Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Informationssøgning for ungdomsuddannelserne

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Informationssøgning for ungdomsuddannelserne"— Præsentationens transcript:

1 Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Esbjerg modellen Tina Woge Nielsen Elsebeth Skjødt Hansen

2 Bibliotekspolitikken
Bibliotekspolitik : ”Bibliotekerne skal understøtte læring og uddannelse” Virksomhedsplan Taktiske grupper

3 Formålet med undervisningen
At gøre eleverne informationskompetente At give dem redskaber som de kan bruge både i ungdomsuddannelsen og i deres videre studieliv At give eleverne en forståelse af at informationskompetence er en studiekompetence At vise dem alt det et moderne bibliotek kan

4 Succeskriterier At eleverne ved hvad biblioteket kan tilbyde både fysisk og digitalt, og at de tænker biblioteket ind, når de forbereder deres opgaver At eleverne har forberedt sig, når de kommer på biblioteket og søger hjælp i forbindelse med opgaver

5 Baggrund 2008: Pilotprojekt Esbjerg Gymnasium
2009: Ribe Katedralskole og Esbjerg Statsskole 2010: Esbjerg Handelsgymnasium 2011: EUC Vest (HTX) Handelsgymnasiet Ribe 2014? VUC Esbjerg?

6 Hvem undervises? Skoleåret 2013/1014:
Esbjerg Gymnasium: 11 klasser stx Ribe Katedralskole: 10 klasser stx + HF EUC Vest: 7 klasser htx Rybners Gymnasium: 8 klasser hhx Rybners Gymnasium 10 klasser stx Pilotprojekt 3.g Esbjerg Gymnasium 10 klasser Lærerkursus Esbjerg Gymnasium

7 Hvor mange undervises? Skoleåret 2013/2014: 46 klasser fra 1./2.g
1100 – 1200 elever 3 timer pr. klasse 3. g pilotprojekt, 10 klasser lærerkursus

8 Hvem underviser? Underviserkorps: 14 bibliotekarer
2 undervisere pr. gang Skiftende makkere HB + filialer Oplæring Korpsånd

9 Koncept Undervisning i forbindelse med DHO eller AT
Et ”bundt” = en forberedelse Vi tilstræber at eksempler og opgaver er relevante Alle klasser ledsages af en lærer

10 Program Lånerregistrering Emnesøgning i biblioteksbasen
Bibliotek.dk og artikelsøgning Google og kildekritik Bibliotekets netbaser Opgaver, gruppearbejde og fremlæggelse

11 Forberedelse af undervisningen
Fælles planlægningsmøde Forberedelse og opdatering af materialerne Opgaver og manuskripter på intranet Opgaver til eleverne på hjemmesiden Tovholderfunktionen

12 Evalueringer fra eleverne
74 % af eleverne mener at kurset var relevant eller meget relevant Det var det mest unødvendige kursus jeg har nogensinde har deltaget i. Jeg mener ikke det er nødvendigt at lære os om hvordan man søger på nettet, det kan vi altså godt selv finde ud af. Der var spild af to moduler. Jeg synes at det var rigtig godt, da der var mange af de ting de fortalte, som jeg ikke vidste. De formåede at formulere det godt så det var meget let at forstå. Det var en rigtig god måde de viste tingene på, dette gjorde at det var nemt at følge med i hvad de forklarede om. Jeg håber meget på at kunne bruge deres fremgangsmåde fremover. En stor ros fra mig og tak for et godt forløb.

13 Evaluering fra lærerne
På vegne af de involverede lærere vil jeg takke jer for jeres indsats. Vi er meget glade for, at I tager jer af vore elever og vore elever får rigtig meget ud af de kurser. Det kan vi se i de efterfølgende afleveringer, ikke kun i den konkrete opgave, eleverne arbejder med under besøget, men de får et generelt løft, når det drejer sig om informationssøgning.

14 Brush-up for 3.g Pilotprojekt for Esbjerg Gymnasium i 2013
Oplæg til SRP 3 klasser ad gangen i auditoriet Fremover betalingskursus

15 Lærerkurser Opdatering af lærernes viden, især omkring digitale ressourcer Understregning af, at kurserne kun virker, hvis lærerne bruger det lærte i undervisningen

16 Nytter det? Lærernes evalueringer
Vores udbytte: Dyb viden, rutine, genbrug af undervisningsmaterialerne til videndeling med kolleger Elevernes udbytte


Download ppt "Informationssøgning for ungdomsuddannelserne"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google