Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

IT og borgeren www.rubberandwhips.com...!?.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "IT og borgeren www.rubberandwhips.com...!?."— Præsentationens transcript:

1 IT og borgeren

2 RHS – Informationsteknologi
IT og borgeren IT i jobbet Nye kompetencer Nye problemstillinger IT i privatlivet Ændringer i vores adfærd Trusler udefra IT og jura Persondataloven RHS – Informationsteknologi

3 RHS – Informationsteknologi
IT i jobbet Hvordan ser jobmarkedet ud i dag? Dem som finder på… Ingeniører, biokemikere, konsulenter, forskere… Marketing, ledere, læger, jurister (?) Designere, kunstnere, journalister Dem som laver ting… Landbrug, industriarbejdere, håndværkere Dem som passer os… Butiksansatte, sygeplejere, hjemmehjælpere Lærere (!), pædagoger, skraldemænd, IT-supportere RHS – Informationsteknologi

4 RHS – Informationsteknologi
IT i jobbet Ikke nødvendigvis entydig sammenhæng mellem job-kategori og (kreativ) brug af IT… …men nok en tendens i denne retning: Dem som finder Brug af IT i jobbet Dem som laver ting Dem som passer os RHS – Informationsteknologi

5 IT i jobbet Man må overveje med sig selv
Det der bio-teknologi lyder altså vildt spændende… Man må overveje med sig selv Hvilken klasse vil jeg tilhøre? Hvilke kompetencer vil jeg have? Passer de to sammen? Vi skal ikke alle sammen være IT-eksperter, men gruppen af (spændende?) jobs som ikke kræver IT-kundskaber er skrumpende …og der bruger man nok ikke computere så meget… RHS – Informationsteknologi

6 RHS – Informationsteknologi
IT i jobbet RHS – Informationsteknologi

7 RHS – Informationsteknologi
IT i jobbet RHS – Informationsteknologi

8 RHS – Informationsteknologi
IT i jobbet Udviklingen gennemsyrer alle kategorier Kan jeg køre taxa….uden at kunne betjene min on-board computer? Kan jeg være hjemmehjælper…uden at kunne bruge min PDA? Kan jeg være landmand….uden at kunne installere en opdatering til softwaren i min mejetærsker? Kan jeg være sekretær….uden at kunne bruge Office-pakken? Kan jeg være sygeplejerske…uden at kunne opdatere patientens elektroniske patient-journal? RHS – Informationsteknologi

9 RHS – Informationsteknologi
IT i jobbet En ting er egentlige IT-kompetencer, som er krævet for at udføre sit job… En anden ting er de muligheder, IT generelt åbner for at udføre sit job Eksempel Ingeniøren skal bruge databaser, CAD, matematik-programmer m.v. for at udføre sit job Han kan udføre meget af det hjemmefra, pga kraftig internet-forbindelse, kraftig hjemme-PC, m.v. RHS – Informationsteknologi

10 RHS – Informationsteknologi
IT i jobbet Andre jobtyper, som kan udføre en del af jobbet hjemmefra IT-supporter Designer Sagsbehandler Interviewere / sælgere Rådgivere (bank/forsikring) Lærere (?) Andre…? RHS – Informationsteknologi

11 RHS – Informationsteknologi
Opgave 1 En ”hjemme-arbejdsplads” (her forstået som en PC med internet-opkobling til arbejdspladsen) kan gøre det muligt for ansatte at udføre en større eller mindre del af deres arbejde hjemmefra Overvej hvilke fordele og ulemper denne mulighed giver, set i forhold til (blandt andet): Transport og miljø Arbejdstid og arbejdsmængde Privatliv og familieliv Jura og arbejdsmiljø Kolleger og socialt miljø Overvej, om nogle af problemstillingerne er mere udprægede for specifikke jobtyper RHS – Informationsteknologi

12 RHS – Informationsteknologi
IT i privatlivet IT i privatlivet er som sådan ikke noget nyt Avis TV / radio Telefon Nyeste elementer i vores IT-forbrug PC (80/90’erne) Internettet (90/00’erne) Specielt Internettet har ændret vores brug af IT, fra primært en-vejs til mere to-vejs RHS – Informationsteknologi

13 RHS – Informationsteknologi
IT i privatlivet Hvorfor elsker vi Internettet? Vi er utålmodige (nyheder NU!) Vi er nysgerrige (just Google it) Vi er kontaktsøgende (farmerdating.dk ) Vi er opmærksomhedssøgende (Per Laursen sidder og forbereder undervisning, 3 minutes ago – Comment) Vi er forfængelige (beautifulpeople.com, ”ej, hvor er der mange der har set min profil!”) Vi er alt det, mennesker altid har været, men Internettet gør det så meget nemmere…. RHS – Informationsteknologi

14 RHS – Informationsteknologi
IT i privatlivet Specielt de seneste år er Internettet blevet et medie for to-vejs kommunikation Web 2.0 – brugerskabt indhold Facebook / Twitter Wikipedia Dating-sites Youtube Fildeling Internettet mere et medie – nogen stiller en ramme til rådighed, vi leverer selv indholdet RHS – Informationsteknologi

15 uploadede jeg også det billede i 2009…! RHS – Informationsteknologi
IT i privatlivet …men er vi klar til at håndtere al den frihed? Internettet husker som en elefant Neeej, hvorfor uploadede jeg også det billede i 2009…! RHS – Informationsteknologi

16 RHS – Informationsteknologi
Opgave 2 – del 1 Hvad er smart (og hvis nej, hvorfor ikke)…? At lægge udfordrende, ”sjove” eller pinlige billeder af sig selv på Facebook? At lægge billeder taget i sit eget hjem på Facebook – hvor ens adresse også står? At opdatere sin status på Facebook hver søndag formiddag, med hvor mange tømmermænd man har? At svine folk til i et offentligt debat-forum, under et anonymt brugernavn? At have profiler på dating-sites, selv om man er i et fast forhold? RHS – Informationsteknologi

17 RHS – Informationsteknologi
Opgave 2 – del 2 Hvad er lovligt (og hvis nej, hvorfor ikke)…? At lægge udfordrende, ”sjove” eller pinlige billeder af andre på Facebook? At hente gratis film og musik via fildeling, som andre har lagt ud? Bevidst at sende en virus-inficeret mail videre til andre – bare ”for sjov”? At svine folk til i et offentligt debat-forum, under et anonymt brugernavn? At købe en meget billig version af Office 2007 med hjem fra ferien i Thailand? RHS – Informationsteknologi

18 RHS – Informationsteknologi
The bad guys… Nye muligheder, nye farer… Spam / hoax Virus Phishing Spyware Trojansk hest RHS – Informationsteknologi

19 RHS – Informationsteknologi
Spam / hoax Vi kender vist alle spam… …og med god grund (70 – 90 % af al mail-trafik) Første eksempel på spam i 1864 (!) Hvorfor virker det…? Stort set gratis Profit hvis 1 ud af en million reagerer… RHS – Informationsteknologi

20 RHS – Informationsteknologi
Spam / hoax Hvorfor får DU spam? Spammer skal jo have fat i din adresse Vær forsigtig med hvor du indtaster din adresse – og andres! Eksempel: Send din ven et sjovt ”greeting card” fra en web-site, ved at indtaste vennens adresse – hvor ryger den adresse hen? Bemærk, om en website har en ”privacy agree-ment”, men husk det er ingen garanti RHS – Informationsteknologi

21 RHS – Informationsteknologi
Spam / hoax Hoax (engelsk: svindelnummer) kan være spam s, som ser tilforladelige ud Advarsel om virus (”send den videre”) Nigeria-breve Pump-and-dump (aktiehandel) Typisk konstruktion: Du kan tjene 100 X kroner, du skal bare liiiige sende X kroner til os, for at dække nogle omkostninger… RHS – Informationsteknologi

22 RHS – Informationsteknologi
Virus Hvad er en ”virus”? Et program, som er i stand til at kopiere sig selv, og sprede sig til andre computere En virus er ikke pr. definition skadelig, men er det oftest Spredes ofte ved at hægte sig på et harmløst program, som spredes f.eks med RHS – Informationsteknologi

23 RHS – Informationsteknologi
Virus Forholdsregler mod virus Firewall slået til (overvåger netværkstrafik) Hav et anti-virus program kørende Hold dit anti-virus program opdateret Installér opdateringer til dit operativ-system Vær kritisk overfor s du modtager, specielt Fra afsendere, du ikke kender Fra kendte afsendere, men f.eks. på andet sprog s med attachments, især programmer Slet s uden at læse først! RHS – Informationsteknologi

24 RHS – Informationsteknologi
Phishing Hvad er det…? Forsøg på at stjæle person-lige informationer, ved at lave ”fake” websites som ligner velkendte websites Hvis man indtaster sin information, sendes den til potentielle misbrugere af informationen RHS – Informationsteknologi

25 RHS – Informationsteknologi
Phishing Hvordan får man en bruger til at tro på en falsk website? Website med næsten samme navn Link i tilforladelig mail (”Vi skal lige have bekræftet dine personlige oplysninger…”) Maskeret link (link-tekst ligner direkte link) RHS – Informationsteknologi

26 RHS – Informationsteknologi
Spyware Programmer, som overvåger brugerens aktivitet på Nettet, uden at brugeren ved det Hvorfor…? Reklame pop-ups Omdirigering til andre websites Tyveri af personlige oplysninger (keyloggers) RHS – Informationsteknologi

27 RHS – Informationsteknologi
Spyware Hvor kommer Spyware fra…? Typisk som en del af et andet, harmløst program En hel del free- og shareware er bærere af spyware De flest anti-virus programmer kan også opdage spyware Nogle (påståede) anti-virus programmer er selv spyware… RHS – Informationsteknologi

28 RHS – Informationsteknologi
Trojansk hest I princippet det samme som Spyware – skjult installation af program sammen med andet, harmløst program Ofte mere ”aggressivt” program, som f.eks giver andre styring af din computer Giver andre mulighed for at anven-de din PC til suspekte formål RHS – Informationsteknologi

29 RHS – Informationsteknologi
Trojansk hest Eksempler på suspekte formål Anvende angrebet PC som server for f.eks ulovlige film, musik, (børne)porno, m.v Snuppe adresser fra f.eks Outlook, og anvende disse til spam Anvende angrebet PC til koordinerede angreb mod specifikke websites (Denial-of-Service) Sætte anti-virus programmer ud af drift ”Hærværk” mod PC – slette systemfiler, reboot med tilfældige mellemrum, med videre… RHS – Informationsteknologi

30 RHS – Informationsteknologi
BotNet RHS – Informationsteknologi

31 RHS – Informationsteknologi
Opgave 3 Hvad kan være tegn på, at din computer er inficeret med virus, spyware, med videre? Hvad er en ”cookie”? Er den skadelig? Du (Sofie) modtager en fra en god ven (Jonas), med filen ”ThrowShoeAtBush.exe” vedlagt. I teksten står der ”Hi Sofie, try this funny game. It’s hilarious! Best regards Jonas”. Hvad gør du? Nævn nogle af de vigtigste forholdregler mod de skadevirkninger, ondsindet software kan forårsage på din computer. Hvordan er din egen PC sikret…? RHS – Informationsteknologi

32 RHS – Informationsteknologi
Persondata-loven IT giver os fantastiske muligheder for at analysere data på kryds og tværs Data -> Information -> Viden Viden er godt…men Hven skal besidde denne viden? Hvad må denne viden anvendes til? Specielt når der er tale om viden om personer, bliver emnet ømtåleligt Derfor findes der er en Persondatalov RHS – Informationsteknologi

33 RHS – Informationsteknologi
Persondata-loven Nogle former for viden er kontroversiel Hvad nu hvis (opdigtede eksempler!!) Folk med lav indkomst stemmer oftere på DF Rødhårede drenge har oftere DAMP Fynboer bliver oftere dømt for spritkørsel Mænd under 165 cm ender oftere i RKI Græsset er rent faktisk grønnere på den anden side af hegnet… Må sådan en viden offentliggøres, og må man overhovedet kunne finde ud af den slags? RHS – Informationsteknologi

34 RHS – Informationsteknologi
Persondata-loven Intentionen med persondata-loven er ”at sikre den enkelte borger mod uretmæssig registrering” Bemærk, at loven gælder alle former for registrering, ikke kun elektronisk Ikke kun registrering, men også behandling af data RHS – Informationsteknologi

35 RHS – Informationsteknologi
Lovens virkefelt Loven gælder for enhver form for registrering og behandling af personlige data, foretaget af både offentlige myndigheder og private organisationer Der er dog undtagelser, blandt andet Rent privat databehandling Efterretningstjenester Mediers elektroniske registre Folketinget Hvis andre regler for et specifikt område er beskrevet i en anden lov RHS – Informationsteknologi

36 Personlige oplysninger
Hvad er så egentlig ”personlige oplysninger”? Der opdeles i tre kategorier af oplysninger: Følsomme oplysninger om rent private forhold Andre oplysninger om rent private forhold Oplysninger, der ikke vedrører rent private forhold Øhmmm, godt så…? RHS – Informationsteknologi

37 Personlige oplysninger
”Følsomme oplysninger om rent private forhold…” Racemæssig eller etnisk baggrund Politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning Fagforeningsmæssige tilhørsforhold Oplysninger om helbred og sygdomsforløb Oplysninger om seksuel orientering …Og hvorfor er disse oplysninger egentlig ”følsomme oplysninger”? RHS – Informationsteknologi

38 Personlige oplysninger
”Andre oplysninger om rent private forhold…” Strafbare forhold (straffeattest) Væsentlige sociale problemer (?) Interne familieforhold (skilsmisser, tvangsfjernelse, adoption,…) For den enkelte person kan dette virke lige så følsomt som f.eks politisk holdning, så hvorfor er der forskel…? RHS – Informationsteknologi

39 Personlige oplysninger
”Oplysninger, der ikke ved-rører rent private forhold” Såkaldt ”almindelige personoplysninger” Identifikations-oplysninger Oplysninger om økonomiske forhold Kundeforhold Lignende ikke-følsomme oplysninger (?) RHS – Informationsteknologi

40 Opdeling af oplysninger
Hvorfor denne opdeling af oplysninger? Vi vil beskytte den enkelte borger mod misbrug af personlig information om borgeren… MEN det skal også være muligt for det offentlige at behandle personlige data i en relevant sammenhæng Hvilke oplysninger er vigtige i forbindelse med en sag om ansættelse som politibetjent? Personens politiske overbevisning? Personens straffeattest? RHS – Informationsteknologi

41 RHS – Informationsteknologi
Opgave 4 Overvej, hvilke oplysninger du synes det er rimeligt en arbejdsgiver skal have adgang til, i forbindelse med følgende jobs Børnehavepædagog Bankansat Folketingsmedlem (arbejdsgiver er staten, altså os alle) Ansat i Føtex Overvej, hvilke oplysninger du synes det er rimeligt en kommunal sagsbehandler skal have adgang til, i forbindelse med at træffe en afgørelse om tildeling af forældremyndighed Overvej, hvilken betydning de senere års fokus på terrorisme har betydet for efterretningstjenestens adgang til – og behandling af – følsomme persondata. Se f.eks: RHS – Informationsteknologi

42 Behandling af persondata
Jo ”højere” kategori data befinder sig i, jo flere restriktioner på hvordan de må behandles Også stor forskel på, hvordan offentlige myndigheder samt private organisationer må behandle data Dog har kreditoplysnings-bureauer en særlig status i lovgivningen Borgeren har altid rettigheder i forhold til alle registrerede data RHS – Informationsteknologi

43 Behandling af persondata
Højeste kategori er ”følsomme oplysninger om rent private forhold” Kan beskrives som data, der Kan have en kontroversiel karakter Kun vedrører borgeren selv Ikke anses for relevante for det offentliges behandling af sager vedrørende borgeren Alt det som ikke kommer andre ved… RHS – Informationsteknologi

44 Behandling af persondata
Følsomme oplysninger om rent private forhold må kun behandles, hvis en af disse betingelser er opfyldt Borgeren har givet udtrykkeligt samtykke Nødvendigt for at beskytte borgerens interesser Borgeren har selv offentliggjort oplysningerne I forbindelse med behandlig af straffesager I forbindelse med vurdering af retskrav Nødvendigt ift vigtige samfundsmæssige interesser Nødvendigt ifm sygepleje eller patientbehandling RHS – Informationsteknologi

45 Behandling af persondata
Andre oplysninger om rent private forhold må kun behandles, når ”særlige betingelser” (?) er opfyldt Dette er lidt vagt, men i hvert fald Hvis en af betingelserne for ”følsomme oplysninger” er opfyldt Hvis det er nødvendigt for en offentlig myndighed for at varetage myndighedens opgaver Vi kan f.eks ikke modsætte os behandling af oplysninger om strafbare forhold RHS – Informationsteknologi

46 Behandling af persondata
Behandling af ”almindelige personoplysninger” må ske, hvis en af disse betingelser gælder Borgeren har givet udtrykkeligt samtykke Nødvendigt som led i myndigheds-udøvelse Opfyldelse af en aftale, som borgeren er en del af Nødvendigt for at beskytte den registreredes vitale interesser (?) Nødvendigt for at udføre en opgave i samfundets interesse (?) Hvis det påhviler den dataansvarlige RHS – Informationsteknologi

47 RHS – Informationsteknologi
Mine rettigheder Som borger er man yderligere beskyttet i form af rettigheder i forhold til registrerede data To fundamentale rettigheder Indsigtsret Indsigelsesret Ydermere har man ret til at klage til Datatilsynet ( RHS – Informationsteknologi

48 RHS – Informationsteknologi
Indsigtsret Omhandler retten til at få indsigt i de data, offentlige og private orga-nisationer har registreret om dig Du har ret til at Blive orienteret om, at der indsamles oplysninger om dig Få indsigt i selve oplysningerne Få rettet oplysninger, du mener er urigtige eller vildledende RHS – Informationsteknologi

49 RHS – Informationsteknologi
Indsigelsesret Omhandler retten til at gøre indsigelser omkring selve behandlingen af data Du har ret til at Kræve, at indsamlingen og behandlingen af data skal ophøre (hvis indsigelsen er berettiget) Kræve, at oplysninger om dig ikke videregives med henblik på salg og marketing Gøre indsigelse mod afgørelser, der alene er truffet på grundlag af elektronisk databehandling (?) Tilbagekalde et tidligere givent samtykke RHS – Informationsteknologi

50 RHS – Informationsteknologi
Vil du vide mere…? Selve persondataloven er ganske omfattende (83 paragraffer, På kan man også læse om nyere afgørelser i forhold til persondataloven Se også RHS – Informationsteknologi

51 RHS – Informationsteknologi
Opgave 5 For visse anvendelser af persondata findes der undtagelser fra de almindelige regler Forskning og statistik Adresserings- og kuverteringsbureauer Registrering af telefonnumre Kreditoplysningsbureauer Anvendelse ved direkte markedsføring Videregivelse af oplysninger til tredjepart Find – ved at benytte Persondataloven – ud af, hvad disse undtagelser mere specifikt dækker over Synes du der er tale om rimelige undtagelser? RHS – Informationsteknologi


Download ppt "IT og borgeren www.rubberandwhips.com...!?."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google