Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 November 2002 Skanska Danmark A/S Ledelse af innovation - Entreprenøren Udviklingschef Niels Falk.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 November 2002 Skanska Danmark A/S Ledelse af innovation - Entreprenøren Udviklingschef Niels Falk."— Præsentationens transcript:

1 1 November 2002 Skanska Danmark A/S Ledelse af innovation - Entreprenøren Udviklingschef Niels Falk

2 2 November 2002 Skanska Danmark A/S Kort om Skanska-koncernen •Skanska er en af verdens førende virksomheder indenfor byggerelaterede ydelser og projektudvikling •Omsætning i 2001 på ca. DKK 130 mia. •4.000 faste kunder •75.000 medarbejdere •Skanska er permanent tilstede i 23 lande •http://www.skanska.dk eller www.skanska.com

3 3 November 2002 Skanska Danmark A/S Skanska’s værdicirkel

4 4 November 2002 Skanska Danmark A/S Hvordan ser vi innovation? •Fantasi:Nyt… •Kreativt:Nyt og nyttigt… •Innovativt:Nyt, nyttigt og anvendeligt

5 5 November 2002 Skanska Danmark A/S Kreativitet som drivmiddel •”Innovation” er ikke en del af vores vision, mission eller værdisæt – men er det en forudsætning? •Implementeret fantasi er ikke mere innovativt… •Kreativitet er drivmidlet… •Kreativitet er ”medfødt” og skal dyrkes – talentet skal findes frem igen efter ”aflæring” •Styring af kreativitet og teknologiledelse kan tillæres •Organisationens evnen til at arbejde hurtigt skabes af kreativiteten – ikke af antallet af overarbejdstimer

6 6 November 2002 Skanska Danmark A/S Faldgruberne •Over målet - Månen tur-retur? ”We’re not doing this because it’s easy…” •Dette vil ændre måden vi fører forretning på de næste 50 år: Så jeg håber vi har ret og at jeg ikke er her om 50 år? •Overkompromisset – ligner, men er ikke: Det gennemsnitlige vinder aldrig! •I de andres fodspor: Lander man samme sted som dem, hvis man er heldig. •Snøvlende og langsom innovation: Når vejen bliver målet? Pay-off på lang sigt… •Innovationsaristokratiet… ”Bumpesticker management” og magi på bestilling

7 7 November 2002 Skanska Danmark A/S Stræben efter målet… •Holdbare konkurrencefordel: ”Brand” (mærkevare), produkt, proces og muligheder for f.eks. differentiering… Langtidsholdbare foretrækkes. •Kreativitet og innovationsevne er hos alle: Det gælder om at bruge den og benytte – og forrente - virksomhedens ”videnkapital” •Få ”bunden” med! Ellers vil den tunge del af organisationen blive ved med at trække ned… Afskaf 80/20-reglen •Ressourcer: Tid, penge og kompetence – og is i maven til at vente, smide ud eller starte forfra… Sult er godt?! •Pay-off – på godt og ondt: Ingen kapitalisme uden regning…

8 8 November 2002 Skanska Danmark A/S Succeserne •Reducerer risici og begrænsninger: Skaber mangfoldighed og muligheder •Gør fordelene synlige for alle: Viser potentialet … •Skaber rammen for den næste innovation: Synliggør videre udvikling og muligheder – skaber fremdrift •Bevæger organisationen: Rammer også konkurrenterne og samarbejdspartnere •Kommer indefra: Er drevet af organisationen og matcher virksomheden

9 9 November 2002 Skanska Danmark A/S Forskningens halvflugter… •”The stuff that dreams are made of…” •Den bedste forskning er den, der giver os halvflugterne, vi selv kan skyde i mål… •Forskningen har mangfoldigheden og ressourcerne – vi har muligheden for at implementere •Videnskaben har metoden, der kan give os det grundlag vi ikke selv kan eller orker at undersøge… •Byggeforskning må ikke primært være udviklingsdrevet – det blokerer for branchens innovationsevne

10 1010 November 2002 Skanska Danmark A/S Brug af koncernens viden… •Overførelse af viden: Det nemmeste er at overføre – det sværeste er at modtage – det umulige er at anvende •Egen innovation er bedst: Uanset den er hel eller delvis, giver det ejerskab og drivkraft •Der skal være ”undertryk” i overført viden: Man skal tvinges til at opsøge mere viden – det skal koste at tilegne sig og anvende – og koste mere ikke at være med •Videnoverførelse skal være bred: Ikke nødvendigvis demokratisk…


Download ppt "1 November 2002 Skanska Danmark A/S Ledelse af innovation - Entreprenøren Udviklingschef Niels Falk."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google