Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Projektledelse – metoder og værktøjer1 Kommunikation.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Projektledelse – metoder og værktøjer1 Kommunikation."— Præsentationens transcript:

1 Projektledelse – metoder og værktøjer1 Kommunikation

2 Projektledelse – metoder og værktøjer2 At kode og afkode hinandens kort over verden…

3 Projektledelse – metoder og værktøjer3 Effektiv kommunikation i projektet Effektiv kommunikation i projektet Kommuni- kation, der understøtter forandring Projektets ”Brand” Målrettet kommunikation gennem hele projektet kilde:Lindegaard og Olsson, 2005

4 Projektledelse – metoder og værktøjer4 Planlægning af kommunikationen Kommunikationsbehov –Internt og eksternt Kommunikationsteknologi –møder, intranet, databaser, individuelle samtaler? Restriktioner og forudsætninger Plan til styring af kommunikation 1.Arkiveringstruktur (hvor?) 2.Formidlingsstruktur (hvem skal have hvad?) 3.Beskrivelse (hvordan udformes kommunikation/dokumentation) 4.Tidsplan for kommunikation 5.Metode til opdatering af planen

5 Projektledelse – metoder og værktøjer5 Talsmænd og personer med indflydelse Nøglebudskaber Modtagerorienteret Brug af forskellige kommunikationsmidler, tilrettelagt Velvalgte tidspunkter og med passende hyppighed Målbare resultater: •Nåede budskaberne helt ud til modtagerne (antal deltagere eller læsere osv.) ? •I hvor høj grad bemærker, husker og forstår modtagerne budskaberne ? •Har kommunikationen haft effekt og ændret indstillingen og holdningen til forandringerne ? Hvem Siger hvad Til hvem Hvorledes Hvornår Med hvilken effekt Kommunikationsplanen kilde.

6 Projektledelse – metoder og værktøjer6 Giv projektet et godt navn Fortæl den gode historie: ”storytelling” Branding af projektet 2. Visionen 4. Hvad betyder det for mig? 3. Vejen derhen 1. Den brændende platform

7 Projektledelse – metoder og værktøjer7 Forandringskommunikation.... Husk at give plads til meningsforskelle! Arbejd bevidst og systematisk med usikkerheder og uenigheder! Hold konflikter og uenigheder op imod projektets mål og behov Benyt værktøjer: –Gule og røde kort –Det dobbelte bogholderi –Opnå/undgå –Negativ brainstorm –Konsensusafstemning –Ved – Kan – Vil - Gør Fordele Ulemper IdagNår projektet er gennemført

8 Projektledelse – metoder og værktøjer8 Projekt Udfyldt afDato Hvem Hvilken interessent er målgruppe for kommunikationen Hvad Hvad er budskabet? Hvordan Hvilke kommuni- kationsmidler anvendes Hvilken effekt Hvad skal opnås,at inter- essenten gør som følge af komm. Hvornår Specificer ift. projektets milepæle og tidsplan Ansvar Hvem har ansvar for, at det sker? Interessent 1 Interessent 2 Interessent 3 Interessent 4 Interessent : Eksempel på kommunikationsplan

9 Projektledelse – metoder og værktøjer9 Gruppeopgave Type A: velfungerende team Høj opgaveeffektivitet God psykisk trivsel Lang levetid Type B: Hyggeligt team Lav opgaveeffektivitet Gennemsnitlig psykisk trivsel Kort levetid Type D: Koldt, effektivt team Høj opgaveeffektivitet Gennemsnitlig eller dårlig psykisk trivsel Kort levetid Type C: Dysfunktionelt team Lav opgaveeffektivitet Dårlig psykisk trivsel Meget kort levetid Hvor i figuren oplever i at jeres projektgrupper befinder sig (internt og eksternt) ? Kom med 3 konkrete løsningsforslag til, hvordan man kan styrke samarbejdet i et projekt ?


Download ppt "Projektledelse – metoder og værktøjer1 Kommunikation."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google