Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Turismen i Tønder Kommune Nu – og i fremtiden

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Turismen i Tønder Kommune Nu – og i fremtiden"— Præsentationens transcript:

1 Turismen i Tønder Kommune Nu – og i fremtiden
Turist- og udviklingschef Bodil Glistrup Rømø-Tønder Turistforening

2 Overnatninger i lejede feriehuse
Antal registrerede overnatninger i Tønder Kommune 2008 Nationalitet Alle overnatninger Overnatninger i lejede feriehuse Tyskland Danmark Holland 38.000 21.000 Norge 17.000 9.000 Sverige 14.000 5.000 Andre lande 20.000 8.000 I alt

3 Største marked er Tyskland: Tyskerne står for 59 % af alle overnatninger, og i feriehusene udgør de 78 %. Næststørste marked er Danmark.

4 VisitDenmark estimerer, at det samlede antal overnatninger/besøg i Tønder Kommune er på det dobbelte, nemlig 2,8 mio. Oveni de 1,4 mio. registrerede overnatninger lægger VisitDenmark nemlig private overnatninger og overnatninger på små hoteller etc., som ikke er med i Danmarks Statistiks tal, på éndagsbesøg (”antal gæstedøgn”) på 1,05 mio.

5 Finanskrisen har også ramt turismen
Alt i alt var der i Tønder Kommune i overnatninger på hoteller, feriehoteller, campingpladser og vandrerhjem i 2009 – mod i 2008. Det er en nedgang på 5,9 % - men for de samme overnatningsformer var der i hele Danmark et fald på 6,9 %. Tønder Kommune ligger altså på den rigtige side af landsgennemsnittet. Tallene for overnatninger i lejede feriehuse kommer først den 27. april, men alt tyder på et – efter omstændighederne – fint resultat i Tønder Kommune.

6 Økonomiske nøgletal for turismen i Tønder Kommune
(Tal fra 2006, beregnet af VisitDenmark) Samlet turismeomsætning: 880 mio. kr. Afledte skatter og afgifter: 270 mio. kr. Antal beskæftigede årsværk som følge af turismen: 1.446 Andel af beskæftigede i kommunen: 8,2 %

7 Andel i Region Syddanmark
Hvem er turisterne i Tønder Kommune? Målgruppe Andel i Tønder Kommune Andel i Region Syddanmark Voksne 40+ uden børn 43 % 38 % Børnefamilier 34 % 58 % Unge år 17 % - Den største gruppe er voksne uden børn. Analyser viser endvidere · at en stor andel rejser med venner (27 %). · at de voksne ofte er over 60 år (specielt de danske) · at familierne i Tønder oftere rejser med store børn

8 Effektiv markedsføring
Når turismen i Tønder Kommune har klaret sig hæderligt i 2009, hænger det naturligvis sammen med den effektive markedsføring, som Rømø-Tønder Turistforening gennemfører – i samarbejde med mange gode kræfter i og uden for kommunen. Vi markedsfører os først og fremmest i Danmark og Tyskland, som jo er vores to helt store hovedmarkeder. Derudover er vi aktive i Norge, Sverige, Holland og Italien. Vi arbejder her først og fremmest sammen med Turistgruppen Vestjylland og VisitDenmarks kontorer i de pågældende lande.

9 Vores markedsføringsredskaber:
Fyrtårns/imagemagasin Annoncering nationalt, regionalt og lokalt Messedeltagelse Pressearbejde og journalistbesøg Feriehuskatalog Et helt nyt initiativ:samarbejde med Billund Lufthavn.

10 Turistinformation og service
Hjemmeside Turistbureauer SMS-service Informationsstandere Kompetenceudvikling, medarbejdere

11 Ny strategi- og handlingsplan frem til 2014 Nøgleord og værdier:
Helårsturisme, der kombinerer strand og vand med det kulturelle bagland Naturværdier, bæredygtighed og miljøbevidsthed Autenticitet, kultur og historie Kvalitet i service, tilbud og kompetencer Fællesskab og samarbejde

12 Helårsdestination Tønder Kommune skal være en attraktiv turismedestination på helårsbasis. Vi skal bygge på vores unikke natur og mangfoldigheden af autentiske historier og skabe en vekselvirkning mellem havet og stranden og kulturen i baglandet. SVUF/Destination Sydvestjylland Syddansk Turisme: Internationale konferencer EU-projekt ”Vestkystturisme”

13 Interreg 4a projekt ”Vestkystturisme”
Bevilling på 4,85 mio. kr. over 3 år Lead partner: Rømø-Tønder Turistforening Samarbejdspartnere: Turistgruppen Vestjylland Skærbæk Fritidscenter Wirtschaftsförderungsgesellschaft Nordfriesland Nordsee-Tourismus-Service

14 Interreg 4a projekt ”Vestkystturisme”
4 ”arbejdspakker”: Markedsanalyser: Hvorfor kommer turisterne til vestkysten – og hvorfor er der nogle, der vælger området fra? Erfaringsudveksling, kompetenceudvikling Produktudvikling, f.eks. Grænseoverskridende temaer og ruteforløb Kommunikation, f.eks. presse, annoncering, fælles ”landing page”

15 Hvad vil vi fokusere på i de kommende år?
Arbejde i retning af helårsturisme. Det betyder bl.a.: Kombinere den traditionelle bade/kystferie med kulturelle oplevelser i baglandet, f.eks. busture fra Rømø til baglandet med guide efter fast køreplan og kalender. Det største fyrtårn er Nationalpark Vadehavet

16 Nationalpark Vadehavet
Temaoplevelser i Vadehavet: Sort Sol, Grå Sol, Hvid Sol Kunstdestination Nationalpark Vadehavet Maritime oplevelser i Nationalpark Vadehavet

17 Hvad byder fremtiden på? Trendforskerne peger især på:
Turisterne vil have den ægte vare - og til den rigtige pris Turisterne vil have individualiserede ferieoplevelser og vil gerne selv være med til at ”skræddersy” deres ferie DET PASSER GODT TIL TØNDER KOMMUNE - MEN VI SKAL NATURLIGVIS VÆRE KLAR OVER AT KONKURRENCEN ER ENORM. Konkurrencen er global; vi konkurrerer faktisk med hele verden

18 Der bliver ikke flere turister at tage af…
Men der bliver flere ældre og færre unge – og i Tønder Kommune har vi i forvejen godt fat i de lidt ældre par uden børn

19 Med National-parken og vore øvrige fyrtårn har vi i Tønder Kommune gode chancer for at rykke fra 1. division og op i superligaen i dansk turisme


Download ppt "Turismen i Tønder Kommune Nu – og i fremtiden"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google