Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Læremiddellandskabet – vigtige læremiddeltyper i landskabet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Læremiddellandskabet – vigtige læremiddeltyper i landskabet"— Præsentationens transcript:

1 Læremiddellandskabet – vigtige læremiddeltyper i landskabet
Karsten Gynther Læremiddel.dk 140408

2 Læremiddeltyper eller læremiddellandskab?
Læremidelklassificering i forhold til: Intentionalitet Typer (kriterier) Skala (grader af – åben/lukket) Læringsteori Koder Magtforhold

3 Læremiddelbegrebet For at knytte an til en kommende samarbejdsrelation så definerer Drotner et læremiddel som et hvert medium, der indgår i en systematisk læringssammenhæng, hvis mål er kendt og anerkendt af dem, der anvender den (Drotner 2003, 2006)

4 Medier af 1. og 2. grad Drotner tager udgangspunkt i sociokulturel teori og skelner mellem to former for medier og dermed to former for læremidler: Læremidler af første grad er konkrete artefakter (værktøjer, redskaber, teknologier) som medierer mellem menneskers indre og ydre virkelighed uden at henvise til andet end sig selv. Læremidler af anden grad er kommunikationsmedier som står for noget i sig selv (som objekt) men også henviser til noget andet (semiotisk perspektiv)

5 Læremidler eller læringsressourcer
Drotner mener desuden at det er nyttigt at tale om læringsressourcer i stedet for læremidler ”Læringsressourcer” trækker på tidens udbredte konstruktivistiske paradigme. Drotners læremiddelbegreb er meget alment og bredt [Thomas; en læringsressource kan italesættes som et læremiddel (didaktisering) – ressourcer kan gøres til læremidler]

6 Fokus/prioritering i Læremiddel.dk
I Læremiddel.dk har vi valgt at sætte fokus på læremidler, der indgår i en institutionel didaktisk kontekst (skolen) Læremidler som understøtter læreprocesser uden for en faglig sammenhæng er ikke prioriteret i Læremiddel.dk (Et valg/fravalg?) Vores fokus er de læremidler, der anvendes i skolen.

7 Begreberne ”didaktiske” og ”kontekstuelle” læremidler
Vi har brug for at kunne skelne mellem læremidler som er produceret med undervisning for øje og læremidler der ikke er produceret med dette formål men som anvendes i en undervisning. Pt har vi anvendt begreberne ”didaktiske” og ”kontekstuelle” læremidler jf. JJHs Phd. Begreberne dækker ovenstående men et par pointer mistes.

8 Intentionalitet Mit udgangspunkt er at alle læremidler anvendt i skolen er ”didaktiseret” – men af forskellige aktører. Derfor klassificerer jeg læremidler ud fra spørgsmålet: Hvem har didaktiseret læremidlet? Skoleeksternt didaktiseret (Forlag, ideologiske interessenter, politiske institutioner) Skoleinternt didaktiseret A)Redidaktiserede læremidler B) Lærer og elevers egen didaktisering af midler til læring [didaktiskering foregår som et skalleringsbegreb]

9 Typologi Her er jeg helt enig med Jens i at det at kigge på læremidlers ”funktion” i undervisningen er et godt udgangspunkt for en klassificering. Men funktionsbegreberne og de tilknyttede medietyper er svære af få hold på. Mit bud er:

10 Hvilken funktion har mediet i undervisningen?

11 Vigtige læremiddeltyper i landskabet
Indholdsmedier / Indholdsobjekter og udbredelsesmedier Rekursive medier / feedbackmedier WEB 2.0 Kommunikationsmedier

12 Interaktion, læring og rekursive medier
Inspiration Gregory Bateson (”Interaktion og læring”, UP 2005) Bo Kampmann Walther: Konvergens og nye medier, Academica, 2005. Rekursive medier er medier som etablerer et feedbackkredsløb mellem bruger og system. Rekursive læremidler er rekursive medier som enten skoleeksternt eller skoleinternt er tillagt en didaktisk funktion.

13 Skala – eksempel på en skala for rekursive læremidler
Grader af – skala for – åben/lukket Didaktisk akse Elev Indhold Læremiddelakse for rekursive læremidler Værktøjsprogrammer Faglige mikroverdener (Papert)/Åbne læringssystemer (JJH) ---- Faglige læringsspil - Computertest

14 Andre inspirationskilder med udgangspunkt i koblingen mellem læringsteori og medier
Konkurrerende paradigmer: Læringsteori Læremiddelkvalitet Behaviorisme og kognitivisme (Bla. Skinner og den tidlige Bruner) Indholdsobjekter med faglig systematik, regler og procedurer, sekvens af fastlagte enheder, stimulis og respons Konstruktivisme og Constructionisme (Bla. Piaget og Seymour Papert) Værktøjer til konstruktion og eksperimentering i forhold til problemsituationer og faglige mikroverdener Sociokulturelle teorier om læring: Social konstruktivisme, situeret læring, læring i praksisfællesskaber. (Bl.a. Vygotskij, Lave og Wenger og Bruner i de seneste år) Rum for social interaktion med kommunikation, fællesskab, samarbejde og koordination Inspiration: Christian Dalsgaard: Åbne læringsressourcer. PHD-afhandling.

15 Et paradigme, der kan integrere andre læringssyn:
Systemteoretisk videns og læringssyn (Bl.a. Luhmann og Qvortrup) Læremiddelkvalitet 1. ordens viden og læring Repræsentations- og simulationsmedier 2. ordens viden og læring Feedbackmedier 3. ordens viden og læring Interaktionsmedier (kommunikationsmedier) Reference: Lars Qvortrup(2006): Knowledge, Education and Learning. Samfundslitteratur. S. 89

16 Vigtige læremiddeltyper i landskabet
Indholdsmedier / Indholdsobjekter og udbredelsesmedier Rekursive medier / feedbackmedier Kommunikationsmedier


Download ppt "Læremiddellandskabet – vigtige læremiddeltyper i landskabet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google