Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Personlige og sociale kompetencer Kulturelle og samfundsmæssige kompetencer Til kl 12.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Personlige og sociale kompetencer Kulturelle og samfundsmæssige kompetencer Til kl 12."— Præsentationens transcript:

1 Personlige og sociale kompetencer Kulturelle og samfundsmæssige kompetencer
Til kl 12

2 Vidensdeling Dilemmaspillet Hvad nåede I frem til?
Hvilke erfaringer kan I tage med jer til elevernes gruppe- og projektarbejde?

3 Gruppearbejde ”demonstrere viden om arbejdsgang, rollefordeling og progression i gruppe -og projekt-arbejde” Omvendt brainstorm Brug samme terminologi Hvilken rolle spiller du selv i en gruppe? (s 18 i vejledningen) Brug øvelserne fra bøgerne: Se side 105ff i Knæk Studiekoden Lave undervisningsbeskrivelser for andre – se eksempel Om studiegrupper i ”Studiekompetence” s 57 – 67. Knæk Studiekoden s Hanne Heimbürger

4 Feedback regler Fremhæv noget godt Stil spørgsmål
Forslag til forbedring Arbejd med at give og modtage feedback Knæk Studiekoden s Hanne Heimbürger

5 Virtuel undervisning Elever prioriterer det synlige: lav opgaver forpligtende ift. klassekammerater Kommunikative arbejdsformer: synkront eller diakront Stil klare krav, opstil mål for eleverne, som de evalueres i forhold til. Lad eleverne udføre forbedringerne i praksis Læringsstrategier anvises konsekvent Undervisning med relation til virkelighed Plastic + 3 tv – spørgsmål på taksonomiske niveauer. Spørgsmål på Facebook plus skrivning i googledocs. Screencasts: ppt med speak. Konstrueret eksamensspørgsmål. Enkle spørgsmål der kræver megen forberedelse: Hvordan kan det være, at det mest er mænd, der er farveblinde? Hanne Heimbürger

6 Hvordan gik det? ”Prøv under oplægget af Anne Holmen at tage noter.
Nøgleord som basis for opsummeringer, der kan anvendes i morgen hhv. på egen skole. Refleksioner over indhold Overvejelser om ændre egen praksis ift. ny viden?”

7 Fokus på det sproglige Elevernes vidensformer omfatter ikke ”vores” sprog Vær opmærksom på sprog i opgaveformuleringer og feedback Lad eleverne få tid, skriv pointer på tavle, giv opgaver på skrift Arbejd med den sproglige bevidsthed som del af den faglige læring i alle fag Lær eleverne at arbejde med modstand og tage vilkårene som de er

8 Hanne Heimbürger CFU UCC
Lærerens sprog Forventninger til elever Omtale af elever Brug ikke negationer ”Lad være med at tjekke sms” = fristende billede i hovedet ”Jeg vil gerne have du går i gang med opgaven nu” = det ønskede billede Hanne Heimbürger CFU UCC

9 Gengive viden Brug CL-strukturer ved læsning: én elev læser et afsnit, næste refererer, sidste giver overskrift. Lav matrixgrupper: Lad eleverne bytte til nye grupper og referere hvad de fandt ud af. Hanne Heimbürger

10 Aktiv deltagelse demonstrere viden om vigtigheden af at deltage aktivt i undervis-ningen Mål om privat brug af sociale medier Gør deltagelse forpligtende ift kammerater Lad elever tale 2 og 2, så 4 og 4 Nærmeste udviklingszone – reformulere på eget sprog? Vær tydelig med forventningerne Hvad har I af andre forslag? Hanne Heimbürger

11 Struktur, gennemskuelighed
Dagsorden/indledende opgave Afslutning: opsamling, hvad lærte vi i dag, hvad skal vi næste gang Klare evalueringskrav: hvad ser vi på? Anvisninger på lektielæsning. Læseformål Knæk Studiekoden s Hanne Heimbürger CFU UCC

12 Fagets formål Kulturelle og samfundsmæssige kompetencer
Eleverne skal have en sådan viden om og kunne anvendelse et bredt udvalg af læringsstrategier, at det styrker deres kompetencer i forhold til at tage aktivt del i såvel det grønlandske samfund som i verdenssamfundet. Personlige og sociale kompetencer Eleverne skal kunne reflektere over egen studiepraksis og kunne samarbejde med andre. Eleverne skal kunne arbejde med at udvikle og styrke egne læringsstrategier som et led i den personlige identitetsdannelse, og således at muligheden for individuel og social udfoldelse øges. Hanne Heimbürger

13 Kulturdimensioner Introducér eleverne for Hofstedes kulturmodel
Læs om dimensionerne En mere grundig læsning Lad dem se på Danmark Sammenlign med andre lande Lad dem udfylde socialiseringsfeltet to og to Samtale om skolens forventninger Se vejledning nederst s 10. Knæk Studiekoden s. 131 om konfliktløsning Hanne Heimbürger

14 Læringsstil Lav testen ”Find din egen læringsstil”
Ophold dig lidt ved fordelene og ulemperne. Hvilke råd ville du give en elev med samme læringsstil? Lad eleverne erfare læringsstil i praksis: Læs en tekst højt, lad dem læse selv, lad dem genfortælle teksten, lad dem diskutere sin forståelse – hvor fik de størst udbytte? Hvordan kan man ellers udnytte læringsstil? Hanne Heimbürger

15 Hvem henvender du dig til
Dunn og Dunn Meyer/Briggs Gode links til elever Hvilken type er du selv? Hvilke elevtyper når du med din undervisning? Spontan eller reflekteret. Global eller analytisk. Motivation indefra eller udefra. Hanne Heimbürger CFU UCC

16 Hanne Heimbürger CFU UCC
Hvem er du? Og hvad vil du? Hvilken slags lærer er du? Vælg et eller flere billeder Begrund dit valg Hanne Heimbürger CFU UCC

17 Hanne Heimbürger CFU UCC
Lærerens opgave Lærerens opgave er at eksplicitere, hvad eleven skal vise, at han kan til eksamen anvise, hvordan eleven viser sin forståelse og kunnen eksemplificere de taksonomiske niveauer Hanne Heimbürger CFU UCC

18 Elevmål og taksonomier
Elevmål/taksonomi Bloom Kolb SOLO Hvilken viden skal eleven vise han har Redegøre Fra elementært til kompleks Hvordan viser eleven, at han kan forholde sig til denne viden Analysere, reflektere Hvordan viser eleven, at han kan anvende sin viden og vælge relevant viden ud fra konkrete problemstillinger Anvende teori og metode Anvende fagligt relevante studiemetoder Anvende it på en måde der understøtter opfyldelse af de øvrige faglige mål Hvordan viser eleven at han kan forholde sig kritisk til egne konklusioner Diskutere, perspektivere selvstændigt Klare tilbagemeldinger

19 Fælles holdning? Skal eleverne selv beslutte, om de må have computeren fremme? I hvilken grad skal lærer overvåge, om eleven beskæftiger sig med noget fagligt relevant? Hvordan skal læreren reagere, når elev er beskæftiget med andet? Hanne Heimbürger

20 Motivation Hvad virker?

21 Tid contra udbytte Det man forstår, det husker man
Forståelse understøtter udledning, transfer Performancekultur forudsætter der er en forståelse at vise Men kommatering? Matematikprogression? NV-rapport som udfyldningsopgave? Grammatikprogrammer? Hvornår er det ok ”kun” at lære elever redskaber, værktøj, udvendig læring? Hanne Heimbürger

22 Motivation og engagement
Dansk forskning viser: Relevant og nyttigt ift livssituation og identitetsudvikling Medbestemmende Samarbejde Producere til andre end læreren Lærer er tydelig og nærværende Digitale læremidler Kreativitet ”Unges motivation og læring” – Niels Ulrik Sørensen m.fl. Hans Reitzels forlag 2013 Hanne Heimbürger

23 Brug it til produkter Her kan du finde inspiration, eksempler og vejledninger til web 2.0-værktøjer, der er velegnede til at lave produkter med - alt fra mindmaps til animerede film. Hanne Heimbürger

24 Konstruer virkeligheden
”Fjernundervisning” – rette opgaver Fortællingen: Hjælpe Kurt Interview af ”ekspert” + engelsk Tage udgangspunkt i eleven selv Hanne Heimbürger

25 Hvordan motivere At sætte delmål – eleverne ser de har lært noget
Lade dem formulere egne mål Visualisere målet Omdefinere selvopfattelsen fagligt Nærmeste udviklingszone Studiespørgsmål Visualisering: Om Khaled: Skjulte manglende opgaver på itsl og nød den tænkte situation. Aktantmodel. Dobbelt respons. Hvad gjorde mary montague i 1713, der var totalt cool? (hvem var hun, hórfor gjorde hun hvad hun gjorde, hvilken betydning fik det? Hanne Heimbürger

26 Motivere mere Sikre elevaktivitet Arbejde med selvtillid
Alle får lige plads og taletid Variere konstellationen i grupper Giv medansvar for sociale klima Lektiehjælp Hanne Heimbürger

27 Klarhed modvirker stress
Vis det højeste mål. Lad dygtige elever demonstrere Vis et basalt niveau. Gør det selv Undersøg elevernes tankevaner: hvad er det, de ikke har forstået, siden de laver fejl Løbende vurderinger af elevernes forståelse – formative evalueringer Gardner Hanne Heimbürger

28 Identitetsforsvar ”Man ændrer ikke på sin identitet,
hvis ikke der foreligger en stærk motivation for at gøre det”. Illeris 2013 Transformativ læring og identitet. Knud Illeris s. 149 Hanne Heimbürger

29 Motivation Indre motivation ikke mere ægte Ydre motivation virker også
Illeris s 148 Hanne Heimbürger

30 Modstand mod forandring?
Elever: karakter for præstation ikke for person Bør vi lærere ikke også skelne? ”Læreren kan opleve forslag til anden undervisningspraksis som krav om en dybere omstilling af hans/hendes personlighed og værdisystem” SCP i WA 4/1 2013 Overvej, om du egentlig finder det krænkende. Oplever elever det også sådan? 5 indsatsområders virkeliggørelse? Refleksion Hanne Heimbürger

31 Klar dobbelt lærerrolle – faglig OG menneskelig
Se, høre og forstå eleverne Være væg = vær klar og tydelig Rose med begrundelser 7 kan være godt og skidt Selv holde alle aftaler Hanne Heimbürger

32 Anbefalinger Stil klare krav og opstil klare mål, som eleverne bagefter evalueres i forhold til. Klare tilbagemeldinger: anvise konkrete forbedringer og lade eleverne udføre dem i praksis. Og i den forbindelse undersøge de tankemønstre der fører til, at eleven laver fejl. Vise eleverne, hvad de skal gøre for at vise, at de har forstået et emne. Undervise med relation til virkeligheden Sprog: systematisk opbygning af fagligt ordforråd. Arbejde systematisk med faglige læreprocesser Arbejde med dybdelæring og singletasking Sæt grænser på en menneskelig måde Hanne Heimbürger

33 Egne mål? Fortæl din sidemand om, hvad du vil tage med i din undervisning. Hanne Heimbürger

34 Undervisningsplan for hver metodik
Sæt jer i grupper efter kernestof Hvordan vil I omsætte dagenes inspiration til praksis? Skriftlig plan afleveres kl Hanne Heimbürger

35 Forslag til metode Giv ordet til hinanden på skift
Undlad at afbryde med erfaringer og tanker Stil spørgsmål, der giver mulighed for at begrunde synspunkter Hanne Heimbürger


Download ppt "Personlige og sociale kompetencer Kulturelle og samfundsmæssige kompetencer Til kl 12."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google