Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Videnskabelse og -cirkulation

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Videnskabelse og -cirkulation"— Præsentationens transcript:

1 Videnskabelse og -cirkulation
Partnerskaber om innovation og viden udvikler Region Syddanmark Innovationssamarbejde på tværs af det pædagogiske, det samfundsfaglige, det sundhedsmæssige og det sociale område.

2 Agenda Ca. 20 min fremlæggelse af VIP projektet (Michael Bjørn) Ca. 45 min gruppearbejde Drøfte: Hvordan arbejdes med …… Den største udfordring? En anbefaling 25 min fremlæggelse af gruppedrøftelser

3 Gruppearbejde (efter præsentationen)
Hvordan arbejder man med samspil mellem praksis, uddannelse og forskning i et strategisk, didaktisk og ledelsesmæssigt perspektiv? Hvad er den største udfordring i projektarbejdet i dette perspektiv? Hvilken anbefaling er vigtigst at videregive til kolleger på professionshøjskolerne?

4 Viden- og InnovationsPartnerskaber www. Projektvip.dk
Et tværprofessionelt, tværsektorielt innovationsprojekt

5 UCL Vision: sammen skaber vi fremtidens velfærd i Danmark Mission: uddannelser med mening, mennesker og muligheder Strategiske mål til realiseringen: tværprofessionelle og borgerrettede i løsning af opgaven dygtige til borgerinvolvering og policyforståelse gode iværksættere og innovatorer stærke til at anvende teknologi skaber ny viden der kan bruges leverer værdiskabende udvikling for færdiguddannede og deres arbejdspladser

6 Samarbejde mellem det private, det offentlige og uddannelsesinstitutioner med henblik på, at udvikle nye produkter, services og innovative løsninger indenfor området velfærdsteknologi Tværfaglige forpligtende partnerskaber til samskabende problemløsning gennem innovativ videndeling på tværs af: Professioner Sociale Pædagogiske Tekniske Merkantile Fødevarer Sundhed Sektorer Private Offentlige Uddannelse Borgere

7 Specifikke mål Samskabende innovationssamarbejde mellem
offentlige institutioner private virksomheder (producenter) uddannelsesinstitutioner Uddannelsesforløb for:                                                     50 virksomheder og 125 medarbejdere 240 studerende og 90 undervisere på tværs af tekniske-, merkantile-, pædagog- social- og sundhedsfaglige uddannelser 10 viden- og innovations partnerskaber (VIP), hvori der indgår private virksomheder, offentlige udbydere af velfærdsservice og minimum 2 uddannelsesinstitutioner. Prototyper for min. 15 velfærdsteknologiske løsninger nye virksomheder på det velfærdsteknologiske område. 60 nye arbejdspladser målrettet ”corporate innovation”. Fortsat løbende udvikling af videnoverførsel og produkt- og procesinnovation gennem formaliserede viden- og innovationspartnerskaber. Etablering af tværgående og forpligtende viden- og innovationspartnerskaber (VIP), som bidrager til udviklingen af nye produkter og koncepter indenfor området velfærdsteknologi. Private virksomheder Offentlige virksomheder Uddannelses institutioner Videregående Studerende

8 Udfordringer i det offentlige
Idéudvikling Data, helhed og analogi Analyse Kritisk vurdering Voksende mindset Mindfulness Udførelse Resultat Diffusion Handling Mindset Indsigt Vurdering Udfordringer i det offentlige Innovations-partnerskaber Offentlige institutioner – Nye løsninger til velfærdsudfordringer Private virksomheder – nye produkter og services Uddannelses-institutioner – innovative undervisnings- og læringsformer Studerende – innovative professionskompetencer Professor Mette Præst Knudsen, SDU, Integrative Innovation Management, 2011 Professor Kjeld Fredens, Innovation og ledelse, Hjernen som medspiller, 2009 Prototyping og entreprenørskab Nye produkter og services Benzintanken Mesterlæren Projektet Diskussionsgruppen Sjakket Eksperimentariet Hvad er udfordringen? Ny viden Jørgensen og Rasmussen, Model over forskellige læringsrum, 2009 Professor Katarina Raij, Learning by Developing Laurea University of Applied Science, 2007

9 Forventede leverancer Resultat
Uddannelsesforløb for:                                                     50 virksomheder og 125 medarbejdere 240 studerende og 90 undervisere på tværs af tekniske-, merkantile-, pædagog- social- og sundhedsfaglige uddannelser 10 viden- og innovations partnerskaber (VIP), hvori der indgår private virksomheder, offentlige udbydere af velfærdsservice og minimum 2 uddannelsesinstitutioner Prototyper for min. 15 velfærdsteknologiske løsninger nye virksomheder på det velfærdsteknologiske område 60 nye arbejdspladser målrettet ”corporate innovation” Fortsat løbende udvikling af viden overførsel og produkt- og procesinnovation gennem formaliserede viden- og innovationspartnerskaber Resultat 55 virksomheder og minimum 200 medarbejdere har været inddraget i innovationsforløb 95 undervisere har gennemført innovationsuddannelse Minimum 600 studerende har deltaget i Innovationsforløb 22 prototyper er udviklet 31 virksomheder indgår fortsat i projektet 5 Nye virksomheder er etableret indenfor forretningsområdet 12 viden- og innovationspartnerskaber er etableret mellem offentlige, private og minimum to uddannelsesinstitutioner Herudover er minimum 4 undervisere fra professionshøjskolerne gået i gang med ph.d. forløb, som alle har relation til innovation

10 Viden-og Innovations Partnerskab Projekter/ aktiviteter
Gamification in health Care Sit to stand Urban rehab Gamification in pediatrics Borgerinvol-vering via smartphones Innovative læringsmiljøer Sundhedsfabrikken Battle App Udendørs læringsmiljøer i børnehaver Velfærdsbolig 2.0 Velfærd i byggeriet Byudvikling med motion Nødhjælpsbolig Byg til vækst Det intelligente hjem Building interfaces for social inclusion Miglo Daily board Inklusion i skolen Under the umbrella Intelligente hjælpemidler Virtuel rehabilitering Intelligent pude til kørestole Telemedicin Ernæring og sundhed Hygiejne i børnehaver IT pædagogik Online lektiehjælp

11 Muligheder Uudnyttet innovationspotentiale i det tværfaglige samarbejde mellem erhvervsakademierne og professionshøjskolerne i regionen Innovationsmuligheder i det offentlige og private samarbejde – her også i samarbejde med uddannelsesinstitutioner (OPI) Udvidelse af de studerendes jobhorisont Udvikling af studerendes og medarbejderes innovationskompetencer Mulighed for at indføre praktiske innovationsprojekter i eksempelvis studieordninger og bekendtgørelser – herunder mulighed for meritgivning Nye muligheder for prototyper, mock-ups og produktmodning og væksthuse/innolabs for offentlige og private virksomheder samt for studerende i praktik m.v. Fortsat udvikling af samskabende innovationsprocesser, hvor der eksperimenteres med nye samspilsformer der har til hensigt at skabe merværdi for alle parter Forskning har ikke været en del af projekt VIP

12 Barrierer Kommunerne er pressede fra mange sider og kan være langsommelige partnere i forhold til at sige ”ja” til innovationsprojekter Virksomhederne er bekymrede for at dele gode ideer med andre Koordinering af de forskellige perspektiver (private, offentlige, uddannelser) i samskabende innovationsprocesser, som hver især sidder med egne interesser Sygehusvæsenet er (forståeligt) meget fokuserede på sikkerhed og evidens, hvilket kan skabe udfordringer i forhold til udvikling og implementering af nye produkter og processer Virksomhederne har større erfaring med samarbejde med erhvervsakademierne, hvilket betyder at professionshøjskolerne skal have opbygget et netværk på det private område Uddannelsesinstitutionerne er meget bundet af bekendtgørelser, studieordninger og eksamensformer, som ikke indbefatter det innovative og entreprenante. Det kan derfor være en udfordring for undervisere og studerende at få fokus på værdien af at deltage i innovationsprojekter Stor kulturforskel mellem erhvervsakademier og professionshøjskoler, der kræver energi og udholdenhed for at udnytte potentialet optimalt

13

14 Gruppearbejde Hvordan arbejder man med samspil mellem praksis, uddannelse og forskning i et strategisk, didaktisk og ledelsesmæssigt perspektiv? Hvad er den største udfordring i projektarbejdet i dette perspektiv? Hvilken anbefaling er vigtigst at videregive til kolleger på professionshøjskolerne?

15 Agenda Ca. 20 min fremlæggelse af VIP projektet (Michael Bjørn) Ca. 45 min gruppearbejde Drøfte: Hvordan arbejdes med …… Den største udfordring? En anbefaling 25 min fremlæggelse

16 Hvordan arbejder man med samspil mellem praksis, uddannelse og forskning i et strategisk, didaktisk og ledelsesmæssigt perspektiv? Strategisk Didaktisk Ledelsesmæssigt Største udfordring Stud skal i fremtiden være innovative, men de faglige mål er præget af monofaglighed At koble uddannelses- (drifts)logik med forsknings logik At stud. forstår vigtigheden i at være innovativ Anbefaling ????? At italesætte, at forskning handler om skabe viden, få nye kompetencer (investere tid) og arbejdsprocesser som tager tid og kræver fleksibilitet. Forventningsafstemme

17 Hvordan arbejder man med samspil mellem praksis, uddannelse og forskning i et strategisk, didaktisk og ledelsesmæssigt perspektiv? Strategisk Didaktisk Ledelsesmæssigt Største udfordring Anbefaling


Download ppt "Videnskabelse og -cirkulation"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google