Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afElla Fog Redigeret for ca. et år siden
1
I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe
2
Prolog Gratis eller billigt eller skjulte udgifter… Hvor er eleverne… VisionV3.VisionV3. Hvor er teknikken… Spil tetris http://www.freetetris.org/http://www.freetetris.org/ Eller leg på http://sodaplay.com/http://sodaplay.com/
3
God matematisk præstation Dårlig matematisk præstation Gennemsnitlig præstation blandt 15-årige i matematik Der er 37% af eleverne som har brugt computer i mere end 5 år og de opnår 532 points I gennemsnit hen over OECD lande Der er 27% af eleverne som har brugt computer fra 3 til 5 år og de opnår 513 points Der er 26% af eleverne som har brugt computer fra 1 til 2 år og de opnår 479 points Der er 10% af eleverne som har brugt computer mindre end 1 år og de opnår 433 points
4
Hitman Lad os se på det… Hitman demoHitman demo Hvor ligger matematikken der? SlidesSlides
5
Forskningsbaseret http://ing.dk/artikel/102096-tetris-goer- hjernen-mere-effektiv http://ing.dk/artikel/102096-tetris-goer- hjernen-mere-effektiv Så der er al mulig grund til at inddrage it Og man skal…
6
Fælles mål 2 kende forskellige hjælpemidler, herunder it, og deres muligheder og begrænsninger, samt anvende dem hensigtsmæssigt, bl.a. til eksperimenterende udforskning af matematiske sammenhænge, til beregninger og til præsentationer.
7
Didaktiske parametre IT-viden: Viden om IT-værktøjers faglige og didaktiske muligheder og begrænsninger. Matematisk viden: Viden om hvilke aspekter af de matematisk begreber, der særligt kan understøttes ved brugen af et givet program og om de mulige faglige udfordringer som eleverne kan møde i arbejdet med et program.
8
Didaktiske parametre Didaktisk viden: Viden om tilrettelæggelse og gennemførelse af IT-baseret undervisning i matematik. Læreren må kunne udvikle forestillinger om hvordan eleverne vil arbejde med et givet IT-baseret oplæg og om hvilke tekniske og faglige vanskeligheder eleverne kan forventes at møde, samt om hvordan man kan udfordre de forskellige elever i deres IT-baserede virksomhed.
9
Didaktiske konsekvenser Brug af avancerede IT-værktøjer bevirker, at den didaktiske situation kompliceres at den traditionelle opfattelse af matematik og matematikundervisning udfordres at det matematiske indhold undergår en datalogisk transposition nye udfordringer til lærerens didaktiske viden om og holdninger til IT, matematik, undervisning og læring.
10
Didaktiske konsekvenser Læreren beskytter sit konstruktionssystem Læreren implementerer de nye elementer Læreren udfordrer sine konstruktioner
11
Faglige forandringer Når man inddrager it, hvad skal man tænke igennem i forhold til et fag: Overflødige faglige områder Hvilken medlæring kan gå tabt Nye faglige områder
12
Internet At bruge internet som lærer http://nlvm.usu.edu/en/nav/vlibrary.html (interaktive appletter) http://nlvm.usu.edu/en/nav/vlibrary.html http://nrich.maths.org/1220 (aktiviteter - denne dog også interaktiv) http://nrich.maths.org/1220 ??? (opslagsværk) At dele indhold http://docs.google.com - herunder regneark og dynamisk matematikhttp://docs.google.com
14
Animationer og programmering Animationer – Scratch sprog & styring, en gåer eller to eller treScratchen gåertotre Hollandske stranddyr Hollandske stranddyr
15
Geometri & tal og algebra CAS http://jumbofiles.com/piac0mnwnmi1 eller Smathhttp://jumbofiles.com/piac0mnwnmi1 Vi kommer senere til Geometri…
16
Konsekvenser af cas Hvad er en matrix, hvad skal jeg se når jeg ”læser” en matrix? Foto – ansigt – symmetri Foto – ansigt – symmetri ..\..\..\flytning\Lager\attractiveness2008.divx. avi..\..\..\flytning\Lager\attractiveness2008.divx. avi
17
Fastholde didaktisk proces http://eva.dk/projekter/2008/it-i- folkeskolen/materiale-til-selvevaluering http://eva.dk/projekter/2008/it-i- folkeskolen/materiale-til-selvevaluering
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.