Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMalene Svendsen Redigeret for ca. et år siden
1
Nordvestjysk Lederforum 1. november 2012
Blue ocean strategy Nordvestjysk Lederforum 1. november 2012
2
Strategiske revolutioner?
Eksisterende Produkt Nyt Nyt Marked Eksisterende Eksisterende + 10 Mega muligheder Nye små muligheder Udfyld tomme felter
3
De røde og de blå oceaner
Benhård konkurrence Veldefinerede kendte spilleregler Varer og ydelser mere og mere ens Tendens til kun at konkurrere på kvalitet og pris Uudnyttet marked Konkurrence irrelevant, da spillets regler endnu ikke er fastlagte Differentiering af varer og ydelser og gode indtjeningsmuligheder samtidigt
4
Strategi for forskellige oceaner
Strategi for røde oceaner Strategi for blå oceaner Konkurrer på eksisterende marked Skab marked uden konkurrence Slå konkurrenterne Gør konkurrencen irrelevant Udnyt eksisterende efterspørgsel Skab og fasthold ny efterspørgsel Foretag værdi/omkostningsafvejning Bryd med værdi/omkostnings-afvejningen Ret hele virksomhedens system af aktiviteter ind på det strategiske valg mellem differentiering eller lave omkostninger Ret hele en virksomheds system af aktiviteter ind på at gå efter differentiering og lave omkostninger samtidigt
5
Værdi-innovation Omkostninger Værdi innovation Kundeværdi
6
Værdifaktorer Pris Design Individuelle løsninger Leveringshastighed
Sortiment Garanti og serviceydelser Certificeringer, awards, forbrugertests Hvad kigger kunder efter? 6
7
Firefaset handlingsramme
Ny værdi-kurve NED-PRIORI-TER SKAB OP-PRIORI-TER FJERN
8
Seks veje til blå oceaner
Udforske andre industrier Kigge de andre strategiske grupper Kigge i tid og trends Seks veje til blå oceaner Flytte emotionelt og funktionelt Andre købergrupper Komplementære produkter og ydelser
9
Strategilærredet - Nintendo Wii
10
Bevægelse
11
Nye målgrupper
12
Strategilærredet – yellow tail
Høj Dyre vine Hverdagsvine Lav Pris TV-markeds-føring Vingårdens prestige og historie Vinsortiment Let at vælge Let at drikke Brug af ønologisk terminologi Modning Vin- kompleksitet Sjov og eventyr
13
Let at drikke
14
Let at vælge
15
Sjov og eventyr
16
Business to business Nogle eksempler?
17
Den overbevisende pointe
Southwest Airlines: ”Med flyets hastighed til samme pris som med bil – når som helst du har brug for det”.
18
Evidens og kritik Evidens Tæt samarbejde med INSEAD Research i såvel private som offentlige organisationer Undersøgelse af 108 virksomheders nylancerede produkter Analyse af 150 strategiske træk for i perioden Kritik Strategien holder ikke i praksis og eksemplerne er held. Blue Ocean findes slet ikke. Alle virksomheder befinder på de røde ocean, hvor der findes konkurrenter. Det er for satset at differentiere så voldsomt. Det kan sjældent betale sig at opfinde noget nyt. Ofte er det en bedre forretning at være ”fast second”
19
En Blue Ocean proces der virker
Udforskning konkretisering Dataarbejde Implementering Afklaring med ledelsen Ide- udvik-ling Strategi-messe Validering og valg Workshop 1 Ledelse Workshop 2 Mellemledere Medarbejdere Workshop 3 Mellemledere Medarbejder Eksterne Workshop 4 Ledelse
20
De tre centrale krav til en Blue Ocean - strategi
Fokus Divergens Overbevisende pointe
21
Strategisk rækkefølge
Nytteværdi for kunden Overkommelig pris Omkostningsmål = god fortjeneste Accept i organisationen
22
“Den der hverken er kold eller varm, han er en modbydelighed”
Søren Kierkegaard, Afsluttende Uvidenskabeligt Efterskrift
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.