Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SOSU-ass..  Lidt teori  Krop i læring  Rollespil/forumteater  Opsamling og god praktik.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SOSU-ass..  Lidt teori  Krop i læring  Rollespil/forumteater  Opsamling og god praktik."— Præsentationens transcript:

1 SOSU-ass.

2  Lidt teori  Krop i læring  Rollespil/forumteater  Opsamling og god praktik

3 Modtageren bestemmer budskabet... ”Du siger det jeg hører dig sige”.

4 DOMÆNETEORIEN - ET AFSÆT FOR EN KOMMUNIKATIONSFORSTÅELSE  En teori om hvordan vi skaber mening med sprog og kontekst. Hvordan menings- og betydningsdannelse, - herunder læring opstår og gives form i domænerne.

5 ” RYGSÆKKEN” Identitet smag erfaringer den personlige historie den subjektive vinkel behovet for at blive hørt værdier moral skønhed ”jeg synes” ”jeg føler” meningsfuldhed ” SKILTENE” Fakta linearitet ”vi plejer-sprog” objektivitet regler rutiner dagsordener beslutningsprocesser entydige antagelser afgørelser konklusioner ”META REFLEKSIONERNE” Mange perspektiver, intet sandt/falsk, ideer, muligheder, refleksivitet, cirkularitet, multivers-tænkning, nysgerrighed, ”hvad ville der sker hvis?”, ”kunne man også tænke at?” De mange forklaringers domæne Produktionens domæne Det æstetiske domæne

6 Forskellige former for konflikter – årsag til konflikter: Interessekonflikter ( de involverede har forskellige mål) eks. En misbrugers mål er eks. medicin, hvorimod en hjælpers mål er at undgå medicin. Formelle konflikter ( uafklaret rolle- og kompetencefordeling) eks. Hvor personalet ikke har en fælles handleplan for en bruger

7 Forståelseskonflikter. Der er her manglende viden om den sag, det drejer sig om. eks. Hvis man som personale er uvidende om en persons sygdomsbillede Værdi- og vurderingskonflikter ( den bagvedliggende etik i arbejdet) eks. At man blandt personalet har forskellige menneskesyn

8 DiskussionDialog Overbevisning – det handler om at vinde Fælles undersøgelse – det handler om at undersøge Jeg behøver ikke blive klogereVi kan alle sammen lære af hinanden Jeg har det rigtige svarTilsammen kan vi finde en god løsning – vi deler kompetencer og erfaring Jeg viser, hvorfor du tager fejlVi vover at gå efter en ny, fælles løsning Jeg lytter for at finde fejlJeg lytter for at forstå Mine holdninger er sandhedVores holdninger skal undersøges Jeg forsvarer mine synspunkterVi kan forbedre hinandens tænkning Jeg holder kortene ind til kroppenJeg fremlægger min tvivl på dine og mine synspunkter Jeg tager ikke hensyn til, hvordan du har det Vi skaber et trygt undersøgelsesrum, hvor det er OK at ’dumme’ sig

9 Handler konflikten om en sag eller relation?

10 1. Det store (globale) samfund, regler og love 2. Der hvor man har sin hverdag, de direkte relationers område 3. Læringens område

11  Det store (globale) samfund, regler og love  er bl.a. de love og regler, der er i samfundet. Ledelsen på en skole, gennemførselsprocenten og uddannelses ordninger, elevoptag osv.

12 2. Der hvor man har sin hverdag, de direkte relationers område Her er man ansigt til ansigt. Man er sig selv ansvarsbevidst uanset om det drejer sig om undervisning eller forholdet til sin familie

13  Læringens område  Det personlige rum, hvor konflikter håndteres og hvor sparring og udvikling finder sted alene eller sammen med andre.

14 Krop i læring/forumteater  Rundkreds, hænder og hofte  Gå rundt og find sammen,  Bukser, sko, øjenfarve  Bliv enige om 3 ting  Godt kan lide  Ikke bryder sig om  Samarbejde  Relationer  4 hjørner og bedst; humor, lyttet til, opbakning og åbent hjørne.  4 hjørner og værst; grint af, overset, talt ned til og åbent hjørne

15 Dan grupper på max 5 pers og min 3 pers.

16 Aftal i gruppen: Hvem der holder styr på tiden og at I når hvad I skal nå! 1. Hver især fortæller kort om sine tanker og ideer i forhold til emnet 2. Kom hurtigt i gang med at afprøve nogle ideer til et realistisk spil, men i en fiktiv ramme 3. Fordel rollerne og aftal konkrete ting rollerne skal sige og gøre og hvilken type de er. Rollernes udtryk og kropssprog forstørres men karikeres ikke.

17 4. Afprøv spillet i praksis, før I præsenterer det. 5. Forumspillet skal have:  En tydelig konflikt  Max 3 minutters spilletid  En ”dårlig” slutning. Det er vigtigt at spillet viser uløste dilemmaer og rejser åbne spørgsmål- ikke svar og løsninger.  Spillet stoppes på konfliktens højdepunkt og fremstår uafsluttet.

18 Vi mødes igen om 30 min.

19  Konflikt og kontakt, af Else Hammerrich og Kirsten Frydensberg,  Zoner beskrives på og modelen kan ses på side 35.


Download ppt "SOSU-ass..  Lidt teori  Krop i læring  Rollespil/forumteater  Opsamling og god praktik."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google