Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser"— Præsentationens transcript:

1 Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser

2 Reformens hovedelementer
Op på tæerne i grundskolen Op på tæerne i erhvervsuddannelsen Enklere struktur og fælles første halvår (Grundforløb 1) GF1 Uddannelsesgaranti (praktikplads) i de fleste eud Med EUX tager du erhvervsuddannelse OG gymnasial eksamen = studieadgang Tekstdias

3 Op på tæerne i grundskolen
Prøvekarakterer betyder noget UPV samt 2+2 i prøver i dansk/matematik som optagelseskrav Optagelsesprøve i uge samt samtale på skolen om optagelse Skolen kan optage ”ikke beståede” elever Meget sen besked til elever om optagelse, meget sen planlægning for skolerne

4 Op på tæerne i erhvervsuddannelsen
Højere krav, hurtigere tempo, mere kvalitet Grundforløb 1 (GF1) påbegyndes 1 gang Grundforløb 2 (GF2) må påbegyndes 3 gange ved skift af uddannelse Kun de unge direkte (14 mdr.) fra grundskolen har adgang til GF1 Mange (18-24 årige) kun adgang til GF2, skolen fastsætter optagelseskrav Evt. opkvalificering VUC eller andet

5 Enklere struktur og fælles første halvår
Fra 12 indgange til 4 hovedområder Frit valg af Grundforløb 1 og fagretning, men vælg gerne rigtigt første gang Fælles datoer for grundforløb 1 (og 2) i Odense Fælles Erhvervsskolernes Dag

6 Model for EUD - struktur
Dog overgangs-ordning Bredt afklarende grundforløb GF1 for elever, der kommer ”direkte” fra grundskolen

7 Fra 12 indgange til 4 hovedområder
Teknologi, byggeri og transport Kontor, handel og forretningsservice Omsorg, sundhed og pædagogik Fødevarer, jordbrug og oplevelser

8 12 indgange ->4 hovedområder
Institution i Odense Sundhed omsorg og pædagogik Omsorg, sundhed og pædagogik SOSU Krop og stil SDE Merkantil Kontor, handel og forretningsservice Tietgen Dyr, planter og natur Fødevarer, jordbrug og oplevelser Kold og Dalum Mad til mennesker Kold Produktion og udvikling Teknologi, byggeri og transport Strøm, styring og it Bil, fly og andre transportmidler Bygge og anlæg Transport og logistik Medieproduktion Bygnings- og brugerservice

9 Grundforløb1 (GF1) Fagretninger Erhvervsfag 1 (2 uger)
Erhvervsintroduktion Erhvervsfag 2 (4 uger) Arbejdspladskultur Praktikpladssøgning Samfund og sundhed Erhvervsfag 3 (6 uger) Arbejdsplanlægning og samarbejde Faglig dokumentation Faglig kommunikation Innovation Metodelære Dansk E/C ( 4 uger) Valgfag ( 4 uger) Støttefag, Bonusfag, Grundfag eller erhvervsfag 3, niveau 2 Fagretninger Undervisningsforløb Projekter

10 Fagretninger i Grundforløb1
Udbydes af skolerne og er tematiseret indenfor hovedområderne Indeholder erhvervsfaglige karakteristika, der giver eleverne indblik i de enkelte uddannelser Viser som hovedregel hen mod flere konkrete erhverv

11 Fagretninger et eksempel
Tietgen EUD – Butik og e-handel Tietgen EUD – Business to Business (B2B) Tietgen EUX – Handel og ledelse Tietgen EUX – Administration og ledelse

12 Uddannelsesgaranti Adgang til skolepraktik i de fleste uddannelser er garantien EMMA-kriterier skal være opfyldt Undersøg med institutionerne hvilke uddannelser, der ikke har garantien Fortsat arbejde for at skaffe flere praktikpladser, flere arbejdsgivere skal deltage

13 EUX - en eud med studiekompetence
X for gymnasial eksamen, EU for erhvervsuddannelse, ”2 med et X” Ikke påvirket af adgangskrav til gym Høje krav til elever, fokus og motivation Giver adgang til relevante videregående uddannelser – erhvervsakademier og professionshøjskoler, samt GSK Afliver myten om eud som blindgyde Varemærket skal være erhvervsrettet praksislæring

14 EUX - struktur Videreuddannelse

15 SU-Reformen Fra 01.01.2015 højest SU til 5 ungdomsuddannelser
Ungdomsuddannelser fra før 2015 tæller med AVU er ikke en ungdomsuddannelse, ”alt andet” er. Besøg SU-Styrelsen for nyheder for afgrænsninger og definitioner

16 Konklusioner og afsluttende bemærkninger
Mere fremdrift, mere effektivitet, færre omveje Godt for nogle, godt for uddannelsernes omdømme Skidt for andre med behov for mere tid. Langt flere vil droppe ud De svageste, som vi har arbejdet med, skal vi ikke længere bekymre os om, det er kommunens ansvar. EUD-Reformen fordrer andre og bedre elever, hvis det skal lykkes. Hvis elever i års gruppen NU, så få dem i gang til januar 2015 – ”Last Call”.

17

18 Ny erhvervsuddannelse for voksne på 25 år og derover (EUV)


Download ppt "Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google