Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Inklusion i efterskolen Fokus på tosprogede elever.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Inklusion i efterskolen Fokus på tosprogede elever."— Præsentationens transcript:

1 Inklusion i efterskolen Fokus på tosprogede elever

2 Inklusion i efterskolen Tosprogede elever Skoleår 06/07 07/08 08/09 09/10 10/11 11/12 I alt (ca.) - 760 740 800 840 F/I 156 182 259 335 415 467 Gl - 400 293 286 289

3 Inklusion i efterskolen Hvem er de tosprogede elever? Flygtninge- og indvandrerunge (EVA-rapport, maj 2011) Der sammenlignes med samme elevgruppe, som afslutter 9. klase på enten folkeskole eller privatskole. De overrepræsenterede er: – Drenge – Indvandrere (1. generation) – Unge fra asiatiske el. afrikanske lande – Unge udenfor de fire største byer (Hovedstaden, Århus, Odense og Aalborg) – Unge fra Region Nordjylland, Midtjylland og Syddanmark De underrepræsenterede – Piger – Efterkommere af forældre med ikke-vestlig baggrund (2. generation) – Unge der stammer fra Mellemøsten – Unge der bor i Region Hovedstaden Grønlandske unge – ca. 300 om året Færøske unge – lidt over 100 om året Øvrige – EU-lande, udenlandske elever etc.

4 Inklusion i efterskolen Hvad er inklusion? "Inklusion er en vedvarende proces, der handler om at skabe åbne og udviklingsorienterede miljøer, hvor alle børn og unge oplever sig som aktive deltagere i fællesskabet. Målet er at alle børn og unge skal ses, anerkendes og værdsættes som de unikke personer de er, og dermed sikres faglig, personlig og social udvikling” (KBH’s kommune)  Er tosprogede unge en del af de sociale fællesskaber på efterskolerne?

5 Inklusion i efterskolen EVA-rapport, Maj 2010: Skolernes tilgange til f/i elever AltruismeMangfoldighed FormålIntegration af f/iEn mangfoldig skole Viden om dansk kultur etc.Forberedelse til samfundet UdviklingFra os til dem, mangler, Vi skaber det sammen, bidrag ‘lære at begå sig’‘Skolekultur’ UdgangspunktForskellighederDet fælles, almenmenneskelige ForventningOpgave, en byrde, ‘stakler’En ressource, berigende LærerenOpdrager, kulturel ‘broker’Faglighed, professionalitet AntalGrænseIngen, en åben offentlig skole Elev-elev‘Os’ og ‘dem’, ironi, ‘Vi’, kommunikation, nysgerrighed distance Sociale reglerImplicit for nogleEksplicit for alle Sprog og identitetDanskIndividuelt F/I eleverSub-grupperEn del af fællesskabet

6 Inklusion i efterskolen Spørgsmål til debat: Hvordan er kulturen på vores skole ?  Hvor stor er forskelligheden? Socialt, geografisk, etnisk, politisk etc.?  Er de tosprogede elever en ‘opgave’, der skal løses af bestemte enkeltpersoner?  Løses problemer individuelt eller i fællesskab – er det ‘elevens’ eller ‘vores’ problem?  Inddrages netværk i et samarbejde omkring den unge? F.eks. Forældre, PPR, UU etc.  Er der en fælles beslutning og/eller beskrevet strategi for arbejdet? (Evt. inspiration i f.eks. LP-modellen – Læringsmiljø og pædagogisk analyse)  Er en positiv forskellighed italesat i dagligdagen?  Skaber vi nærhed eller afstand med sproget?  Er kravene (eks. Faglige) tilpasset til forudsætninger? At møde dem, hvor de er på vej hen..  Er der stort frafald blandt bestemte grupper?  Er det ‘tålt ophold’ eller ‘reel inklusion’?


Download ppt "Inklusion i efterskolen Fokus på tosprogede elever."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google