Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

ANALYSE AF INDSATS – OVER FOR KURSISTER MED LÆSE/SKRIVEVANSKELIGHEDER - PLUS: FORSLAG TIL FORBEDRINGER....

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "ANALYSE AF INDSATS – OVER FOR KURSISTER MED LÆSE/SKRIVEVANSKELIGHEDER - PLUS: FORSLAG TIL FORBEDRINGER...."— Præsentationens transcript:

1 ANALYSE AF INDSATS – OVER FOR KURSISTER MED LÆSE/SKRIVEVANSKELIGHEDER - PLUS: FORSLAG TIL FORBEDRINGER....

2 Hvorfor?  Rimelighed, generelt  Nye tider  Flere med svagere forudsætninger  Fastholdelse, i forhold til andre brancher  Lønvilkår og udviklingsmuligheder mv.

3 Hvad sker der?  Mange ildsjæle (bl.a. ifm. PG)  Nogle brænder ud – (for bøvlet?)  Mange projekter og tiltag  Begrænset levetid  Gode intentioner (ordværksted mv.)  Praktisk/teoretisk værdi? (korte/lange kurser)

4 Hvad oplevede vi på 5 skoler?  ”Er det et problem at fuldføre AMU- transportuddannelser, for elever med læse- skrive vanskeligheder”?  Generelt går det fint (ros til TUR-Forlags programmer og materialer)  Støtte fra: Andre elever, lærere, familie mv.  MEN! (Fælles opfattelse)  Mange afholder sig (om muligt) fra uddannelse. Altså et eksisterende men skjult problem.

5 Hvad oplevede vi på 5 skoler?  ”Har skolen procedurer – ved tilmelding etc.”?  Nogen variation.  - Kursussekretær rekvirerer hjælpemidler  - Ingen procedure, grundet ”Hørt at det er svært at skaffe”, og evt. adm. byrde?  - Faglærer skaffer..(Hvad med anden lærer?)

6 Hvad oplevede vi på 5 skoler?  Informationsmaterialer?  - Igen nogen variation.  - Ingen informerer i skriftligt materiale. Men der er planer..  - 2 skoler på www, men ”godt gemt”  - 1 skole informerer om læsevejledning, ordværksted mv. i katalog og på www

7 Hvad oplevede vi på 5 skoler?  ”Hvordan opfatter du ”andre” parters oplysende indsats”? (AF, Kommuner, arbejdspladser, fagforeninger mv.)  Et par skoler oplevede fint samspil.., men kunne godt tænke sig arbejdsgivere mere aktive  Resten oplevede ”ingen indsats”

8 Hvad oplevede vi på 5 skoler?  ”Kender DU til Hjælpemiddelinstituttets muligheder”?  - 3 skoler: Fint kendskab  - 1 skole: Meget begrænset kendskab  - 1 skole: ”Praktisk” kendskab begrænset til én faglærer, som kolleger (i ringe omfang) rådførte sig med

9 Hvad oplevede vi på 5 skoler?  ”Hvilke problemer oplever DU, ved anvendelse af eventuel teknik fra AMU-HMI”?  Computere af ældre dato (opleves af nogle som et problem/andre: Ikke et problem) Alle er dog enige om: Talen skal forbedres!  Nogle oplever: Lokale EDB-problemer  Nogen forskel i: Hjemlån/forsikring...

10 Hvad oplevede vi på 5 skoler?  Mange oplevede de største problemer ifm. ”dansk som andetsprog”, på vanlige AMU- kurser?  Ikke denne analyses område, men:  Hjælpemidler beregnet til læse stave problemer er ikke specielt velegnede til denne gruppe.

11 Hvad oplevede vi på 5 skoler?  Det var 5 skoler. Hvad med de andre?  Statusrapport sendt til alle skoler  INGEN havde tilføjelser eller kommentarer.

12 AMU Hjælpemiddelservice AMU er også for kursister med funktionsnedsættelser. Nogle kursister har brug for særligt udstyr eller særlige hjælpemidler for at kunne gennemføre uddannelse på lige vilkår med andre deltagere. AMU-Hjælpemiddelservice stiller udstyr og hjælpemidler til rådighed for deltagere på AMU-kurser. Hjælpemiddelinstituttet hjælper AMU-centrene med at afdække behov og muligheder for udstyr og hjælpemidler; vi leverer og opsætter udstyret, og instruerer kursisten i brugen af hjælpemidlet. Desuden er det Hjælpemiddelinstituttets ansvar at klargøre udstyr mm efter tilbagelevering. Der er opbygget en hjælpemiddelpulje, så udstyret og udgifterne bliver anvendt så effektivt og rationelt som muligt.

13 Hjælpemiddelinstituttet  Flyttet fra Arbejdsministeriet til UVM (SU- Styrelsen)  AMU-Hjælpemiddelservice finansieres via ”tekstanmærkning”, side 368 i finansloven  Ikke mandskab afsat, specielt til AMU- Hjælpemiddelservice  HMI ønsker et fast beredskab, drøftes pt. med SU-Styrelsen

14 Hjælpemiddelinstituttet

15 INFORMATION – Et problem?  Trods diverse projekter mv., oplever lærerne oftest, at kursisternes eventuelle læseproblemer, først bliver opdaget i forbindelse med kursusstart.  Et tilbagevendende hovedproblem er tilsyneladende INFORMATION

16 Informationsproblem Kursister med læsevanskeligheder oplyser ofte, når problemet drøftes, efter kursusstart: ”De sagde i fagforeningen, at I har hjælpemidler jeg kan få”. ”Jamen sagde de så ikke også, at henvendelse til skolen før kursusstart var vigtig”? Eleven: ”Nej”.

17 Informationsproblem Erfaringsmæssigt sker det også, at en elev med læsevanskeligheder, der med store problemer har gennemført et kursus, efterfølgende kommer tilbage for at få en ”overbygning” på uddannelsen, stadig uden at oplyse om sine særlige behov ved tilmeldingen. Mangler han information??

18 Informationsproblem  Det må konstateres at både kursister, arbejdsgivere, faglige organisationer og kommunale jobcentre mv., enten ikke kender til de eksisterende muligheder, eller ikke vægter information til skoler om eventuelle problemer forud for kursusdeltagelse særligt højt.  Information, internt i uddannelsessystemet, rummer tilsvarende store muligheder for forbedring. På mange (de fleste?) skoler er viden om området begrænset til enkelte ildsjæle.

19 Hjælp på kurset  Alle skoler har mulighed for at bruge det gratis program ”Adgang for Alle”. Det bør installeres på alle computere der bruges til undervisning.  Der er gode muligheder for at lave en skoleaftale ved køb af programmer.  Skolen kan/bør overveje at have nogle (få) bærbare stående, så indsatsen kan ske med det samme.

20 Forslag - internt  Lad medarbejder/-gruppe blive tovholder  Giv tovholder mulighed for afdækning af midler og muligheder (internt/eksternt)  Udmeld hvem der er tovholder  Så lærere/sekretærer mv. ved hvem..  Lad tovholder indgå i interessegrupper (andre skoler, SU-Styrelse, HMI mv.)  Sørg for løbende info til medarbejdergrupper  Fast punkt på kvartalsmøder, eksempelvis

21 Forslag – internt (fortsat)  Sørg for info-materialer  Til brug ved kursistkontakt (tlf., brev, indkald)  Til skolens hjemmeside (egnet til målgruppe)  Til brug ved kampagner og markedsføring  Til partnere (Virksomheder, faglige organisationer, jobcentre mv.)

22 Forslag – Eksternt Udover info-materiale, nævnt før  Ved kampagner og annoncering  Oplys om muligheder  Påpeg vigtighed af oplysning til skolen  Informer eksterne samarbejdspartnere, ved målrettet information, ex. konsulentmøder mv.  Lærere på igangværende hold: ”Har I venner, familie eller andet, der skal.. Så husk”!

23 Forslag – IKV-enhed

24 Basis for konference???? Evt. en 12-12 konference, med deltagelse af:  Læse/skrive ”specialister”  Transportfaglærere samt eventuelt  Sekretærer og konsulenter  Med særlig interesse/kontaktflade etc. Eventuelt krydret med eksterne indlæg, som HMI, leverandører mv.


Download ppt "ANALYSE AF INDSATS – OVER FOR KURSISTER MED LÆSE/SKRIVEVANSKELIGHEDER - PLUS: FORSLAG TIL FORBEDRINGER...."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google