritering med post-it Haster! Vigtigt! Matematikopgave Aflevere cykel til reparation Læse engelsk Haster ikke, men vigtigt! Dansk stil til 9/9 Fødselsdagsgave til Asger Haster, men ikke så vigtigt! Ringe mormor Haster ikke og er ikke vigtigt Peter om Marie Rydde op i skabet Knæk Studiekoden s 57. Øvelse med post it!

16 Informationssøgning Brug film og øvelser fra denne side!
Kildekritik: ”Vi googler det bare lige”. Foranderlige tekst Hanne Heimbürger

17 Plagiat og snyd De unge opfatter det ikke som skamfuldt at kopiere, plagiere, sample Gør opmærksom på: På skolen bedømmes de ud fra vores moral Tal om, hvorfor man skal skrive selv (Identitet, virkelighed, eksamen og fremtid) Hanne Heimbürger

18 Når dansk er et fremmed sprog
Hvad er jeres erfaringer? Løsninger? (Forforståelse til oplæg af Anne Holmen) Hanne Heimbürger

19 Studieteknik i praksis
Plan for studieteknik i alle fag Til kl. 16: Gruppearbejde

20 Løftekatalog Hent inspiration fra oversigter i hand out og i grundforløbsplan. Hvordan får I kollegerne med på virkeliggørelse? Vis dem hvordan fokus på studiemetodik giver øget fagligt udbytte Hanne Heimbürger


Download ppt "Undervisning i studiemetodik"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google