Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSandra Pedersen Redigeret for ca. et år siden
1
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN
2
Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere i en globaliseret verden
3
GLOBALISERINGSRÅDET Fremgang, fornyelse og tryghed Strategi for Danmark i den globale økonomi – de vigtigste initiativer (2006) Regeringens mål for folkeskolen (verdens bedste folkeskole) Folkeskolen skal sikre, at alle unge får kundskaber og færdigheder, der kvalificerer dem til at deltage aktivt i en globaliseret verden.
4
FÆLLES MÅL 7 FOKUSPUNKTER Internationalisering* Undervisningen skal have et globalt perspektiv Viden om andre lande, sprogfærdigheder og international kultur – og samfundsforståelse IT* Skal integreres effektivt i alle fag, hvor det er relevant Den praktisk musiske dimension Faglig læsning Bæredygtig udvikling Tosprogede elever Evaluering
5
Faglighed og frihed Regeringens udspil til en bedre folkeskole (december 2010) Danske elever skal rustes til en fremtid i den globaliserede verden (afsnit 2.6). Strategi for fremmedsprog Flere udvekslingsaftaler Alle elever skal kunne vælge mellem tysk og fransk UDSPIL TIL EN BEDRE FOLKESKOLE - 2010
6
Forberede eleverne til det multikulturelle samfund; kommunikation, sprogkompetencer, sprogundervisning herunder fremme forståelsen for andre mennesker og andre levevilkår og –måder Interkulturelle færdigheder / kompetencer: Viden om andre lande, sprogfærdigheder, international kultur- og samfundsforståelse Færdigheder til at kunne handle, kommunikation med og på andre sprog, samarbejde på tværs af grænser Holdninger – personlig udvikling, dannelse, muligheder, opgaver, tolerance / forståelse for egen og andre kulturer MÅL
7
PROGRESSION Hvordan eleverne får viden, færdigheder, holdninger – og videreudvikler de interkulturelle færdigheder til kompetencer. Evaluering Hvordan i forhold til skolens / klassens mål? Formidling Hvordan alle får viden om og ”medejerskab” til f.eks. projekter? Implementering Hvordan den internationale dimension bliver en naturlig del af skolens hverdag – og involverer alle?
8
RAMMER IT – integreres i alle fag, eTwinning (værktøj til kommunikation) Lokale og globale netværk; gæstelærere / Comenius assistent), venskabsklasser; lokal / national / international Projekter; Comenius - EU / NordPlus – Nordisk Ministerråd, klasseudveksling / elevudveksling / lejrskole Studiebesøg / praktikophold / job-swop Andre medier; email, mobil, kamera / video, audio, skype, messenger, wikis, hjemmesider (f.eks. skolens / klassens), chat, billeder / panoramio, GPS, google earth / google streetview, film
9
eTwinning - Grænseoverskridende dating Center for Undervisningsmidler Kontaktseminar - IU Global Gateway Venskabsbyer Netværk – lokale og globale PARTNERE TIL SAMARBEJDE
10
INDSKOLINGEN Viden om / færdigheder Danmark – Skandinavien
11
INDSKOLINGEN Lokalt det internationale i det lokale (lærere, forældre, forretninger med anden etnisk / kulturel baggrund) Fokus: mig selv, hvor kommer jeg fra, traditioner og højtider, min familie, mit hus / gade / by, min bedste leg / legetøj, sange, lege
12
INDSKOLINGEN Opgaver: Udveksling af ”ting”, der formidler og fortæller om: o en anden klasse o en anden by o et andet land
13
MELLEMTRINNET Viden om: Færdigheder / bevidsthed (national) Danmark Danmark i Europa Norden
14
MELLEMTRINNET FOKUS: mig selv og min familie min by, mit hus, min gade min klasse/skole min fritid, uden for mit vindue min livret (lokal/national mad)
15
MELLEMTRINNET OPGAVER: De 7 verdensdele, klima, natur, nærmiljø, bæredygtig udvikling Lande i Europa, hovedstad, befolkningsantal, seværdigheder, natur Dansk kultur / udenlandsk kultur i DK (historie / historisk indflydelse) Det danske samfund / demokrati
16
OVERBYGNINGEN Interkulturelle færdigheder (kompetencer): o viden / færdigheder / holdninger international bevidsthed Danmark Europa verden
17
OVERBYGNINGEN FOKUS: skolegang / fremtid fritid / fritidsinteresse job / lommepenge familie / venner
18
OVERBYGNINGEN OPGAVER med udgangspunkt i et internationalt møde – konkret / virtuelt: Demokrati / EU Mig selv i verden Fremtid; uddannelse, job, familiestruktur EU på skemaet / dilemmaspil Musik, teater, blade, film, TV, internet nærmiljø Nærmiljø – det lokale i det globale Norm / moral Værdig / livskvalitet / levevilkår Ungdomskultur Miljø Globale konflikter Land – by Turisme
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.