Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afIngeborg Lauritsen Redigeret for ca. et år siden
1
Det 21. århundredes informations- og kulturformidlere Undervisere: Jan Graulund & Hans Jørn Nielsen Kurset introducerer til nogle faglige problemstillinger gennem holdundervisning og forelæsninger i februar og marts Kurset introducerer også til projektarbejde som videnskabelig arbejdsproces gennem forelæsninger og workshops Workshops vil være brændpunkter for forberedelsen af projektet (emneafgrænsning, problemformulering og metode, analyse) Dansk Jødisk Museum (Daniel Libeskind, 2004) Temakursus 2. semester 2012
2
Forløb Februar-marts: temakursus På workshop i slutningen af marts indkredser alle deres projektemne (individuelt eller i grupper på 2 eller 3) på baggrund af kursets materiale samt evt. eget valgt materiale. På workshop i midten af april fremlægges og diskuteres problemformulering og metodevalg På workshop i begyndelsen af maj fremlægges og diskuteres første analyseresultater Samlet opgave afleveres 24. maj Der ydes vejledning fra slutningen af marts til ca. 20. maj
3
Baggrund for temakursets problemstillinger Informations- og kulturformidling ABM- institutioner (Arkiv, Bibliotek, Museum) Krav – ofte modstridende krav - i dag til kulturformidling At stille materiale og viden til rådighed i vidensamfundet (grundfunktioner) At imødekomme forventninger om oplevelse, indflydelse og udfoldelsesrum for et større publikum i oplevelsessamfundet (nye krav om udvidelse af formidlingspraksis som funktion) At kunne udnytte nye mediers måder at producere, bevare, formidle og tilegne sig viden og kultur på At udvikle formidlingsstrategier under bestemte politiske og økonomiske rammer i kommunerne (handlingsplaner, resultatkontrakter m.v.) At være ”ABM” samtidig med at være læringscenter, kulturelt mødested, mediehus, eksperimentarium m.m. At være frontløber og projektudvikler samtidig med at blive ”overflødiggjort”
4
Indholdselementer i temakurset som forudsætninger for det konkrete valg af institution og problemstilling Hvordan kulturteoretiske og socialvidenskabelige forståelsesmåder begriber et videns- og oplevelsessamfund Hvordan biblioteksudvikling og udviklingen i kulturformidlingsstrategierne samspiller med nye politisk, økonomiske rammer i kommunerne Hvordan formidlingsstrategier kan opbygges på baggrund af en aktuel samfunds- og kulturanalyse og på baggrund af udviklingen i biblioteks- og kultursektoren Hvordan ny medieteori beskriver og forstår de nye digitale netværksmedier og deres betydning for informations- og kulturformidling Hvordan eventkultur og oplevelsesøkonomi sætter betingelser for kulturformidling Hvordan den boglige kultur som f.eks. skønlitteraturen kan formidles i både et fysisk rum og i de digitale netværksmedier
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.