Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Børns sociale liv med digitale medier

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Børns sociale liv med digitale medier"— Præsentationens transcript:

1 Børns sociale liv med digitale medier

2 Introduktion Præsentation i 5 dele:
Digitale medier i børn og unges liv Konflikter og mobning Privatliv og grænser Forældre og skole – hvordan skaber vi trygge børn Hjemmesiden

3 Tre pointer om børn og medier
Medierne er nødvendige i børn og unges liv. Klassens fælles referencer ligger på nettet. Hvis man ikke er online kan man ikke følge med. Hvis man ikke har sms eller Facebook, bliver man ikke inviteret med til alle de sociale ting der foregår.

4 Tre pointer om børn og medier
2. På nettet viser man, hvem man er På vej i puberteten og behov for at finde ud af ”hvem er jeg nu” og ”hvem er det jeg vil blive til” De sociale medier giver netop mulighed for at man kan vise sig frem – og især kigge på, hvordan andre præsenterer sig.

5 Tre pointer om børn og medier
3. Børn og unge skelner ikke værdimæssigt mellem online og offline Der er forskel på generationer Nogle børn og unge mener, at et knus over mobiltelefonen er ligeså meget værd som et fysisk knus.

6 Hvad betyder det mobile internet?
Smartphones giver mulighed for at være på nettet alle steder – oplevelser deles øjeblikkeligt via statusopdateringer og billeder

7 Hvad laver børn og unge på nettet: Spiller og leger
Der findes tusindevis af spil på nettet Virtuel verden = et online miljø, hvor mennesker (avatarer) i et særligt designet fællesskab kan kommunikere, samarbejde eller dele erfaringer. Et interaktivt alternativ til passive medier God læring i at skulle undersøge en ny verdens systemer, have ansvar for ting og samarbejde

8 Virtuelle verdener

9 Hvad laver børn og unge på nettet: Kommunikerer
Unge laver det samme som de altid har gjort, forskellen fra ”gamle dage” er, at det sker online og offentligt: - er tilgængelige - laver aftaler - deler links og billeder - kommenterer hinanden - snakker, møder nye venner og kærester 1 ud af 3 bruger net og mobil til at tale om private ting, som de ellers ikke ville tale om.

10

11 Hvad laver børn og unge på nettet: kigger på og viser sig frem
Online medier er som skabt til at vise, hvem man er, og til at spejle sig i andre. Profiler / Facebook Youtube Speek, Arto, datingsider Geolokation

12 Online steder, hvor unge viser, hvem de er, og hvad de kan

13 Geolokation Din smartphone fortæller dig (og andre) hvor du er
Du kan se hvor vennerne er lige nu Du kan finde forretninger i nærheden Foursquare, Facebook, Google

14 Navigere online Tre grunde til at det kræver erfaring at navigere online: 1. På sms og chat skal man klare sig uden kropssprog 2. Grænsen mellem privat og offentligt er flyttet 3. Ikke alt er, hvad det giver sig ud for at være

15 Hvad kan der ske? Snyd Konflikter Trusler Mobning Selvudstillelse
Seksuelt grænse- overskridende oplevelser

16 Konflikter på net og mobil
Online mediet betyder ofte at: Misforståelser opstår hurtigere Konflikter eskalerer hurtigere Det hele er usynligt for andre og sværere for voksne at involvere sig

17 Mobning Mobning: Hvor mange oplever mobning via net og mobil?
12% af børn og unge i Danmark mellem 9 og 16 år (EU Kids online 2010) Hvor mange oplever massiv online mobning: 2% (9. klasses elever , Red Barnet 2009)

18 Hvad er mobning Mobning er en gruppes systematiske forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person, på et sted, hvor denne person er ’tvunget’ til at opholde sig. Trusler, chikane, lave sjov og drilleri kan indgå i mobningen, men mobning skal altid ses som et problem, der vedrører gruppen og dens trivsel

19 Online medier ændrer mobbemønstre
Ingen fred efter skole Offentlig ydmygelse Anonymitet skaber usikkerhed Usynlig for voksne/andre

20 Hadesider Fansider på facebook bruges også som mobberedskab. En hadeside kunne for eksempel hedde ”for alle dem, der synes Mette er nederen”. Andre kan anonymt støtte mobbere Brug Red Barnets hotline for at anmelde hadesider

21 Privatliv og grænser 1 % piger – 2 % drenge har lagt frække billeder af sig selv ud på nettet (9.kl.) % piger og 9 % drenge er blevet inviteret til sende frække billeder (9.kl.) ”Sexting” Er billedet én gang på nettet, er det altid på nettet

22 Hvem vil ikke gerne være hot?

23 Netmøder og seksuelle overgreb
43% af unge i 9. klasse har mødtes med personer, de har lært at kende på nettet 6% af disse (= 1716 danske unge i 9. klasse) har oplevet seksuelle krænkelser ved mødet Seksuelle krænkere manipulerer børn og unge teenagere til at deltage ”frivilligt” Video: K’s historie

24 De voksnes ansvar Guide børn og unge til at blive bevidste mediebrugere Hjælpe børn med at kende egne grænser Forebygge / stoppe mobning Støtte, når det gør ondt

25 Gode råd til forældre Hav en positiv tilgang til børnenes sociale liv på nettet Tal om respekt og grænser i forhold til sms og net Tal om forskel på tale og skrift Tal om Facebook og om netidentitet Lav regler for medie(tids)brug i hjemmet Brug og EMU

26 Forældre kan forebygge mobning
Støt dit barn i at indgå legeaftaler på kryds og tværs i klassen. Tal ikke dårligt om andre børn eller deres forældre Giv dit barn opmuntring til at forsvare kammerater, der ikke kan forsvare sig selv Tal med dit barn om, hvordan digitale medier påvirker mobbemønstre Vær åben og positiv når andre forældre fortæller om deres barns problemer.

27 Skolens muligheder Inddrag medierne i undervisningen
Brug de færdige undervisningsforløb på EMU Lav tema-dag om den digitale hverdag, for eksempel på Sikkerinternet-dag i februar Lav klasseregler for ”god stil” på net og mobil med de mindre klasser Lad skolens antimobbe-politik omfatte digitale medier Efteruddannelse til lærere

28

29

30 Kontakt:


Download ppt "Børns sociale liv med digitale medier"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google