Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DAGSORDEN Navnerunde - en gang til for at få alle med

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DAGSORDEN Navnerunde - en gang til for at få alle med"— Præsentationens transcript:

1 DAGSORDEN 14-9 10 Navnerunde - en gang til for at få alle med
Forelæsning: Introduktion til ’Innovation, the five disciplines for creating what customers want’ med særlig vægt på behovsforståelsen og ideen om værdiskabelse Øvelse: Udarbejd en NABC for en arbejdsopgave i samarbejde med to andre Plenum med vandhulsatmosfære

2 EFTER DENNE LEKTION SKAL DU
Kende C&Ws definition innovation til forskel fra opfindelser og kreativitet Kende C&W’s definition på værdiskabelse Kende begreberne i NABC (værdiforslag) , vandhuller, elevator pitch og innovationsplan Have prøvet at bruge NABC på en situation i dialog med andre ( à la vandhul)

3 SRI-INTERNATIONAL, MENLO PARK, SILICON VALLEY
Forbindes med opfindelser i rel. til ‘den globale computerrevolution’: Douglas Engelbart: Musen, den personlige computer mv En krise i 90’erne fik dem til at udvikle innovation som en systematisk disciplin, en bestemt metode NABC NB Kan ses som eksempel på en innovation i forståelsen: Kendte ideer kobles på en ny måde

4 NABC – GÆLDER ALLE STEDER I VIRKSOMHEDEN
Hvordan kommer man fra et nyt begreb, en idé, til et nyt produkt/service, som kan skabe værdi ved at sælges/anvendes med passende omkostninger? Need: Hvad er det vigtige uopfyldte kunde- eller markedsbehov? Approach: Hvad er din tilgang til hvordan det kan opfyldes? Benefits: Hvad er nytten set i rel til omkostninger i din tilgang? Competition: Hvorfor er nytten i relation til omkostningerne i din tilgang andre overlegne? Forandringens DNA: Desire to change, New vision, Action steps

5 SRI’S 5 DISCIPLINER I VÆRDISKABELSE
Identificer vigtige kundebehov Skab ildsjæle og Produktive teams Skab værdiskabelsesprocesser Skab organisatorisk alignment

6 Innovation- i følge Carlson & Wilmot
Værdiskabelse er omdrejningspunkt: Den proces at skabe ny kundeværdi på markedet, som leverer et vedvarende afkast Behov for management innovation: Samarbejde, kompetence, fleksibilitet ( jfr sidst) Organisationsforandringer som løbende processer, ikke en faseovergang (opgør med Kurt Lewins fasemodel) Systematiske arbejdsmåder omkring innovation, Bogens genre: Stilen skal overbevise: ‘Sprogskabelse’ vigtigt i nyudviklinger

7 INNOVATION Ingenting kommer af ingenting Hvordan forestiller vi os noget nyt? Man får sjældent en ny idé alene – den skal også kunne genkendes af andre Innovation garanterer ikke, at det bedste produkt /service vinder - nyt er ikke nødvendigvis ‘bedre’. Hvad er målestokken? Kundefokus skal skabe et fælles sprog i virksomheden at diskutere innovation ud fra, her koblet med en bestemt fremgangsmåde, teknikker til at fremme forhandlinger af flere perspektiver som led i innovation

8 KUNDEFOKUS GÆLDER ALLE
Uanset placering i en organisation må enhver ifølge Carlson og Wilmot spørge sig selv: Arbejder jeg med, ikke alene interessante, men vigtige projekter, der er relevante for mine kunder/aftagere af min arbejdsindsats? Er det jeg brænder for (og mine kompetencer) i overensstemmelse med min organisations mål? Er jeg parat til at forpligte mig på dem? Summa summarum: Skabelse af et output fokus

9 VURDERINGSKRITERIER Kriterier for at vurdere en idé ses i forhold til vigtige eksterne /interne kundebehov: Muligheden har en fremtid uden at blive overskygget af andre udviklinger Den er realisabel - (infrastruktur, markedsøkosystemer) Distinktion mellem inkrementelle ( tilvækst) og transformationelle (omdannelse) innovationer –langt de fleste er inkrementelle

10 KUNDEVÆRDI – OPFATTELSEN AF BEHOV
Kundeværdi : Nytte (benefits) minus omkostninger (costs) Andre interessenter ( selskab , ansatte, aktionærer, offentligheden) er underordent denne dimension Træk og karakteristiska ved et produkt bliver kun nyttige hvis de opfylder (skaber) et behov hos en bruger Værdi og behov er flertydige begreber – redskaber som behovshierarki (Maslow) og kvantitative værdifaktor-analysemetoder kan bringes i spil ( s. 293)

11 PRØV EN NABC/ VÆRDIFORSLAG
N = Need ( (bruger)behov ) A = Approach ( idé/tilgang ) B = Benefits ( fordele/nytte/udbytte ) C = Competition ( konkurrence/modstand ) Den indbyrdes sammenhæng er afgørende (ikke rækkefølge) Iterativ udviklingsproces

12 DER ER RBUG FOR FLERE VÆRDIFORSLAG
Der er brug for mindst to værdiforslag: En rettet mod kommende brugere, som skal købe ydelsen/ produktet En rettet mod investorer: ledelse, ministerium, skoleleder, evt eksterne investorer ( markedsstørrelse, profit mv) Værdiforslag danner grundlag for en innovationsplan (mere omfattende markeds-position, forretningsmodel, risikoanalyse mv) Stilen skal være specifik , kvantitativ og illustrativ

13 KUNDER & BRUGSKONTEKSTER
Behov: Hvad folk meningsfuldt kan købe og bruge Folk: hvem køber og hvem bruger hvordan ? (End-users og andre ) (Tag fx udgangspunkt i, hvad I pt producerer og evt problemer) Afdækningsteknikker: Fx Spørgeskemaer, eller kvalitative udspørgningsteknikker med fokus på hverdag og rutiner, erfaringer og oplevelser Denne viden (‘markedsafsøgninger’) fungerer som pejlemærke i den videre proces

14 TILGANG/PERSPEKTIV (APPROACH)
Metode: Brainstorm, en kollektiv proces, ikke en diskussion (pro et contra: jeg synes jeg mener, det er sådan) En ambition om at få perspektiver i mange ideer frem: Ideer op ‘på tavlen’, synlige for alle (op til en halv time) Udvælg ideer på baggrund heraf, kombiner evt forslag uden de mister enhver kant i konsensus iver Perspektiv: En bestemt vinkel på et problem - skal sættes i relation til behovsafdækningen

15 FORDELE - BENEFITS Opgøres som værdi (worth)
ikke ensbetydende med pris, men kan være det Opgøres gerne kvantitativt , Som med behov er fordele en flertydig størrelse, kan ses i flere kontekster ( for hvem, hvordan mv) Kunden ses både som ‘economic man’, og med mere og mere ‘dybe’ behov ( side 77)

16 KONKURRENCE Omfatter både penge, tid og opmærksomhed i relation til produkter og services: Hvordan er konkurrenternes ideer – sammenlign mhp fordele og ulemper og forbedring/justering af din egen idés bæredygtighed og konkurrenceevne Kan også omfatte andre former for modstand: Bestemte handlemønstre og vaner, organisatoriske strukturer mv.

17 VANDHULLER – KONSTRUKTIVE PROCESSER
Et team tester en idé ved at invitere 4-6 gæster til at lytte til en kort ‘pitch’ (‘3 min’ til at fortælle om ideen til et kamera). Gæsterne lytter efter ideens potentialer. De kan være brugere i målgruppen, kolleger, eksperter (‘jungleguides’) Strukturen skal skabe tryghed og tillid Feed-back i to forskellige udgaver: Den ene halvdel af gæsterne forholder sig til positive træk Den anden forholder sig til, hvad der kan gøres bedre Negativ kritik er bandlyst

18 ITERATIVE PROCESSER Arbejd med at udvikle et vigtigt behov /handlemønster/ praksis Skaf adgang til mange, nye værdifulde ideer Anvend en iterativ og sammensat proces Anvend passende finansielle, menneskelige og andre ressourcer til drive processen ( s44) Gå fra NABC til innovationsplaner

19 GRUPPEARBEJDE- VELKOMMEN I VANDHULLET
Hver gruppe består af tre personer: Fortæl hinanden om en for jer vigtig arbejdsopgave, og hvordan den er relevant for kunder/aftagere? ( Fem min. til hver: Den består i det og det, den er relevant på den og den måde, evt hvordan den kan nyudvikles) Vælg én af deltagernes opgave, som I vil arbejde videre med Brug NABC fremgangsmåden (ca tre kvarter) Skriv ned på et A4 ark Plenum: Gruppefremlægning (pitch), lytterne er delt i to à la vandhulsteknik


Download ppt "DAGSORDEN Navnerunde - en gang til for at få alle med"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google