Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afThea Kronborg Redigeret for ca. et år siden
1
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale dimension
2
Skolens officielle version Målsætning Den internationale linjes målsætning er: at skabe en ny dimension i undervisningen at introducere en tosproget kultur til unge elever at udvikle interkulturelle forståelser og kompetencer at udvikle en naturlig stræben efter ny viden igennem dynamiske undervisningsformer. at give vores børn flere muligheder i det globale samfund.
3
Hvilke fag er i spil / lærere på linjen Engelsk 3 Matematik 4 Biologi 2 Geografi 1 Tysk 4 Klasselærere /typisk danske sproglærere Faglærere i sprogfagene 3 fremmedsprogede lærere
4
status Kommunikation Værktøjer (i høj grad de samme værktøjer som anvendes i IT-klasserne) Forberedelse til vores udenlandsrejser Kontakt til vores venskabsklasser Tværfaglige projekter I nogen grad – tid til ekstra arbejde på engelsk eller tysk /
5
INTERNATIONALISERING interkulturelle kompetencer Dannelse Identitet nationalt & internationalt Hvordan
6
MÅL: Interkulturel forståelse Nysgerrighed Åbenhed Tolerance Respekt
7
Fordomme -> <- viden
8
Den internationale dimension slutmål Viden Undervisningen leder frem mod at eleverne opnår viden om - sig selv og egen kultur egne måder at omgås andre på kulturbegreber andre kulturer livsvilkår i andre dele af verden demokrati og menneskerettigheder
9
Holdninger Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne opnår holdninger vedrørende - respekt for andre værdinormer åbenhed over for det ukendte kulturel indlevelsesevne omverdensrelationer mellemfolkelige forhold selvindsigt og selvværd omkring egen baggrund
10
Færdigheder Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne opnår færdigheder i at kunne – kommunikere Formidle fx projekter til vores partnerklasse føre en åben og fordomsfri dialog forholde sig kritisk til informationer og udsagn tage kritisk og konstruktiv stilling til egen og andres rolle i lokale, nationale og globale problemstillinger
11
Status lodret samarbejde 2010 – 2011 3 dage omkring emnet Life in English /German speaking countries outside Europe Styrke vores egen identitet ved at spejle os i andre nationaliteter Samarbejde på tværs af årgangene – fællesskab :)
12
Mål: Alle klasser skal deltage i et internationalt projekt (8. klassetrin): Comenius eller Sirius Alle klasser skal have partnere i andre lande som de kan udveksle projekter med Alle 9. klasser skal arbejde med EU Alle lærere på linjen skal have mulighed for at deltage i JOBSWOP Deltage i Springdays (EU oplæg) 2 ture til udlandet ( engelsksproget / tysk)
13
IT- og medier anvendes som værktøj Podcast Webblog Google Earth Wiki Video Youtube Twitter Flickr FaceBook Messenger Skype I Movie Moviemaker PPT
14
Resultat En lille – men ikke uvæsentlig pointe: Eleverne brokker sig ikke over at skulle skifte mellem fx engelsk og tysk fra lektion til lektion Det er ganske naturligt for dem at veksle mellem sprogene De klarer sig IKKE dårligere i fx geografi / matematik end tidligere De har fået et større aktiv ordforråd i engelsk Styrket deres egen identitet Større viden om verden omkring dem Blevet gode til at formidle
15
Elevernes udsagn Trivsel Fordybelse Udfordringer (projektorienteret arbejde) Viden (om verden) Krav ( mere tid på lektier.. Sprog) Faglige niveau (boglig tilgang) Blevet bedre til sprog Blevet bedre til at fremlægge/ præsentere projekter
16
Status for os som lærere Mere homogene klasser Større faglighed Højere niveau Udfordring at samarbejde med lærere fra andre kulturer Sætter vores forståelse af undervisning i spil Strukturen / den røde tråd Samarbejde på linjer / årgange Motiverede elever
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.