Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

7 Efterspørgselsforhold 1 Oversigt Markedets størrelse Konsumentenhed Totalmarkedet Det potentielle marked – Det effektive marked – Det latente marked.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "7 Efterspørgselsforhold 1 Oversigt Markedets størrelse Konsumentenhed Totalmarkedet Det potentielle marked – Det effektive marked – Det latente marked."— Præsentationens transcript:

1 7 Efterspørgselsforhold 1 Oversigt Markedets størrelse Konsumentenhed Totalmarkedet Det potentielle marked – Det effektive marked – Det latente marked Konsumentmarkedet og producentmarkedet Forskelle mellem konsument- og producentmarkedet 7 Efterspørgselsforhold

2 Markedets størrelse 2 Konsumentenhed – Den eller de personer, der har teknisk eller fysisk mulighed for at bruge produktet – Husstand: en person, flere personer, familie Totalmarkedet – Markedets overordnede attraktivitet – Afhænger af: hvor mange konsumentenheder, der efterspørger produktet hvor meget hver enkelt konsumentenhed efterspørger. 7 Efterspørgselsforhold

3 Det potentielle marked 3 – Kan opdeles i: Det effektive marked, der udgør de konsument- enheder, der bruger produktet. Det latente marked, der udgør de konsument- enheder, der ikke bruger produktet. – Består af alle de mulige forbrugere, der kan tænkes at købe eller bruge produktet. 7 Efterspørgselsforhold

4 Konsument- og producentmarkedet 4 Konsumentmarkedet – Er det marked, hvor kunderne er private forbrugere, der køber med det formål at dække deres personlige behov. – Kaldes også B2C-markedet Producentmarkedet – Er det marked, hvor kunderne/brugerne er virksomheder, organisationer (fx foreninger) og offentlige institutioner, der køber med det formål at opfylde afledte behov og dermed virksomhedens/organisationens målsætninger. – Kaldes også B2B-markedet 7 Efterspørgselsforhold

5 Konsumentmarkedet og producentmarkedet 7 Efterspørgselsforhold 5

6 Forskelle mellem konsument- og producentmarkedet 6 ProblemstillingKonsumentmarkedetProducentmarkedet Formål med købetPrivat forbrugErhvervsmæssig brug – forbrug eller videresalg Antal kunderMange (ofte stort alle husstande) Få (virksomheder, offentlige institutioner og organisationer) KøbskvantumLille kvantum pr. kundeKøb i større mængder KøbsadfærdBlanding mellem rationel og følelsesmæssig adfærd Primært rationel adfærd 7 Efterspørgselsforhold


Download ppt "7 Efterspørgselsforhold 1 Oversigt Markedets størrelse Konsumentenhed Totalmarkedet Det potentielle marked – Det effektive marked – Det latente marked."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google