Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Markedsvurdering.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Markedsvurdering."— Præsentationens transcript:

1 Markedsvurdering

2 VURDERING AF MARKEDET For at klare sig godt, er det vigtigt at kende det marked, ens virksomhed skal ind på. Derfor er det en god ide at starte med at analysere konkurrenterne: Identifikation – Hvem er konkurrenterne? Hvem og hvor mange sælger samme produkt, samme kategori, dækker samme behov? Hvem henvender sig til samme kunder som os, men sælger noget andet til disse kunder? Målsætning –Vil konkurrenten være førende på markedet, være bedre end den førende, følge efter den førende eller finde en niche, som andre ikke udnytter? Markedsføring – Satser konkurrenterne på pris, kvalitet, stort udvalg, service eller hvad? Hvor og hvornår ser man deres reklamer, og hvordan vil de gerne opfattes af kunderne? Stærke sider – SWOT-analyse: Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats – man skal altså finde frem til virksomhedens stærke og svage sider, trusler og muligheder.

3 MÅLGRUPPE Den eller de grupper, en virksomhed vælger at satse på, vil være virksomhedens målgruppe. En virksomhed kan godt have forskellige produkter, der henvender sig til forskellige målgrupper. En måde at finde frem til målgrupperne på er ved at bruge SMUK-modellen: Størrelse og vækst Mulighed for bearbejdning Målgruppe Konkurrencesituationen Udgifter ved bearbejdning

4 MARKEDSANALYSE Hvilke data skal indsamles - hvad har I brug for at vide? Valg af spørgsmålstype - åbne eller lukkede spørgsmål, valgmuligheder? Formulér spørgsmålene omhyggeligt - forstår man spørgsmålene? Test spørgeskemaet - får I de informationer, I gerne vil have? Gennemfør analysen - I skal ud og spørge folk! Konkluder på analysen - hvad har folk svaret, og hvad fortæller det jer om markedet?


Download ppt "Markedsvurdering."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google