Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den kreative by - kun for den kreative klasse ? Dorte Skot-Hansen Center for Kulturpolitiske Studier, DB Oslo d. 30. november 2007.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den kreative by - kun for den kreative klasse ? Dorte Skot-Hansen Center for Kulturpolitiske Studier, DB Oslo d. 30. november 2007."— Præsentationens transcript:

1 Den kreative by - kun for den kreative klasse ? Dorte Skot-Hansen Center for Kulturpolitiske Studier, DB Oslo d. 30. november 2007

2 Kreative byer? “Creativity is what drives every dynamic, modern economy. The communities that attract and keep smart, creative, diverse people are the ones that invest their public dollars astutely. The right strategy can give the economy added zip. Strategic investments in things like public art galleries, libraries and green spaces for Sunday picnics and kid's soccer games help make a city the kind of luminous, liveable place that everyone wants to call home.” Halifax Regional Municipality Economic Development Strategy 2005-2010

3 The Creativity Index - kombination af Technology: The innovation index (patenter pr. indb.) & High-Tech index (øk. output) Tolerance: Diversity index (gay/bohemian/melting pot and racial integration indexes)) Talent: The creative class - bachelor

4 Tolerance og åbenhed? ”kreative mennesker er mobile og kosmopolitisk orienterede, de søger urbane kvaliteter og har byens rum som vigtigste fritidsarena … Homoseksuelle og singler er grupper som særligt forbindes med den kreative by og dens livsformer. Tolerance og åbenhed er derfor en vældig økonomisk kraft”. Kryss

5 Den kreative klasses kulturvaner: “ The Creative Class is drawn to more organic and indigenous street-level culture. This form is not found in large venues like New York’s Lincoln Centre or in designated “cultural districts” like the Washington D.C. museum district, but in multiuse urban neighbourhoods”. Florida (2002) s. 182

6 Udvikling af kreativitet Kunstneren som byens nerve Talentudvikling i vækstlag og ”independent” miljøer Strategier for kreative industrier Kreativ mangfoldighed

7 Om Berlin som kunstby: ”Bylivet er ikke så organiseret som i Skandinavien, og stemningen er mere anarkistisk. Der er ikke så mange regler og dem, der er, bliver ikke fulgt særlig nøje. Der er mere plads til forskellighed, og det giver en særlig form for frihed.” Videokunstneren Gitte Villesen

8 Roskilde – Mål for Musicon Valley (2002) ”at blive en identitet for Roskilde og Øresundsregionen. Fagfolk, kunstnere, investorer og industri skal forbinde os med det ypperste, når det gælder udvikling, teknologi og kompetencer med udgangspunkt i musikken og oplevelsesindustrien”.

9 Musicon Valley (2002) The Musicon Valley Academy – Uddannelse: Musicon Valley vil være et førende center for viden og kompetence på praktisk og akademisk niveau inden for musik-, indholds og oplevelsessektoren. Creative Industries Business Development Centre – Erhvervsudvikling: Musicon Valley vil værekcreative iværksætteres “first choise”, når det gælder udviklingen af forretningsideer og etablering af virksomhed. RockCity – Oplevelser og turisme: Musicon Valley vil være en aktiv deltager i opbygningen af Europas førende musikalske oplevelsescenter – Rock City Den kreative region – Læring og udvikling: Musicon Valley vil være med til at styrke Roskilderegionen som et højt kvalificeret kreativt og lærende miljø

10 Kreativ mangfoldighed Mangfoldighed i organisering Mangfoldighed af kulturformer Mangfoldighed i stemmer


Download ppt "Den kreative by - kun for den kreative klasse ? Dorte Skot-Hansen Center for Kulturpolitiske Studier, DB Oslo d. 30. november 2007."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google