Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Analyse af ungegruppen i Midtjylland 1 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Analyse af ungegruppen i Midtjylland Konference 13. marts 2009.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Analyse af ungegruppen i Midtjylland 1 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Analyse af ungegruppen i Midtjylland Konference 13. marts 2009."— Præsentationens transcript:

1 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 1 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Analyse af ungegruppen i Midtjylland Konference 13. marts 2009

2 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 2 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Ungegruppen i tal Problemstillinger:  Hvor mange og hvem er de unge i målgruppen i regionen og hvordan adskiller de sig fra de unge i regionen som helhed?  Hvordan har udviklingen i målgruppen været fra 2006-2008?  Hvem er de unge, der ikke har og ikke er i gang med en uddannelse?  Hvem af de unge i målgruppen bliver selvforsørgende?  Datagrundlag: Registerdata fra DREAM-databasen som COWI har kørt sammen med supplerende data fra Danmarks Statistik

3 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 3 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Målgruppen Unge i region Midtjylland:  I alderen 18-29 år  Modtog arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp, introduktionsydelse eller starthjælp i uge 22 2008  Ledige mindst 13 af de sidste 52 uger  7.023 unge  82 % af samtlige ledige i regionen i den aldersgruppe  4 % af samtlige unge i regionen

4 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 4 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Hvem er de unge i målgruppen? Flere kvinder

5 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 5 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Hvem er de unge i målgruppen? Lidt ældre

6 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 6 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Hvem er de unge i målgruppen? Væsentligt flere forsørgere

7 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 7 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Hvem er de unge i målgruppen? Overrepræsentation af indvandrere fra ikke-vestlige lande

8 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 8 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Hvem er de unge i målgruppen? Meget svag uddannelsesbaggrund

9 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 9 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Hvem er de unge i målgruppen? Væsentlige begrænsninger i kompetencer og ressourcer

10 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 10 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Hvem er de unge i målgruppen? Omfattende ledighedsproblemer

11 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 11 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Store geografiske forskelle Målgruppen i procent af antallet af unge i de enkelte kommuner

12 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 12 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Store geografiske forskelle Målgruppen i procent af antallet af unge i de enkelte postdistrikter

13 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 13 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Indvandrere og efterkommere i målgruppen  Mange har små børn - 45 % mod 21 % af de unge af dansk oprindelse  De er lidt ældre - 56 % er 25-29 år mod 42 %  Dårligere uddannet - 9 % har mere end en 9./10. klasse mod 19%  Væsentligt hårdere ramt af ledighed - 57 % har en ledighedsgrad på mindst 80 % de sidste 2 år mod 38 %

14 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 14 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Unge der ikke er i gang med og heller ikke har fuldført en uddannelse før de er 25 år 25-29 årige i Midtjylland der ikke var i gang med eller havde fuldført en uddannelse udover 9. eller 10. klasse i oktober 2006

15 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 15 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Unge der ikke er i gang med og heller ikke har fuldført en uddannelse før de er 25 år

16 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 16 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland De sidste 2 år  Stort fald fra 2006 til 2008: Fra 11.500 til 7.000 - svarende til 39%  Målgruppen er blevet svagere - samlet set: –Flere unge i matchgruppe 4 og 5: fra 38 % til 63 % –Færre unge m. uddannelse ud over 9./10. kl.: fra 35 % til 19 %  og målgruppen er blevet yngre: –fra 54 % 25-29 årige til 45 %

17 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 17 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Hvem bliver selvforsørgende? Andel af målgruppen i uge 2 2006,der var selvforsørgende 2½ år senere Køn

18 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 18 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Hvem bliver selvforsørgende? Alder

19 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 19 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Hvem bliver selvforsørgende? Etnisk baggrund

20 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 20 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Hvem bliver selvforsørgende? Indvandrere/efterkommere uden dansk statsborgerskab

21 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 21 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Hvem bliver selvforsørgende? Uddannelsesbaggrund

22 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 22 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Hvem bliver selvforsørgende? Senest registrerede matchkategori ult. 1. kvartal 2006

23 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 23 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Hvem bliver selvforsørgende? Opdelt efter ledighedsgrad i perioden 2004-2005

24 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 24 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Hvem bliver selvforsørgende? Opdelt efter bopælskommune ult. 2005

25 Analyse af ungegruppen i Midtjylland 25 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Hvem bliver selvforsørgende? Modtagne ydelser i perioden


Download ppt "Analyse af ungegruppen i Midtjylland 1 13/03 2009 Beskæftigelsesregion Midtjylland Analyse af ungegruppen i Midtjylland Konference 13. marts 2009."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google