Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Købsadfærd Købstyper. 2 1.Købstype (Rutinekøb, Modificeret genkøb, Nykøb)) 2.Købsbeslutningsprocessen Købscentret (Initiativtager, Brugere, influenter,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Købsadfærd Købstyper. 2 1.Købstype (Rutinekøb, Modificeret genkøb, Nykøb)) 2.Købsbeslutningsprocessen Købscentret (Initiativtager, Brugere, influenter,"— Præsentationens transcript:

1 Købsadfærd Købstyper

2 2 1.Købstype (Rutinekøb, Modificeret genkøb, Nykøb)) 2.Købsbeslutningsprocessen Købscentret (Initiativtager, Brugere, influenter, Beslutningstagere, Godkendere, Købere, Gatekeepers) Ved gennemgang af købsadfærd skal følgende punkter medtages: Analyse af købsadfærd

3 3 De tre købstyper: På producentmarkedet er der 3 former for køb: Rutinekøb Genkøb hos leverandør der tidligere har leveret produktet. Købet er af lille risiko, da man ved hvad man får. Få deltagere i købscentret. Små delkomponenter, A4 papir. Modificeret genkøb Der ønskes mere information om produktet der skal købes. Der er måske købt for længe siden, og man overvejer forskellige forhold, såsom f.eks. Teknologiske forhold, priser, udbyder. Flere deltagere i købscentret. Nykøb Køb af et nyt produkt. Køberen har brug for meget information, og købscentret vil være stort. F.eks. Komponenter til nyt produkt. For leverandøren vil konkurrencen blive hårdere når købsklassen går mod nykøb.

4 4 De tre købstyper:

5 5 Analyse af købscentret giver vigtig viden Hvem deltager i købsbeslutningsprocessen? Hvilke handlinger foretager deltagerne i købsbeslutningsprocessen? Hvilke handlinger har hvilken betydning for købsbeslutningsprocessens forløb og udfald? Hvor proaktiv er køberen i sin købsadfærd, og hvordan påvirker dette købsbeslutningsprocessen?

6 6 Deltagere i beslutningsprocessen Initiativtagere Initierer en igangsættelse af købsbeslutningsprocessen. Brugere Formulerer de specifikke krav til den produktydelse, som skal leveres. Influenter Hjælper med at fastlægge specifikationer og giver informationer, som kan påvirke forløbet af købsbeslutningsprocessen. Beslutningstagere Træffer beslutning (Indstiller) om leverandør og produkt. Godkendere Har kompetencen til at godkende endeligt. Købere Hjælper med at fastlægge specifikationer. Forestår udvælgelsen af leverandører. Forhandler med/køber hos leverandørerne. Gatekeepers/Informationsvogtere Påvirker og styrer dele af strømmen af information til de øvrige medlemmer af købscentret. Købscentret

7 7 Købsbeslutningsprocessen Buygrid modellen giver et overblik over hvor man befinder sig i købsbeslutningsprocessen. Den giver en struktureret gennemgang af de 8 faser i købsbeslutningsprocessen


Download ppt "Købsadfærd Købstyper. 2 1.Købstype (Rutinekøb, Modificeret genkøb, Nykøb)) 2.Købsbeslutningsprocessen Købscentret (Initiativtager, Brugere, influenter,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google