Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afEdvard Simonsen Redigeret for ca. et år siden
1
KAN MAN VÆKSTE PÅ DET SPECIALISEREDE SOCIALOMRÅDE MED RESPEKT FOR KVALITET OG SAMARBEJDE?
2
VÆKST – HANDLER IKKE OM BRANCHE – MEN OM, HVORDAN MAN GRIBER TINGENE AN, OM STRATEGI OG OM DRIFT.
3
FONDEN KANOEN OPSTART 2002 – 5 PLADSER
4
KORT HISTORISK RIDS FONDEN KANONEN – ARBEJDER MED LANDETS MEST UDSATTE UNGE
9
FONDEN KANONEN 2013 • Kanonen, 33 pladser • Internskole, 20 pladser • Internt værksted • Villa Vik, 8 pladser • Himmelbo Fonden, 34 pladser • Orpigaq, Grønland, 10 pladser (Willum Fonden) • Projekt plejefamilie m/aflastning, 4 pladser • 2 ph.d forløb • Forskningsassistent
10
DRIFT/VIRKSOMHED • For at tænke vækst er det nødvendigt at drive sociale organisationer som en virksomhed • Alle udviklingsområder/projekter/arbejdsgrupper er nøje beskrevet i kommissorier, som evalueres og følges op. • Markedsanalyser - udbydes det af andre – hvad skal vi så gøre, når vi vil være det bedste • Vækst kræver tæt dialog med kommunerne
11
VÆKST – KRÆVER EN ORGANISATORISK PLATFORM • Lange ansættelsesforhold – 56% mere end 5 års ansættelse • Udskiftningsprocent under 3% • Uddannelsesprocent fra 33-79% • Opbygge en vidensbank, erfaring, know how som gør det interessant at vækste
12
TÅLMODIGHED! • I Kanonen har vi arbejdet intensivt i årene fra 2007 til 2010/2011for at nå en platform, hvorfra væksten kunne realiseres. • Vi har udarbejdet procedurer, politikker, administrative arbejdsgange, it platform, dokumentation, økonomiske styresystemer m.v. • Derudover naturligvis tilpasning og udvikling af den daglige drift, pædagogikken, pædagogiske styreredskaber, uddannelse m.v.
13
• Konsolidering – som basis for vækst • Professionel og engageret bestyrelse, som tager ansvar – og inddrages!
14
MEN HVORDAN MÅLES KVALITET I VORES BRANCHE – HVAD KAN VI SELV GØRE? • At etablere et system til kvalitetsudvikling • At selvevaluere virksomhed på en række specificerede punkter • At dokumentere disse processer og • At handle og følge op
19
STRATEGI/VIRKSOMHEDSPLAN • Nødvendigt at vækste • Fokus på pris • Fastholdelse af kvalitet (sammenhæng mellem pris/kvalitet) • Al vækst skal have sammenhæng med vores kerneydelse
20
STRATEGI 2013/2014
21
VÆKST/ UDVIKLINGSPROJEKTER – ET EKSEMPEL • Grønland – plads til 10 børn/unge • 5 årige projekt • Støttet af Willum Fonden med kr. 5.4 mill kroner • Monitorering af projektet – løbende evaluering, mhp at afklare hvad der virker for hvem og under hvilke omstændigheder – også med et fremtidigt vækstperspektiv.
22
ORPIGAQ
27
VÆKST MULIGHEDER I DAG • Svært at vækste som tilsynet er konstrueret i dag • Forskellige tilsyn – meget forskellige måder at gribe det an på – og drive forretning på. Du kan ikke lave nogle overordnede retningslinier, som kan være gældende for alle dine Fonde/vikrsomheder • Fremtidig tilsyn – mulighed for koncernopbygning og fælles tilsyn af flere organisationer
28
NÆSTE STEP • Fortsat fokus på vækst og udvikling – når vi ikke længere udvikler – afvikler vi! • Mulige projekter: udviklings afdeling i Grønland, supervision til plejefamilier m.v. • Bandekriminalitet • AL vækst og udvikling vil fortsat have sammenhæng med vores kerneydelse og have fokus på pris og kvalitet
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.