Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale."— Præsentationens transcript:

1 Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale har det, at der etableres praksissituationer/autentiske settings i den teoretiske undervisning, så der dannes mulighed for at de studerende træner såvel fagprofessionelle kompetencer som generiske kompetencer Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro ehc@via.dk - gba@via.dk

2 Vi uddanner til praksis sammen med praksis Klinisk undervisning 20% Ny udbygning: det 3. læringsrum Teoretisk undervisning 80% Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro ehc@via.dk - gba@via.dk

3 Hvad er idéen? O Hypotesen er, at der er et uudnyttet læringspotentiale i feltet mellem teoretisk og klinisk undervisning. O Idéen er, at skabe en større grad af transfer i den teoretiske undervisning ved at etablere autentiske settings for de studerende med involvering af praksis, patienter, borgere i undervisningen. O Læringspotentialet: træning af de studerendes faglige og generiske kompetencer O Transfer: O Handler om at ”oversætte” viden til praksis, overføre det lærte til praksis. O Viden i sig selv er ikke tilstrækkelig til at sikre professionel kompetence, da det kræver at viden skal anvendes i praksis. Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro ehc@via.dk - gba@via.dk

4 Hvordan arbejder vi med det? O Metode: kvalitativ tilgang med afsæt i en dialogisk aktionsforskningsmetode. O Aktionsforskning er en tænkning, hvor aktion og forskning går hånd i hånd. O Udvikle og implementere nye praksis situationer i den teoretiske undervisning O Systematisk erfaringsopsamling Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro ehc@via.dk - gba@via.dk

5 Aktionsforskning Fælles møde med underv iserne forslag til aktioner på moduler Udvælge aktion: modul 6 Møder med 2 undervisere M6 om planlægning Selve aktionen på M6 Dataindsamling og analyse Refleksion tilpasning med M6 underviser e Aktionen på M6 Dataindsamling analyse refleksion Inddrage resultater til Konklusion Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro ehc@via.dk - gba@via.dk

6 Plancher med oversigt over aktioner O Vi er i gang på modul 5 O Vi har lavet et tiltag på modul 6 O Vi har etableret hjerteholdstræning i modul 7 Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro ehc@via.dk - gba@via.dk

7 Hvordan dokumenterer vi? O Beskriver og evaluerer de nye tiltag og undersøger læringspotentialet i disse. O Metodisk har vi hidtil anvendt fokus gruppeinterview med deltagelse af 6-8 studerende O Vi har indsamlet skriftlige og mundtlige svar fra modul12´erne. Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro ehc@via.dk - gba@via.dk

8 Pointer O Der skal være ”styr” på organiseringen og rammerne skal være tydelige - det skaber tryghed - og tryghed skaber en god ramme at lære i. O God læringspotentiale i at studerende lærer af og med studerende (peer-learning). O Tidsfaktoren betyder noget for de kompetencer de studerende tilegner sig O Virkeligheden/autentiske settings har afgørende betydning for de studerendes motivation for at lære O Virkeligheden/autentiske settings skaber tro på egen formåen Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro ehc@via.dk - gba@via.dk

9 Hvad er vores resultater ift. hjerteholdstræning 6 kategorier som er fremkommet fra interview: O Virkelighed (den autentiske setting) O Tryghed O Kobling fra teori til praksis O Feedback O Tid O Faglige og generiske kompetencer Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro ehc@via.dk - gba@via.dk

10 Den autentiske setting O citat fra interview ”man lærer mere når det er rigtige mennesker, da der jo altid er så mange andre ting, der spiller ind, end hvis vi går og øver på hinanden”. - Underbygges af teorien om transfer og identiske elementer – jo mere det ligner ”virkeligheden” des større transfer Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro ehc@via.dk - gba@via.dk

11 Tryghed O At rammen er tydelig og givet fra start O At de kan opsøge vejledning ved behov O Det sociale samspil: åbenhed/respekt mellem studerende, deltagere O Godt at være en gruppe af studerende Citat: ”Det behøver ikke at være perfekt første gang. Der er meget tryghed i gruppen (af studerende) og det giver god læring” Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro ehc@via.dk - gba@via.dk

12 Kobling mellem teori og praksis O Krav om teoretisk opgave: - de studerende bliver tvunget til at anvende teorien, som argumentation for deres valg og fravalg. ”Ellers ville vi nok gøre det mere på rutinen”. Teori om transfer: - den teoretiske viden skal gennembearbejdes og de studerende skal mestre denne viden for at kunne anvende den i praksis (s.126-127). Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro ehc@via.dk - gba@via.dk

13 Feedback O ”Man lærte også meget af at give feedback til hinanden…..Man lærer også af at evaluere hinandens træning”. O Metakognition: – anvendelsesprocessen gøres til genstand for refleksion gennem de kommentarer og spørgsmål, som de studerende stiller hinanden. Begrænsningen er at de studerende kun er i stand til at stille spørgsmål ud fra det faglige niveau de er på. Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro ehc@via.dk - gba@via.dk

14 Tidsfaktor O ”Når man har folk lidt længere tid, så gør det heller ikke noget, at det går galt. Så laver man det bare om til næste gang”. O ”Når man har dem i længere tid, finder man også ud af om deltagerne får noget ud af træningen.” Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro ehc@via.dk - gba@via.dk

15 Kompetencer som de studerende har trænet O Kommunikative og relationelle O Professionsfaglige: sikkerhed i rollen som underviser ”Nu kigger jeg mere på, om alle er med og er ikke kun optaget af mig selv som underviser og mit program”. (Det kan være et tegn på at de er på vej fra novice stadiet til avanceret begynder, som Dreyfus’ teori beskriver) Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro ehc@via.dk - gba@via.dk

16 Hvad er vores resultater på modul 6? O Der er fremkommet 4 kategorier O Virkeligheden O Tryghed og feedback fra ældre med-stud. O Praksis giver selvtillid og tro på egen formåen O Faglige og generiske kompetencer Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro ehc@via.dk - gba@via.dk

17 Virkeligheden = den autentiske setting O De studerende fortæller at mødet med rigtige patienter virker motiverende og øger ansvarsfølelsen O ”Man står ikke i en øve situation her på uddannelsen og derfor skal man ”oppe” sig lidt mere. Det dur ikke at man ikke kan sine ting… man skal gøre det ordentlig. Man skal gøre lidt mere… ellers ligner man en idiot”. Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro ehc@via.dk - gba@via.dk

18 Virkeligheden =den autentiske setting O En pointe i teorien om transfer er netop, at den studerende skal være motiveret for at anvende det lærte og dermed hvorfor noget skal læres. O ”Du kan ikke mærke noget på en medstuderende og det er ikke noget der tæller. Det er vigtigt at prøve det på en rigtig patient. Så kommer det ind.” Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro ehc@via.dk - gba@via.dk

19 Tryghed og feedback fra ældre med-studerende O PM12´erne har været en stor tryghedsfaktor ved at O man kan bare spørge dem hvis man er usikker eller i tvivl, O de er ligestillede og lidt på samme niveau hvilket gør at de modul 6 ikke føler sig så dumme og derfor tør at spørge mere, O det giver mere ro at være sammen med med- studerende, da PM12´erne kender modul 6- niveauet og kan bedre sætte sig ind i modul 6- studerendes situation O Peer-learning Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro ehc@via.dk - gba@via.dk

20 Tryghed og feedback fra ældre med-studerende O ”En klinisk underviser ville stille meget større krav om, at man skulle kunne det hele 100 %, og det kan vi jo ikke på modul 6”. O ”Man er mere på samme niveau og modul 12- studerende kan bedre huske, hvor meget man skal huske i modul 6 og det viser de forståelse for. Det er utroligt rart og det giver mere ”fri- rum” og man føler sig ikke så dum og tør at spørge om lidt mere, De kan måske bedre sætte sig ind i den situation, vi står i lige nu” Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro ehc@via.dk - gba@via.dk

21 Praksis giver selvtillid og tro på egne evner O Generelt mener de studerende at de får selvtillid af at være i praksis og møde patienter O ”Når man er på skolen med lange dage, så tænker man, at det her kan jeg ikke finde ud af. Og så kommer man ud (i praktikken) og så finder man ud af at DET kan man godt.” O ”Det giver virkeligt et selvtillidsbuust og man tænker, at det skal nok gå. Det er ikke så slemt, som man gik og troede det var”. Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro ehc@via.dk - gba@via.dk

22 Praksis giver selvtillid og tro på egne evner O De studerende giver udtryk for at det kan være svært i den teoretiske undervisning at vide, hvor man ”står” rent fagligt. Det kan medføre, at de føler sig ”bagud” og føler ”det står slemt til”. O Modsat så oplever de mere selvtillid og tro på egen formåen, når de kommer i en virkelighed, hvor de får et spejl på, hvad de reelt kan. O Der er altså begrænsninger i, hvad den teoretiske undervisning kan – man kan træne færdigheder, men ikke mærke virkeligheden Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro ehc@via.dk - gba@via.dk

23 Faglige og generiske kompetencer som de studerende har trænet O De studerende har anvendt en masse fysioterapeutiske redskaber: ledbevægeligheds undersøgelse, styrketest, sensibilitets-undersøgelse, Bergs Balance Skala, Thomas´s Test, reliabilitet af målemetoder mm. O De studerende har fået en masse gode erfaringer: O man skal arbejde systematisk med undersøgelse og test O det er OK at tage sig god tid sammen med patienten, O mærke noget rigtigt, O lære af sine fejl Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro ehc@via.dk - gba@via.dk

24 Fremtidsudsigter….. Klinisk undervisning 20% Ny udbygning: det 3. læringsrum 20% Teoretisk undervisning 60% Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro ehc@via.dk - gba@via.dk


Download ppt "Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google