Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe."— Præsentationens transcript:

1 I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe

2 Prolog  Gratis eller billigt eller skjulte udgifter…  Hvor er eleverne… VisionV3.VisionV3.  Hvor er teknikken…  Spil tetris  Eller leg på

3 God matematisk præstation Dårlig matematisk præstation Gennemsnitlig præstation blandt 15-årige i matematik Der er 37% af eleverne som har brugt computer i mere end 5 år og de opnår 532 points I gennemsnit hen over OECD lande Der er 27% af eleverne som har brugt computer fra 3 til 5 år og de opnår 513 points Der er 26% af eleverne som har brugt computer fra 1 til 2 år og de opnår 479 points Der er 10% af eleverne som har brugt computer mindre end 1 år og de opnår 433 points

4 Hitman  Lad os se på det… Hitman demoHitman demo  Hvor ligger matematikken der? SlidesSlides

5 Forskningsbaseret  hjernen-mere-effektiv hjernen-mere-effektiv  Så der er al mulig grund til at inddrage it  Og man skal…

6 Fælles mål 2  kende forskellige hjælpemidler, herunder it, og deres muligheder og begrænsninger, samt anvende dem hensigtsmæssigt, bl.a. til eksperimenterende udforskning af matematiske sammenhænge, til beregninger og til præsentationer.

7 Didaktiske parametre  IT-viden: Viden om IT-værktøjers faglige og didaktiske muligheder og begrænsninger.  Matematisk viden: Viden om hvilke aspekter af de matematisk begreber, der særligt kan understøttes ved brugen af et givet program og om de mulige faglige udfordringer som eleverne kan møde i arbejdet med et program.

8 Didaktiske parametre  Didaktisk viden: Viden om tilrettelæggelse og gennemførelse af IT-baseret undervisning i matematik. Læreren må kunne udvikle forestillinger om hvordan eleverne vil arbejde med et givet IT-baseret oplæg og om hvilke tekniske og faglige vanskeligheder eleverne kan forventes at møde, samt om hvordan man kan udfordre de forskellige elever i deres IT-baserede virksomhed.

9 Didaktiske konsekvenser Brug af avancerede IT-værktøjer bevirker,  at den didaktiske situation kompliceres  at den traditionelle opfattelse af matematik og matematikundervisning udfordres  at det matematiske indhold undergår en datalogisk transposition  nye udfordringer til lærerens didaktiske viden om og holdninger til IT, matematik, undervisning og læring.

10 Didaktiske konsekvenser  Læreren beskytter sit konstruktionssystem  Læreren implementerer de nye elementer  Læreren udfordrer sine konstruktioner

11 Faglige forandringer  Når man inddrager it, hvad skal man tænke igennem i forhold til et fag:  Overflødige faglige områder  Hvilken medlæring kan gå tabt  Nye faglige områder

12 Internet  At bruge internet som lærer (interaktive appletter)  (aktiviteter - denne dog også interaktiv)  ??? (opslagsværk)  At dele indhold - herunder regneark og dynamisk matematikhttp://docs.google.com

13

14 Animationer og programmering  Animationer – Scratch sprog & styring, en gåer eller to eller treScratchen gåertotre  Hollandske stranddyr Hollandske stranddyr

15 Geometri & tal og algebra  CAS eller Smathhttp://jumbofiles.com/piac0mnwnmi1  Vi kommer senere til Geometri…

16 Konsekvenser af cas  Hvad er en matrix, hvad skal jeg se når jeg ”læser” en matrix?  Foto – ansigt – symmetri Foto – ansigt – symmetri ..\..\..\flytning\Lager\attractiveness2008.divx. avi..\..\..\flytning\Lager\attractiveness2008.divx. avi

17 Fastholde didaktisk proces  folkeskolen/materiale-til-selvevaluering folkeskolen/materiale-til-selvevaluering

18


Download ppt "I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google