Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Indlæg v/ Per Søndergaard

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Indlæg v/ Per Søndergaard"— Præsentationens transcript:

1 Indlæg v/ Per Søndergaard
Top Governance 2009 Indlæg v/ Per Søndergaard

2 Bestyrelsesarbejde Bestyrelsesformand 2002 - Nowaco Group A/S
Celenia Software A/S VICH 4305 ApS PL-Holding Aalborg A/S Bjørk & Maigård ApS Business Institute A/S Lindgaard A/S – Rådgivende ingeniører Aalborg Boldspilklub A/S J. A. Plastindustri A/S TBP Invest Aalborg A/S EIPE Holding A/S JMI Gruppen A/S Conscensia A/S

3 Bestyrelsesarbejde Bestyrelsesmedlem 2002 - Spar Nord Bank A/S
TK Development A/S Small Cap Danmark A/S OKF Holding A/S Toppenberg Maskinfabrik A/S Skandia Kalk International Trading A/S/Emidan Marius A/S Kollegiefonden Bikuben Fonden Musikkens Hus i Nordjylland Ejendomsmæglerfirmaet Thorkild Kristensen Dansk Reservekraft A/S Rejser A/S (DTF travel)

4 Danmark: Udsigt til fortsat krise

5 Har vi nået bunden af krisen?

6 FJERNØSTEN USA EU

7 De danske topledere ser lysere på fremtiden

8 Ledelse er at skabe resultater gennem andre menneskers indsats

9 En Ledelsesholdning Tilstræb vækst og profit så det ledelsesmæssige råderum sikres Giv lederne friheden til under ansvar at lede deres områder, dvs. med udgangspunkt i egen dømmekraft Anvend differentierede resultatafhængige belønningssystemer, så talentfulde personer kan tiltrækkes og fastholdes

10 Bestyrelsens opgaver Den gode og aktive bestyrelse medvirker til:
at ejernes/aktionærernes interesser bliver varetaget at bestyrelsesarbejdet bliver struktureret og effektivt at strategier, mål og handlingsplaner løbende bearbejdes at ledelsen ”skal stå til regnskab” (Planlægge og følge op) at rapportering systematiseres og forbedres at sikre kontinuitet i virksomheden og i ledelse at øge virksomhedens troværdighed og image at øge og udbygge virksomhedens netværk at der tilføres bred (og billig) know-how og erfaring

11 Bestyrelsens rolle Ansætter og afskediger direktionendiger direktionen
Stiller krav og spørgsmål Træffer beslutninger Påser at organisationen og administrationen er forsvarligt tilrettelagt Samarbejder indadtil og holder mund udadtil Bidrager til kriseløsning og udvikling Skaber som sparringspartner gunstige betingelser for den daglige ledelse

12 Direktionens rolle Det er direktionens opgave at planlægge ”at have en plan – og helst en god og sikker plan” Egon Olsen havde altid en plan, men det gik galt hver gang, hvorfor han periodevis fik sit ”råderum” og sin ”handlefrihed” kraftigt indskrænket

13 Direktionens rolle Varetager den daglige ledelse
Arbejder efter bestyrelsens retningslinier Forelægger forslag til bestyrelsens godkendelse og gennemfører bestyrelsesbeslutninger Informerer bestyrelsen om alle væsentlige forhold Handler på baggrund af tillid hos sin bestyrelse d.v.s. har et ledelsesmæssigt råderum

14 Bestyrelse og direktion
To selvstændige parter Aktionærvalgte eller medarbejdervalgte Ens ansvar og rettigheder Varetager selskabets tarv En eller flere direktører Leder virksomheden i fællesskab – men med forskellige roller

15 Interessenter Aktionærer Medarbejdere Kreditorer Andre
Som bestyrelsesmedlem er man tillidsmand

16 Forskelligheder/nuancer i bestyrelsesarbejde
Børsnoterede selskaber Store virksomheder Mellemstore virksomheder Mindre virksomheder

17 Liste over strategiske fokuspunkter
Markedsforhold (1 - 5 års sigt) Strategi - Vision - Mission - Målsætning - Handlingsplaner Kundeforhold Konkurrentforhold Generationsskifte SWOT-analyse Incitamentsordninger/bonusprogrammer

18 Liste over strategiske fokuspunkter
- Fortsat Samarbejdskonstellationer Økonomistyring/omkostningsstruktur Finansiering Ejerforhold/private målsætninger

19 Bestyrelsens sammensætning
Hvorfor etablere en bestyrelse A. Lovgrundlag B. Øvrige krav C. ”Billig” tilførsel af ledelsesressourcer D. Udbytte contra indsats (Engagement) Virksomhedens/selskabets type og struktur A. Virksomhedens ejerstruktur B. Branche og størrelse samt kompleksitet C. Specielle forhold med bundne opgaver

20 Bestyrelsens sammensætning - Fortsat
Kompetencer i bestyrelsen (Forskellighed) A. Behovsanalyse og profiler B. Samlet afdækning af virksomhedens områder C. Generalister contra eksperter Rekruttering af bestyrelsesmedlemmer A. Hvor og hvordan findes kandidaterne B. Introduktionen til hvervet/opgaven

21 Kravene til bestyrelsesmedlem for succes
Interesse for arbejdet – og stærk indlevelsesevne i virksomhedens grundlag og aktiviteter Skal følge med i, hvad der foregår i samfund og erhvervsliv samt omverdenen God evne til at lytte, kommunikere og samarbejde Have lyst til at ”stå til rådighed” Sikre sig uafhængighed af virksomheden og den enkelte bestyrelsespost – skal kunne ”sige fra” Bør være ”resultatorienteret” i bred forstand – ikke kun på økonomi

22 Ja eller nej til en bestyrelsespost
Hvad har jeg at byde på? Hvad kan bestyrelsesarbejdet tilføre mig? Er jeg lovgiver eller rådgiver? - (Børsnoteret aktieselskab eller familieejet) Har jeg tid og overskud?

23 Samspillet mellem… bestyrelse og direktion

24 Samspillet Åbenhed Ærlighed Respekt Tilgængelighed Beslutsomhed
”Tør turde” – være modspiller Forandringsvilje Dialogpartner

25 Samspillet - Fortsat Bestyrelsesmøder Formands- /direktionskontakt
Virksomhedsseminarer Må konstant udvikle sig

26 Hvem tager mest initiativ i udvikling af strategi?

27 Hvem tager mest initiativ i udvikling af vision?

28 Hvad er principielt vigtigst for bestyrelsen; at være inspirator eller kontrollant?

29 Hvor stor en procentdel af tiden i bestyrelseslokalet anvendes på henholdsvis inspiration og kontrol?

30 På hvilke områder vil bestyrelsens fokus ændre sig i fremtiden (3-5 år)?

31 Mener du, at fremtidens krav til bestyrelserne vil medføre…?

32 Spørgsmål…

33 DEN EFFEKTIVE BESTYRELSE
Forstå dit ansvar Overvågning og udformning af virksomhedens politikker og procedurer Forstå de forpligtelser og det ansvar, som følger med at være bestyrelsesmedlem Sikre en delegering af den overordnede overvågning til bestyrelseskommiteer

34 DEN EFFEKTIVE BESTYRELSE
Undgå kransekagefigurer Lær virksomhedens forretning at kende Sørg for viden om, hvor selskabet og dets konkurrenter står i forhold til hinanden Prioritér overholdelse af etiske standarder

35 DEN EFFEKTIVE BESTYRELSE
Vær velforberedt Stil spørgsmål Forstå alternative løsninger Vær engageret Vær direkte Vær opdateret


Download ppt "Indlæg v/ Per Søndergaard"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google