Download præsentationen
Offentliggjort afSara Krog Redigeret for ca. et år siden
1
Projekt e-læring & KVUC flex Oplæg VUC Storstrøm 28.5.13
Stig Pedersen (KVUC)
2
Fremtiden? 65% of today’s grade school kids will end up at jobs that haven’t been invented yet. USA Department of Labour
3
To-tre gode grunde til at e-lære
Bøgerne forsvinder Vi kan noget vi ikke har kunnet før Bedre læring?
4
6x+7=4-2x Betydning for fremtidig tilrettelæggelse
5
Projektorganisering Samarbejde mellem 8 gymnasier/VUC’er i Region Hovedstaden Finansieret af RH/UVM/deltagende skoler Følgeforskning & evaluering
6
Projektvision Projekt mål Mindske frafald (jf. 95% målsætningen)
Udvikle nyt undervisningskoncept med fokus på digitale læringsformer Udvikle kompetencekoncept for lærere Digital almendannelse til alle Producere 42 digitale forløb
7
Her kan e-læring gøre en forskel
Stilladserende læring lærings-strukturer Forklarende og opklarende læring m-læring samhørighed og læring aktiverende læring
8
Fokus på studiekompetencer
Midler Differentiering fagenes sprog 2-sprogspædagogik læringstilgange mv. Fokus på studiekompetencer
9
Konkrete mål Skabe transformation til nye tider Finde nye veje til øget gennemførsel inkorporere viden & forskning i digitale læringsformer Øge motivation & begejstring hos alle Sikre digital almen dannelse hos kursister/elever Inspirere på tværs af fag (videndeling)
10
Norsk kundskabsløft 5 grundlæggende kompetencer (alle fag på alle niveauer): Læsning Skrivning Mundtlig fremstilling Matematik Digital forståelse
11
Udfordringer Læringsstile (andre eksamensformer?)
Skoleudvikling – hvordan? Understøttelse af "de ensomme unge og frafald (sociale medier?) Kompetenceudvikling (ePædagogikum?) Fortsat produktion af undervisningsmateriale: forlag eller skoler? Alt for mange får ikke en ungdomsuddannelse (Dropper ud eller begynder slet ikke) Hastige forandringer i læringsforståelse og tilrettelæggelser (ingen ved rigtigt hvor vi er på hen) Overgange mellem forskellige niveauer/uddannelser VUC’erne skal ha’ plads til alle (hvor ellers?)
12
Baggrund Fjernundervisning på KVUC
13
KVUC Flex Årskursister 2007-2012
14
KVUC Flex Flexen udgør 20% af KVUCs årskursister Hele fagrækken
Udviklingsarbejde over 15 år Vi udvikler hele tiden Flexsamarbejde på tværs af landet…
17
Udvikling og organisering på KVUC
Lærersamarbejde udvikling i faggrupper/fælles materiale/faktisk lettere i en flexgruppe/ jf Hatties begrundelser for lærersamarbejde. Videndeling Kvalitetssikring og udvikling OK13
18
Eksempler Religion: tekstanalyse (modeleksempel) /google maps
Spansk: lydoptager/gloseøvelser/grammatiktræning/arbejder med ‘før-aktivitet’ og ‘før-forståelse’ Samfundsfag C: læringsstile – afsluttende opgave Engelsk B: differentiering/læringsstile/grammatik/sprogtræning Psykologi: skriveøvelser/billedopslagstavle/’Spørg mr. Hint’ Dansk Avu: digtelæsning/ ‘cup-up metoden’ + læsestrategier Kemi: eksperimentel tilgang/animationer/opgaver Historie: Googles online redskaber/kronologisk eller selvvalgt gennemgang Biologi: animation og forklarende tale Mat A: vektormand Dsa: lyt og lær (brug af kursistoplæsning) Mat B: kursistvideoer: andres erfaring med emnet.. Osv….
19
Learning Management Systems
Facebook Learning Management Systems Blogs Prezi Screencast-o-matic PowerPoint Glogster Videos etc Google Docs Dropbox Skype Blogs Evernote Google Maps Home Pages e-books Wikipedia pdf KVUC products Christian Dalsgaard & Janus Aaen: Center for undervisningsudvikling og Digitale Medier. Aarhus Universitet
20
Eksempler
21
Tak Besøg os gerne på: www.KVUC.dk http://eundervisning-wp.dk
Adgang til materialet: skriv til
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.