Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 14-12-2014.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 14-12-2014."— Præsentationens transcript:

1 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 14-12-2014 Side 1 Et godt skoleprojekt Et vellykket skoleprojekt forudsætter normalt: En gennemtænkt målformulering En begrundet beskrivelse af den ændrede praksis Et forpligtende samarbejde mellem ledelsen og de involverede lærere og elever, herunder en klar ansvarsfordeling og et løbende samarbejde Afklaring af proces, rammer, ressourcer og projektstyring En strategi for opsamling af resultater og effekt i forhold til elevernes udbytte Præcise evalueringskriterier En strategi for spredning og forankring af en eventuel ændret praksis.

2 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 14-12-2014 Side 2 Skole- og forskningsnetværk Skolerne tilbydes at deltage i et skolenetværk. Skolerne kan ansøge om at indgå i et forskningsnetværk. Netværkene vedrører skoleåret 2013/14. Formålene med netværksdannelsen er at stimulere et konstruktivt samarbejde mellem skolerne om det enkelte indsatsområde at sikre grundlag for en analyse af et eventuelt behov for regelændringer at understøtte implementering og spredning af god praksis at sikre en effektiv opsamling af erfaringer og fund inden for indsatsområdet.

3 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 14-12-2014 Side 3 Skolenetværk Alle skoleprojekter tilbydes at indgå i et skolenetværk. Skolerne kan deltage i en start- og en afslutningskonference indgå i en hjemmeside for projekterne medvirke til erfaringsudveksling, inspiration og rapportering fra projekterne. MBU yder tilskud til aktiviteterne i skolenetværket. Tilskuddet tildeles én af de deltagende skoler, som får en videncenterfunktion. Skolerne får ikke tilskud til at deltage i netværksaktiviteterne.

4 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Forskningsnetværk MBU yder tilskud til, at udvalgte skoleprojekter kan deltage i forskningsnetværk MBU finansierer et netværks-, analyse- og forskningsprojekt. Formålet med netværks- analyse- og forskningsprojektet er at skolerne får professionel hjælp og støtte til at kvalitetsforbedre og udvikle egne projekter at skolerne får mulighed for løbende sparring og formidling af erfaringer at der gennemføres en systematisk og forskningsbaseret erfaringsopsamling og evaluering. 14-12-2014 Side 4

5 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Forskningsnetværk, forpligtelser Skoler, der får tilskud og indgår i forskningsnetværket, forpligter sig til at deltage i start-, midtvejs- og afslutningskonference at opfylde forskningsprojektets krav om dokumentation af proces, resultater og erfaringer at bidrage til en hjemmeside for forskningsprojektet at deltage i evalueringen af forsøget at indsende en rapport fra skoleprojektet. Projektperioden indledes med en startkonference i efteråret 2013. Projektet forløber i skoleåret 2013/14. Resultaterne præsenteres på en afslutningskonference for alle skoler. 14-12-2014 Side 5

6 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Bedømmelseskriterier Der vælges ud fra følgende kriterier: Den mest konkrete, fokuserede og perspektivrige projektbeskrivelse Den bedste plan for evaluering af forsøgets effekt i forhold til elevudbytte Den bedste plan for samarbejdet mellem ledelse, lærere og elever Den største bredde i forhold til antal klasser og/eller fag, der deltager Det højeste egetbidrag Uddannelses- og fagspredning for det enkelte indsatsområde. Afslag indebærer tilbud om at deltage i skolenetværk. 14-12-2014 Side 6

7 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Sådan søger man Ansøger vælger ved afkrydsning mellem: Rammeforsøg Eksamensforsøg Lokale forsøg Skoleprojekt Udvikling af efteruddannelseskursus - De tre forsøgstyper kan kombineres, men skal søges hver for sig (krydshenvisning). - Ansøger tilmelder sig til rammeforsøg og ansøger for hvert hold og fag om eksamensforsøg eller lokale forsøg. - Alle typer forsøg kan være elementer i et skoleprojekt. - Skolens leder er ansvarlig for, at forsøgsbetingelserne er opfyldt. 14-12-2014 Side 7

8 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oversigt Rammeforsøg Skoleprojekt (7 indsatsområder) Lokale forsøgForskningsnetværk Skolenetværk Eksamensforsøg

9 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Beskrivelse af indholdet Forsøgets baggrund og formål og forventede effekt for elevernes forbedrede udbytte Forsøgets indhold og evaluering (projektbeskrivelse) Medansøgere (obligatorisk ved forsøg med læreplaner eller eksamensforsøg) Skolens organisering af forsøget (lærere, ledelsesforankring, fag) Tidsplan for forsøget (normalt et helt gennemløb) Skoleprojekter: Vælg ét blandt de syv udmeldte indsatsområder. Der kan indsendes flere ansøgninger om skoleprojekter til hvert indsatsområde. Skolerne vælger mellem Tilmelding til skolenetværk (angiv 0 kr. under ansøgt tilskud) Ansøgning om deltagelse i forskningsnetværk 14-12-2014 Side 9

10 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Typiske faldgruber Uklar beskrivelse af sammenhængen mellem projektets mål, de indsatser der gennemføres, og de succeskriterier, forsøgets værdi bliver målt på. Uklar måling af projektets effekt for elevernes udbytte af undervisningen. Uklart, hvordan skolen systematisk samler forsøgserfaringer Uklar faseopdeling af projektet (manglende projektstyring, projektledelse) Manglende ledelsesforankring og -involvering Manglende model for erfaringsspredning på egen skole og til sektoren Ansøger om noget, der ikke ydes tilskud til (udstyr, materialer, undervisning) Mangler budget til obligatorisk deltagelse i forskningsnetværk (de 75.000 kr.)


Download ppt "Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 14-12-2014."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google