Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afRune Lindegaard Redigeret for ca. et år siden
1
EU’s 2020-strategi og samspillet med en regional (strukturfondsfinansieret) indsats 2014-20. København 27. februar 2012 Preben Gregersen og Susanne Kirkegaard Brodersen
2
Tilgange til (regional) vækst ”Stedbaseret” tilgang Stærkt partnerskab Baseret på stedlige potentialer/muligheder og prioriteringer Funktionelle ”steder” Koordineret på tværs af sektorpolitikker… ….vertikalt på langs af udøvelsesniveauer ”Sektortilgang” ”Excellence” ”One size fits all” Evt. via udrulning
3
Generelle risici.. Der kan skabes stedlige afhængighedskulturer Der kan følge dårlige investeringsmiljøer Der kan følge skæv udvikling/spild af midler Steder kan blive ukonkurrencedygtige M.v. F. Barca 2009
4
Udfordringerne er mange… Undgå faldgruberne (F. Barca) Den økonomiske kontekst betyder formodentlig færre midler generelt og til DK Øget krav om synlige resultater Forordningsmæssige rammer mere udfordrende – 1) EU2020, 2) tematisk koncentration, 3) resultatorientering, 4) ”undgå spredehagl” og 5) øget koordination.
5
Men inden vi – når til strategisk tragt, programmering og arkitekturen……… EU budgettet 2014-20 – forhandles Forordningsgrundlaget – forhandles Delegerede retsakter og gennemførelsesregler Regeringsgrundlaget – udmøntes
6
Processen 2007-2013 Lissabon Strategien EU’s strategiske retningslinier DK’s nationale reform program Globaliseringsstrategi Lov om erhvervsfremme Operationelle programmer ESF og ERDF Vækstforas erhvervsudviklings- strategier.
7
EU 2020 EU’s strategiske retningslinier DK’s nationale reform program DK partnerskabsaftale Erhvervs- udviklings- strategier Lovgrundlag og forordninger Operationelle programmer Konkretisering Processen 2014-2020
8
Først de indholdsmæssige udfordringer, som Kommissionen redegjorde for tidligere på dagen. ERDF. Mindst 80 % til: skiftet til lav emissions økonomi og/eller fremme af konkurrencedygtighed i SMV og/eller styrkelse af forskning, teknologi eller innovation. Dog skal min. 20 % anvendes på skiftet til en økonomi med lav emission. Mindst 5 % af EFRU midlerne skal bruges gennem Integreret Territorielt Investerings Instrument (ITI) til byer. Forordningsmæssigt krav om én investeringsprioritet = én prioritet i programmet. Enkelhed = én prioritet = 100% til de øremærkede investerings- prioriteter Kompleksitet = flere prioriter ønskes = min. 80 % til de øremærkede investerings- prioriteter, maks. 20 % til fordeling blandt alle øvrige.
9
De indholdsmæssige udfordringer (fortsat).ESF Mindst 80 % til: fremme af beskæftigelsen og arbejdskraftens mobilitet og/eller investering i uddannelse, kvalifikationer og livslang læring og/eller social integration og bekæmpelse af fattigdom og/eller styrke den institutionelle kapacitet og effektiviteten i den offentlige sektor. Dog skal mindst 20 % anvendes på social integration og bekæmpelse af fattigdom. Forordningsmæssigt krav om én investeringsprioritet = én prioritet i programmet. Enkelhed = én prioritet = 100% til de øremærkede investerings- prioriteter Kompleksitet = flere prioriter ønskes = min. 80 % til de øremærkede investerings- prioriteter, maks. 20 % til fordeling blandt alle øvrige.
10
Muligheder og begrænsninger…. Interventionslogik eller ”hver mand sin kasse”? Vil vi vækst i bred forstand - har vi fokus, på det, der samler eller adskiller os i partnerskabet? ”Break even” f.s.v. administrationsudgifter – hvornår bliver det for komplekst at administrere (fejlrater, tidsforbrug etc.)? Robuste rammer forebygger behov for gentagne programændringer Klassifikation og notifikation (statsstøttebetragtning).
11
Forudsætninger for en vellykket proces Partnerskabsprocessen er under udvikling Konsensus om koncentration, fokus, resultatorientering og snitflader Endemålet er programstart 2014/1.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.