Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Øget samarbejde mellem kultur og turisme v. Lars Erik Jønsson, VisitDenmark Kulturseminar, Bymose Hegn 31. August 2011.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Øget samarbejde mellem kultur og turisme v. Lars Erik Jønsson, VisitDenmark Kulturseminar, Bymose Hegn 31. August 2011."— Præsentationens transcript:

1 Øget samarbejde mellem kultur og turisme v. Lars Erik Jønsson, VisitDenmark Kulturseminar, Bymose Hegn 31. August 2011

2 Brød 1 Brød 2 Styrket samarbejde for at tiltrække flere kulturturister Hvorfor? Er der internationale gæster der vil kultur? Er der kendskab til kultur og seværdigheder i Danmark? Hvad gør VisitDenmark i forhold til kulturturismen? Hvordan styrker vi sammen indsatsen?

3 Brød 1 Brød 2 Hvorfor flere internationale kulturturister til Danmark? Styrker kendskabet til dansk kultur og Danmark Flere besøgende på danske kulturinstitutioner Styrket omsætning og beskæftigelse i dansk turisme

4 Brød 1 Brød 2 Er der internationale gæster der vil kultur?

5 Brød 1 Brød 2 Fokuseret kultur- rejse er en mindre udbredt rejseform – størst i Tyskland og UK Ferietype for sidst afholdte ferie, 2010 Ikke så stort potentiale i ”hard core” kulturturisme

6 Brød 1 Brød 2 Faktoranalyse af hollændere og briters generelle rejsemotiver (analysen er gennemført for begge markeder samtidig). Scoren viser den gennemsnitlige score på en skala fra 1 – 7 mht. forholdets generelle vigtighed for briterne på en ferie. Potentiale i kulturturisme ”soft core” Kulturelle oplevelser indgår som regel i enhver ferieoplevelse. En faktoranalyse af rejsemotiver i UK viser, at ferien groft set består af fire brikker, her nævnt efter vigtighed: 1.Basiskrav 2.Natur og afslapning 3.Historie og inspiration 4.Aktiviteter Kulturoplevelser indgår som en del af interessen for at se noget nyt, spændende, byer og blive inspireret.

7 Brød 1 Brød 2 Potentiale i kulturturisme ”soft core” Undersøgelse via internetpaneler blandt 10.000 personer i fem lande (Norge, Sverige, Tyskland, UK og Holland, gennemført af TNS og Opinion for VisitDenmark i november 2010. Interessen i ”inspiration” og ”historiske og kulturelle oplevelser” indgår på top fem rejsemotiver for: 1.Potentielle storbyrejsende 2.Potentielle ”Det gode liv”-rejsende

8 Brød 1 Brød 2 Fremtidens turister Kilde: Analyse af adfærdsændringer, der påvirker fremtidige rejsebehov blandt potentielle turister, Lighthouse Cph for VisitDenmark, 2011 Analyser af fremtidens rejsebehov peger på, at turisten går fra at være: ”iagttager og objekt” til ”deltager og subjekt”. Man vil være med i og hermed forstå det land, man opholder sig i. Her spiller kulturarv en stor rolle.

9 Brød 1 Brød 2 Uhjulpet kendskab til attraktioner, steder og seværdigheder i Danmark Sp.: Hvilke attraktioner, seværdigheder eller steder i Danmark kender du eller har du hørt om? Med attraktioner og seværdigheder menes fx forlystelsesparker, museer, historiske monumenter, naturfænomener, steder og byer af særlig interesse. Noter alle, du kan komme i tanke om her: ___. Kilde: VisitDenmark, 2010. Undersøgelse blandt personer i 4 lande, der overvejer at rejse til Danmark. 4000 interview via internet-paneler. Kultur og kulturelle attraktioner indgår som en del af associationerne til Danmark

10 Brød 1 Brød 2 Er der kendskab til kultur og seværdigheder i Danmark?

11 Brød 1 Brød 2 Hvad gør VisitDenmark i forhold til kulturturismen? Kampagner ift. ”Det gode liv” og ”Moderne Storbyoplevelser” Kulturelle temaer, et vigtigt emne i internationalt pressearbejde Kulturelle begivenheder, en attraktiv del i vores brandingaktiviteter De danske seværdigheder samt 1001-nats fortællinger omtales via Guide Danmark og på portalen: www.visitdenmark.comwww.visitdenmark.com

12 Brød 1 Brød 2 Hvordan styrker vi sammen indsatsen? Fælles idéoplæg/samarbejdsaftale Flere fællesprojekter ude i verden 1)”Bright Green Denmark”, Australien 2)”Cool Denmark”, Berlin, New York, Shanghai, Moskva 3)OL i London 2012 Fælles nationale temaer, fx. Vikinger Kulturinstitutioner deltager i højere grad i internationale markedsføringskampagner indenfor ”Det gode liv” og ”Moderne storbyoplevelser”.

13 Brød 1 Brød 2


Download ppt "Øget samarbejde mellem kultur og turisme v. Lars Erik Jønsson, VisitDenmark Kulturseminar, Bymose Hegn 31. August 2011."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google