Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSimone Madsen Redigeret for ca. et år siden
1
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik & forvaltning Aalborg universitet
2
Forskningsdesign og metoder til besvarelse af MTV-spørgsmål i organisationsanalysen Analysen af internationale erfaringer: Systematisk litteratursøgning og –gennemgang med hjælp fra Sundhedsstyrelsen Et enkelt evalueringsstudie af implementering af Expert Patient Programme i Primary Care Trusts i det engelske sundhedsvæsen Analysen af DK uddannelser: Design: komparativt case-design kombineret med best-case kriterier på det kommunale niveau - alle regioner og 5 kommuner – dvs. Kommuner, som er længst fremme med udviklingen og organiseringen af sygdomsspecifikke uddannelser i de enkelte regioner Metoder: Dokumentstudier, telefoninterviews og fokusgruppe interviews med repræsentanter fra regioner og kommuner – fra embedsmænd med primært ansvar for at organisere og placere uddannelserne i den samlede indsats for kronikerne i kommunerne til personer som underviser på selve uddannelserne. Dertil kommer en enkelt praksis konsulent
3
Hvad er de internationale erfaringer med organisering af patientuddannelse? Generel patientuddannelse Rekruttering af undervisere og patienter Kommunikation af tilbud – både i forhold til valg af medie og i forhold til at ramme en bred målgruppe givet uddannelsens generelle karakter Overvinde skepsis blandt aktører fra sekundær sektor Etniske minoriteter og socialt udsatte grupper Ledelse samt placering af tilbuddet i forhold til politikker, strategier og organisering i det samlede sundhedsvæsen
4
Hvordan er sygdomsspecifikke og generelle patientuddannelser organiseret i dansk sammenhæng? Sygdomsspecifikke patientuddannelser Ikke én, men flere organiseringsmodeller på tværs af regioner og kommuner – der er således en vis variation mellem både de kommunale tilbud og de tilbud som pt. stadig findes på sygehusene – det gælder også indenfor samme patientgruppe I regionerne er uddannelserne koblet til samlede strategier for kronikere I forhold til nu- og fremtidig arbejdsdeling mellem regioner og kommuner har sundhedsaftaler og forløbsprogrammer været rammen for arbejdet med arbejdsdeling De fleste regioner har planer om standardisering af uddannelser i sygehusregi Case-kommuner er relativt langt med implementering –det gælder særligt for KOL Generelle patientuddannelser Alle case-kommuner udbyder CDSMP-modellen Dertil kommer et tilbud i Holstebro efter principper for Læring og mestringsforløb for kronisk sygdomme efter inspiration fra Norge
5
Hvilke barrierer og muligheder kan identificeres for organiseringen af de to typer af patientuddannelser i de danske regioner og kommuner? Forskellige kulturer: Naturvidenskabelige evidenstraditioner i sygehussektoren Sundhedspædagogisk og social tilgang i kommunerne, med vægt på patientoplevelser Men også et ønske fra kommunernes side om at arbejde mere evidensbaseret med patientuddannelser på sigt Stor variation mellem kommunale tilbud – udfordring for udvikling af ensartede tilbud i sygehusregi – forskel på de kommunale tilbud som det samme sygehus kan udskrive patienter til Rekruttering og kommunikation af patienter Økonomi og økonomisk ansvar Ildsjæle, med dertil hørende ’sårbarhed’ i organisering
6
Hvilke kompetencer fordres i forbindelse med de to typer af patientuddannelser? Ikke muligt at give entydigt bud på den ’optimale’ kombination af kompetencer, men samlet peges der på et behov for at udvikle sundhedspædagogik som fagområde. Den faglige kompetence skal kobles med kompetencer til at: ”…kunne håndtere deltagernes fortællinger og sygdomserfaringer og de stemninger, der skabes, når de fortælles i et patientuddannelsesforløb.” ”…træde ind i borgernes hverdagsliv.”
7
Hvilke perspektiver kan der, på baggrund af den samlede organisationsanalyse, peges på i forhold til den fremtidige organisering af patientuddannelser? Pt. ikke ’one best way of organizing’… en sådan vurdering er også altid afhængig af hvilke kriterier og hensyn som lægges til grund for vurderingen – økonomiske, sundhedsfaglige, sundhedspædagogiske, politiske mv. Fokus på etniske minoriteter samt socialt udsatte Ensartet udbud af patientuddannelser i kommuner vil give mulighed for: Faglig, herunder både sundhedsfaglig og sundhedspædagogisk udvikling og systematisk evaluering af effekten af uddannelser Muliggøre standardisering af uddannelser i sygehusregi Ensarte arbejdsdeling mellem regioner og kommuner
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.