Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afIngelise Torp Redigeret for ca. et år siden
1
Science-kommune Sorø På vej ind i fremtiden… Mikael Scheby
Sciencekoordinator i Sorø Kommune
2
Hvorfor Science? Div. Overskrifter fra populærvidenskabelige blade
Landbrug i 30 etager Elbilen giver brintbilen baghjul Nanoteknik forvandler CO2 til brændstof Vi kan høste gratis energi på månen Nye reservedele forlænger livet
3
Fremtidens udfordring
Uændret levevis CO2 udslippet skal begrænses væsentligt Stigning i energiforbrug på ca. 50% de næste 50 år
4
Science-kommuner
6
Der skal være ledelsesmæssig
Der skal være ledelsesmæssig* opbakning til, at kommunen aktivt arbejder på at udvikle sig til en Science kommune. At arbejde ”aktivt på at udvikle sig” til en Science-kommune indbefatter: • at der sikres en løbende og struktureret dialog om udvikling af naturfagsforløbet mellem alle interesserede aktører i kommunen. Som minimun skal dialogen foregå i to fora: a) et tværgående forum, hvor interesserede aktører fra naturfagskæden er repræsenteret og b) et forum for interesserede naturfagslærere, hvor målet i projektperioden skal være at opnå repræsentation fra mindst 75 % af relevante uddannelsesinstitutioner indenfor kommunegrænsen, • at der skabes overblik over eksisterende udviklingstiltag i naturfagskæden og at overblikket formidles og drøftes i de to ovennævnte fora, • at der arbejdes med formulering af en naturfagsstrategi, der skaber koordination og sammenhæng mellem de forskellige udviklingstiltag på naturfagsområdet og kommunens strategi for erhvervsudvikling, • at udviklingen i børns interesse for naturfag og teknik måles på relevante indikatorer og offentliggøres i forbindelse med kommunens årlige kvalitetsrapport. Kommunen fastlægger selv udgiftsniveauet for udviklingen af en Science-kommune. Kommunen skal være villig at indgå i et åbent samspil med de øvrige deltagende kommuner i projektet om udviklingen af Science-kommuner. En medarbejder tilknyttet kommunens forvaltning skal være ”bemyndiget” til at virke som kommunens ”naturfagskoordinator”. Naturfagskoordinatoren skal koordinere kommunens egen udvikling som Science- kommune og deltage i projektets netværksaktiviteter med naturfagskoordinatorer fra de øvrige kommuner i projektet. Kommunen skal medfinansiere projektet.
7
Konkrete tiltag i Sorø First Lego League på Science-centret
Science-piloter Lokalt tværkommunalt science- samarbejde Aktivt naturfagsnetværk med lokale tovholdere i de enkelte institutioner
8
First lego League i Sorø
9
Science og iværksætteri = FLL
10
D. 7. november i Sorø
11
Følg med på hjemmesiden
13
FLL Sorø
14
Nyttige links: Sciencekommunernes hjemmeside:
Science-kommunernes wiki Sciencekommune Sorøs wiki: Nordisk matematikkonkurrence: Overvågningens dilemma NTS – centeret:
15
Og hvad så nu? Hvad skal vi bruge netværket til? Niveau 1
Bruges til erfaringsudveksling på tværs af skoler, lokale kurser (ingen spor når projektet stopper, begrænset synlighed) Niveau 2 Som niveau 1 + større kommunale events som organiseres i netværket (Begrænsede spor når projektet stopper, rimelig god synlighed) Niveau 3 Som niveau 2 + oprettelse af naturfagsbestyrelse med etableret samarbejde med erhvervsliv, borgere og lokalpolitikere i Sorø om en egentlig fremadrettet naturfagsstrategi i kommunen. (blivende og tilbagevendende events også når projektet stopper stor synlighed, forankret i kommunen med begrænset antal timer) Hvilke muligheder har vi hver især?
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.