Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skåde Skole 2014/2015.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skåde Skole 2014/2015."— Præsentationens transcript:

1 Skåde Skole 2014/2015

2 Tre overordnede mål for folkeskolen
Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Folkeskolen skal mindske betyd- ningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis

3 Resultatmålene Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mindst 80 % af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis Elevernes trivsel skal øges.

4 Hvad er eller nyt? En længere og mere varieret skoledag (30, 33, 35)
Lektiehjælp/faglig fordybelse 45 minutters daglig bevægelse Flere timer til dansk og matematik fra klasse Engelsk allerede fra 1. klasse. Tysk fra 5. klasse. Håndværk og design erstatter sløjd og håndarbejde. Madkundskab erstatter hjemkundskab. Mulighed for at tone klasser i linjer eller flere valgfag. Større fokus på målfastsættelse og målopfyldelse for den enkelte elev. 

5 Afsæt for skolens arbejde
Folkeskoleloven pr Erfaringer på Skåde Skole Input fra personalet (Aftener, dage, udvalg) Anbefalinger fra EVA, Rådet for evaluering og kvalitetsudvikling, Rejseholdet mm. Pædagogisk litteratur Andre skoler som er i gang

6 Tre afdelinger – tre elevgrupper
Forskellige elevgrupper Forskellige behov Forskellige dagslængde Matcher reformen Naturlig progression

7 Overordnet struktur Separate afdelinger med separate skemaer
A-dage/F-dage for alle om fredagen 4 skemaperioder á 10 uger 4 Fordybelsesuger Progression og ”den røde tråd”: Lektionslængde 60 min, 90 min, 120 min Undervisningsuger på 30, 33 og 35 timer PI og værksteder P-fag og bevægelse valg og integreret bevægelse

8 Indskoling En afdeling fra 0.-3. klasse
Både klasselærere og klassepædagoger Bevarelse af morgenlæsning Bevarelse af POP og PI Kvalificering af værksteder 60 minutters lektioner 30 minutters spisepause A-dage flyttes til fredage Parallellagte fag og A-dage Engelsk som obligatorisk fag

9 Indskoling - skema 1. årgang 2. årgang 3. årgang Man Tirs Ons Tors Fre
1. årgang 2. årgang 3. årgang Man Tirs Ons Tors Fre 8.15 8.30 0,25 8.45 9.00 9.15 9.30 9.45 10.00 10.15 10.30 10.45 11.00 11.15 11.30 11.45 12.00 12.15 12.30 12.45 13.00 13.15 13.30 13.45 14.00 14.15 14.30 14.45 15.00 15.15 15.30 15.45 16.00 16.15 16.30 16.45

10 Børnehaveklassen – noget ganske særligt
Starter i 3 foreløbige klasser Permanente klasser omkring Bhv.kl.leder + klassepædagog Målet er at danne harmoniske klasse med afsæt i børnene og ikke tilfældigheder. 10 lektioner understøttende undervisning pr. uge. Opfordring til at fravælge lektielæsning. 0. årgang Man Tirs Ons Tors Fre 0,25

11 Mellemtrin Ikke et mellemrum…..

12 Mellemtrin Bevarelse af morgenlæsning
Bevægelse via trivselsledere + i undervisningen Værksteder videreudvikles til P-fag 90 minutters lektioner Nye fag: Håndværk og design, tysk fra 5. klasse og madkundskab F-dage fast hver fredage Flest mulige parallellagte fag og fagdage SFO/Klub for hele aldersgruppen på skolen

13 P-fag 4. Årgang: Musik incl. instrumentalundervisning, billedkunst, håndværk og design 5. Årgang: Musik, billedkunst, håndværk og design, hjemkundskab 6. Årgang: Musik, hjemkundskab, international, science og innovation Mulige valgfag i sidste periode: Billedkunst, håndarbejde, sløjd, musik, kor, science, internationalisering, innovation, lego league, robotteknologi, digitalt design.

14 Faste projekter på mellemtrinet
10 ugers instrumentalundervisning i samarbejde med musikskolen på 4. årgang Deltagelse i ”fra haver til maver” på 4. årgang – Jordbrugets uddannelsescenter i Beder Samarbejde med World Music Center på 5. årgang 10 ugers introduktionsforløb til de forskellige linjer på 6. årgang

15 Mellemtrin - skema 4. årgang 5. årgang 6. årgang 8.15 8.30 0,25 8.45
4. årgang 5. årgang 6. årgang Man Tirs Ons Tors Fre 8.15 8.30 0,25 8.45 9.00 9.15 9.30 9.45 10.00 10.15 10.30 10.45 11.00 11.15 11.30 11.45 12.00 12.15 12.30 12.45 13.00 13.15 13.30 13.45 14.00 14.15 14.30 14.45 15.00 15.15 15.30 15.45 16.00 16.15 16.30 16.45 17.00

16 Formandskabet anbefaler systematiske arbejde med udskolingslinjer og nye organisationsformer på mellemtrinnet og i udskolingen. Formålet med denne anbefaling er at styrke alle elevers lyst til læring og dermed i højere grad motivere dem til at fortsætte på og gennemføre en ungdomsuddannelse. (Anbefaling fra rådet for evaluering og kvalitetsudvikling)

17 Inspirationsskoler Fjerritslev Skole
Det kræver forberedelse, for en linje i it kræver, at it er et gennemgående træk i alle fag. Vi kan se, at det lykkes skolerne i Fredericia at motivere eleverne med linjer.« Jørgen Søndergaard, formand for Skolerådet. ”De ekstra timer i linjefagene betyder, at vi kan tillade os at bruge tid på fordybelse og det ekstra krydderi, som gør undervisningen endnu mere spændende. Det kan være at se en film, selv indspille en reklamefilm, tale tysk med en tysk-klasse fra Polen over Skype eller komme ud af huset. Jeg er selv helt vild med kunst, kultur og sprog, så det giver også mig en større arbejdsglæde at kunne fokusere på det og have elever, der har den samme interesse,” fortæller Gitte Juel, der er dansk- og klasselærer i 8.b. Fjerritslev Skole ”Jeg glæder mig til at komme i skole hver morgen, fordi jeg ved, at jeg skal lave noget, som jeg synes er spændende” Anton fra 8.c, naturvidenskabelige linje´, Vester Mariendal Skole.

18 Evalueringsresultater fra skoler med linjer i udskoling
En mere positiv indstilling til skolen Færre der vælger at tage på efterskole efter 8. klasse. Markante forbedringer i afgangsprøveresultaterne sammenlignet med tiden før indførelsen af toningerne Ca. 80% af forældre og elever udtrykker tilfredshed eller stor tilfredshed med skolens udskoling Kilde: rådet for evaluering og kvalitetsudvikling

19 Udskoling Lektioner på 120 minutter Morgenlæsning i første lektion
F-dag hver fredag 2-4 forskellige linjer 4 timers linjefag om ugen Partnerskaber med andre. Fysiske og virtuelle. Kontaktlærere frem for klasselærere Kontaktlærertime – målopfølgning, læselog, bevægelseslog Bevægelse via trivselslederne og som en integreret del af undervisningen Nye linjeklasser fra skoleåret 2015/16

20 Forslag til timefordelingsplan - skoleåret 2014/15
Stadig de samme fag Forslag til timefordelingsplan - skoleåret 2014/15 ÅRGANG: 7. 8. 9. Dansk 7 Engelsk 3 Kristendom 1 Historie 2 Tysk /2. fremmedsprog Samfundsfag Matematik 5 Geografi Biologi Fysik/kemi Idræt

21 Linjer/valgfag – noget ekstra
Science International Musik Talentklasse fra 2015 Innovation 4 timer om ugen Ca. 4 fagdage Fordybelsesuge

22 Skema - udskoling 7. årgang 8. årgang 9. årgang 0,25 8.15 8.30 8.45
8. årgang 9. årgang Man Tirs Ons Tors Fre 0,25 8.15 8.30 8.45 9.00 9.15 9.30 9.45 10.00 10.15 10.30 10.45 11.00 11.15 11.30 11.45 12.00 12.15 12.30 12.45 13.00 13.15 13.30 13.45 14.00 14.15 14.30 14.45 15.00 15.15 15.30 15.45 16.00 16.15 16.30 16.45 17.00

23 Konfirmationsforberedelse
3 fagdage i løbet af efterårssemesteret. Elever der ikke skal konfirmeres tilbydes fagdage i andre skolefag (ex. DSA) Tirsdage fra i periode 3 Evt. en generalprøve.

24 Samarbejde med andre Århus Musikskole
Ny bevilling til ”Musikalsk overgangsarbejde” Mulighed for varetagelse af fagområder Lokale foreningsliv Møde med foreninger og naboskoler den Samarbejde med FU? Samarbejde med ungdomsuddannelser i forbindelse med overgang. Etableret bl.a. med STX og HTX Samarbejde med virksomheder i forbindelse elever med særlige behov

25

26 FÆLLESSKAB FAGLIGHED FREMSYN


Download ppt "Skåde Skole 2014/2015."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google