Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afJacob Madsen Redigeret for ca. et år siden
1
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Stikord til: Erfaringer fra evalueringen af Projekt Science-kommuner Supplerende læsning: Folderen: ”Science-kommuner – uddannelse skaber vækst” Evalueringsrapporter EE Folderen: Evalueringsrapporter Dias 1 Sted og dato
2
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Dias 2 Sted og dato Formål for Science-kommuner: • At koordinere og dermed fremme indsatserne på naturfagsområdet i samspil med erhvervsudviklingen. Udvalgte resultater og erfaringer fra evalueringen: • Naturfagsstrategi • Styregruppe (Naturfagsbestyrelse) • Lærernetværk Udvalgte resultater og erfaringer fra evalueringen: • Naturfagsstrategi • Styregruppe (Naturfagsbestyrelse) • Lærernetværk
3
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Dias 3 Sted og dato Naturfagsstrategi. Formål og funktioner: • At skabe koordination mellem udviklingstiltag på naturfagsområdet (i samspil med kommunens strategi for erhvervsudvikling). • At skabe en fælles vision og fokusere indsatsen. • Forpligte aktørerne og legitimere naturfagsindsatsen. Udfordringer: • Ressourcer. • Manglende naturfagsbestyrelse. • Implementeringsfasen.
4
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Dias 4 Sted og dato Erfaringer - Naturfagsstrategi. • Involvering af skoleledere i udarbejdelse af strategien. • Uformelle læringsmiljøer som sparringspartnere. • Implementering af strategien kræver facilitering. • Politisk forankring giver legitimitet.
5
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Dias 5 Sted og dato Naturfagsbestyrelse. Udfordringer: • Ressourcer. • At få relevante aktører til at investere tid i arbejdet. • Involvering af aktører fra erhvervslivet. • Afgrænse gruppens funktion og opgaver. • Kombinere bredde og beslutningskompetence. Formål og funktioner: • At sikre struktureret dialog mellem relevante aktører om udvikling af naturfagsområdet indenfor kommunen. • Varetage strategisk koordinering og prioritering af naturfagsindsatser. • Sparringsgruppe for naturfagskoordinatorerne. • Inspirationskilde. • Udarbejde naturfagsstrategi og facilitere implementeringen.
6
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Dias 6 Sted og dato Repræsentanter i naturfagsbestyrelser fra:. -Skoleledere og lærere -Erhvervsråd -Skolebestyrelser -Virksomheder -Naturskoler -Kommunikationsafdelinger -Pædagogisk center -Museer og skoletjenester -Skov- og Naturstyrelsen -Center for undervisningsmidler -Ungdomsskoler -Professionshøjskoler -Universiteter -Kommunale afdelinger såsom teknisk forvaltning, afdeling for daginstitutioner m.fl.
7
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Dias 7 Sted og dato Erfaringer - Naturfagsbestyrelse. • Naturfagsbestyrelse - et vigtigt led mellem det politiske lag og praksis på skolerne. • Målretning af gruppens sammensætning i forhold til de tilsigtede opgaver. • Opdeling i en strategisk gruppe og arbejdsgrupper. • Naturfagsbestyrelsens betydning for politisk forankring af indsatsen.
8
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Dias 8 Sted og dato Lærernetværk. Udfordringer: • Distribuering af netværkenes udbytte til fagfæller på skolerne. • Fare for polarisering af lærerne. • Kulturmøde på tværs af uddannelsesorganisationer. • Geografiske afstande mellem lærere. • At gøre netværkene relevante og interessante for lærere. Formål og funktioner: • Videndeling mellem lærere på tværs af skoler (evt. uddannelsesinstitutioner). • At sikre dialog om udvikling af naturfagsundervisning- og projekter. • At skabe overblik over naturfagsprojekter og ressourcer. • Naturfagskoordinatorernes kanal ud til skolerne og vice versa.
9
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Dias 9 Sted og dato Erfaringer - lærernetværk. • Konkrete projekter kan initiere netværk. • Behov for facilitering af netværk. • Læreres medbestemmelse relevant indhold og ejerskab. • Skoleledernes opbakning er afgørende. • Personlige relationer bærer netværket.
10
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Dias 10 Sted og dato Forandring kræver tid. Det tager tid at: - Opbygge relationer som bærer samarbejderne. - Skabe både overblik og opmærksomhed. - Forandre og udvikle processer. Involvering af mange aktører øger både kompleksiteten og mulighederne i den kommunale naturfagsindsats. - Koordinere indsatser. Tag udgangspunkt i egen kommunes forudsætninger og tilpas indsatserne efter de gældende omstændigheder.
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.