Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SPONSOR ARBEJDET Wischmann Innovation © 13 trin på vejen Mod en god sponsoraftale. Wischmann Innovation ©

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SPONSOR ARBEJDET Wischmann Innovation © 13 trin på vejen Mod en god sponsoraftale. Wischmann Innovation ©"— Præsentationens transcript:

1

2 SPONSOR ARBEJDET Wischmann Innovation ©

3 13 trin på vejen Mod en god sponsoraftale. Wischmann Innovation ©

4 DEFINITION: 4 Foreningen, arrangøren, eventen, projektet sælger kommunikationsværdi 4 Virksomheden køber publicity eller image. Wischmann Innovation © SPONSORERING: GENSIDIGT FORPLIGTENDE AFTALEPRÆCISERING AF YDELSER OG MODYDELSER.

5 1. 4 Virksomheden du skal have penge fra kender sin målsætning - gør I? Wischmann Innovation © KEND JER SELV !

6 2. 4 Hvad har I at tilbyde? 4 Hvad vil I tilbyde? 4 Har I der søger sponsor-penge opbakning i organisationen? 4 Hvor langt vil og kan I gå? Wischmann Innovation © TÆNK FORRETNINGSMÆSSIGT :

7 3. 4 Husk at vildledning af sponsor er utilladeligt! (kan i værste fald føre til erstatningskrav) 4 Betragt hinanden som samarbejdspartnere! Wischmann Innovation © SPIL MED ÅBNE KORT

8 4. Skattefars syn på sagen. Der findes ingen særskilte regler for sponsorering i skattelovgivningen. Ren gave fra en virksomhed til en forening/ projekt mangler gensidighed - og kan derfor ikke betragtes som sponsorat! Modydelsen bliver vurderet i forhold til sponsorbidraget. Ingen fradrag for sponsorat, men derimod for reklame- udgift. Derfor: Læg vægt på mod(reklame)ydelsen. Wischmann Innovation ©

9 4. GLEM IKKE AT NÆVNE SKATTEFRADRAGET FOR SPONSOR! Det kan være med til betyde at at sponsoraftalen lettere kommer i hus. Wischmann Innovation ©

10 5. TÆNK FØRST: 4 Indledende overvejelser etiske og praktiske 4 Vurdering af egen situation, ressourcer og målsætning 4 Vurdering af eget “produkt” - er jeres projekt klar til at få en sponsor? 4 Prisen - hvad har du brug for? Er det muligt? 4 Projektbeskrivelse - kan du selv lave den? Eller skal andre lave den for dig? 4 Hvilke konkrete forslag har du til sponsormodydelser? 4 Hvor findes sponsorvirksomhederne? 4 Hvordan skal sponsorkontrakten se ud? SE VÆRKTØJSKASSEN Wischmann Innovation ©

11 4 Vær i god tid……mange virksomheder planlægger et år ud i fremtiden 4 Hvordan kan sponsoratet gavne firmaet? 4 Præsenter ansøgningen/projektet så sponsor får tillid til dig. SÆT DIG IND I SPONSORS TANKEGANG Wischmann Innovation © 6.

12 7. Wischmann Innovation © Vurdering af dit eget produkt Det er sjældent nok at definere sit produkt som fx blot musik, teater eller lign. Få sponsor til at sætte positive ”billeder” på når I præsenterer jeres ide: f.eks en æstetisk oplevelse, en total sanselig oplevelse. Fortæl engageret og gør indpakningen ligeså attraktiv som produktet.

13 8. Wischmann Innovation © Prisen 4 4 Du sælger kommunikationsværdi! Den kan være meget værd for sponsor - hvis I har et godt image! 4 4 Sponsoratet kan betales med andet end penge, fx natural eller tjenesteydelser, rejser, reklamemateriale o.lign 4 4 Stå ikke med hatten i hånden - det skal være et samarbejde

14 9. Wischmann Innovation © PROJEKTBESKRIVELSENS indhold til sponsor! Hvem er I? formål + beskriv tidligere aktiviteter. Beskrivelse af begivenheden: programindhold, tid, sted, budgetoversigt Er der andre sponsorer?

15 9. Wischmann Innovation © Modydelser fra sponsor: præcisering af beløb og eventuelle naturalie-ydelser Husk at medsende følgebrev: resume af ansøgning + skriv I ringer om 2 uger - gør det. Projektbeskrivelse bør ikke fylde mere end 2 A-4 sider. PROJEKTBESKRIVELSENS indhold til sponsor!

16 Wischmann Innovation © Ideer til sponsor- modydelser PR- fotos Pressemøder PR-artikler TV-interviews Eventmaking Sponsor navn/logo i avisannoncen Reklame på tøj 10.

17 11. Wischmann Innovation © Flere sponsor ideer: reklame på plakater fribilletter til kundekreds sponsorkoncert hilse på - snakke m. kunstnere efter begivenheden udråb fra scenen pauseaktiviteter uddeling af reklamegaver ret for virksomheden til at anvende det i andre PR fremstød for virksomheden

18 12. Wischmann Innovation © Hvordan finder du en egnet sponsor? 4 Publikummet der skal til din begivenhed skal helst ramme sponsors nuværende - eller fremtidige målgrupper. 4 Tjeck: Kompass, Greens- håndbog om Dansk erhvervsliv. Kraks erhvervsvejviser. Børsinformation. Virksomhedsnyhedsbreve 4 Brug dit bibliotek - læs erhvervsaviserne, håndbøger og lister over erhvervslivet. Søg på internettet

19 Wischmann Innovation © Sponsorkontrakten 4 4 Få altid skriftlig aftale - helst kontrakt 4 4 Minimum en brevveksling der redegør for parternes opfattelse af møderne 4 4 Kontraktindhold: klar beskrivelse af projektet, dato, tid, sted samt omkostninger, d.v.s sponsorbeløb/tjenesteydelser. 13.

20 Og gå nu ud og skaf nogle midler til dit projekt! Slut Disse 13 gyldne regler skal du altid huske! Wischmann Innovation ©


Download ppt "SPONSOR ARBEJDET Wischmann Innovation © 13 trin på vejen Mod en god sponsoraftale. Wischmann Innovation ©"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google