Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMagnus Bagge Redigeret for ca. et år siden
1
MUNDTLIG KOMMUNIKATION – korte kontakter, kommunikation under undersøgelser, omsorg for den gravide og ledsager 3. NOVEMBER 2014 ELSEBET GJETTING, CAND.COMM.
2
TEGN ET BILLEDE AF TO ELEFANTER - og skriv 3 stikord/sætninger som kendetegner dine elefanter
3
DAGENS PROGRAM Formidlingsprocessen Professionelle relationer Kommunikationsniveauer Fremmer og hæmmer gode relation
4
Hvad fungerer godt & mindre godt i din kontakt og kommunikation med den gravide kvinde? & Hvorfor?
5
FORMIDLINGSPROCESSEN 1. Indledning - patienten varsles / forberedelsen 2. Nyheden / Beskeden 3. Emotionel støtte (evt. praktisk hjælp) 4. Tydeliggørelse (evt. opfølgningsaftale) 5.Afslutning Kilde 1
6
ØVELSE FORMIDLINGS-PROCESSEN 1. Jordemoderen taler med den gravide kvinde (fået foretaget ultralydsscanning tidligt i graviditeten) – om at der er fundet noget uklart eller atypisk i scanningen….. 2. Observatørerne ser hvordan formidlingsprocessen forløber – hvad går godt og hvad kunne forbedres/gøres anderledes 1. Opsamling: Først jordemoderen - så den gravide kvinde - og til sidst giver observatørerne feedback på formidlingsprocessen og til jordemoderen
7
INDLEDNING (1) Hvordan formidles den svære nyhed: Skab en tryg, stabil, uforstyrret ramme Giv mulighed for følelser / reaktioner Vær rolig Hav (øjen)kontakt Skab en god dialog Kilde 1
8
NYHEDEN / BESKEDEN (2) Start med at fortælle at der kommer en dårlig besked Giv beskeden så forståelig som mulig Tal klart og tydeligt (ingen detaljer) Sæt beskeden ind i en sammenhæng – dvs. Ikke kun den negative del - men se den i sin helhed Informer om muligheder Kilde 1
9
EMOTIONEL STØTTE (3) Giv plads til reaktioner, følelser, tanker Støt den anden Tal om ”beskeden” Lyt og vis forståelse - empati Spejl følelser evt. gentag ord/sætninger Vis/udtryk at der er tid til samtalen Styr samtalen Tilbyd evt. praktisk hjælp ved behov Kilde 1
10
TYDELIGGØRELSE (4) Uddyb beskeden Tjek den fælles forståelse Juster ved behov Aftal evt. opfølgning Kilde 1
11
AFSLUTNING (5) Bekræft og præciser konkrete aftaler (undgå misforståelse) Find brugbare løsninger på en svær situation Hjælp evt. med at huske/notere vigtig information Opsummer samtalen Afrund Kilde 1
12
R E F L E K S I O N HVAD HAR DU AF ERFARINGER MED AT SKABE GODE RELATIONER? - OG HVORFOR ER DE GODE?
13
PROFESSIONELLE RELATIONER Tre typer af relationer mellem den sundhedsprofessionelle (S) og den gravide kvinde /patient (P): 1.Jeg-Du – Distanceret Dominans (DD) 2.Jeg-Du – Sløret Sympati (SS) 3.Jeg-Du – Sorteret Gensidighed (SG) 1. & 2. – de mest anvendte relationer som der skiftes mellem 3. anvendes sjældnere, men kunne skabe forandringer ift. patientens situation S styrer Og P er passiv S og P - begge er aktive Kilde 2
14
JEG-DU-DISTANCERET DOMINANS (DD) KOMMUNIKATION S sætter dagsordenen S tjekker Ps viden Distance ml. S og P S giver svaret og underviser P i generel viden (ej specifik viden) ROLLE S styrer: tager initiativ, vurderer, bestemmer og løser (inddrager ikke Ps oplevelser og perspektiv men forventer at P gør hvad der bliver sagt!) P er passiv Kilde 2
15
JEG-DU-SLØRET SYMPATI (SS) KOMMUNIKATION S søger ligheder og fællesstræk S egen forforståelse og eget perspektiv S overfortolker, ser fælles almene træk S fokuserer på det forventede (ikke nysgerrig på forskelle el. på situationen) Kontakten bliver selve målet Samtalen stagnerer eller hygger (søger ikke nye perspektiver) ROLLE S styrer og har magten P bliver passiv Kilde 2
16
JEG-DU-SORTERET GENSIDIGHED (SG) KOMMUNIKATION S udveksler synsvinkler/muligheder sammen med P S lytter og viser interesse S tager udgangspunkt i Ps følelser og oplevelser S udforsker/undersøger sammen med P (personspecifik viden = konkret indsigt i Ps reaktioner, udveksling af tanker/vurderinger/ ideer) S bidrager med viden/erfaringer til problemløsning Uenighed er muligt ROLLE S er aktiv, støttende, guidende, udfordrende P er aktiv og involveret i beslutninger Kilde 2
17
5) Tal om vanskeligheder & udfordringer 4) Tal om P´s hverdag 3) Tal om generelle emner 2) Tal generelt om helbredsproblemer 1) Tal om Vind & Vejr 1) Problemet identificeres 2) Refleksion igangsættes over Ps oplevede vanskeligheder 3) Fælles refleksion samt være rummelig og lyttende Vigtigt! Skab personspecifik viden sammen med P for at kunne træffe fælles beslutninger FEM KOMMUNI- KATIONS- NIVEAUER Kilde 2
18
ØVELSE RELATION Tal med den gravide kvindes om hendes hverdag Tal om de vanskeligheder og udfordringer den gravide oplever Vigtigt! Skab personspecifik viden sammen med den gravide kvinde – så I kan træffe fælles beslutninger
19
HÆMMER & FREMMER RELATIONEN FREMMER: CONCORDANCE = overensstemmelse, bemyndigelse gives tilbage til P: Fokus på Ps liv (ikke symptomer) Forstår Ps perspektiv/oplevelser P = arkitekten i eget liv Anerkendes, respekteres, støttes Forhandler om det bedste for P Lytter til Ps selvforståelse - vigtig for engagement og deltagelse Kilde 2 HÆMMER / FREMMER: COMPLIANCE = efterrettelighed dvs. P efterlever S´s forventninger HÆMMER: NON-COMPLIANCE – modsætter sig behandlingen som S styrer
20
GODE & DÅRLIGE RELATIONER GODE RELATIONER S giver plads til P så P tager initiativ, stiller spørgsmål, deltager i beslutninger S bruger en samtale-struktur hvor P inddrages S informerer og P forstår bl.a. konsekvenserne P ønsker involvering Pårørende er ofte mere aktive ift. S DÅRLIGE RELATIONER S er arrogant S har travlt, tidspres, der mangler personale S taler om info der ikke er vigtige for P S ikke får skabt tillid S ikke involverer P P objektiveres P mangler informationer Kilde 2
21
EN GOD RELATION 1.Tillidsfuld 2.Inddrager P i beslutningerne 3.Jeg-Du-Sorteret Gensidighed 4.Fokuserer på Ps liv (concordance) 5.Anerkender og respekterer 6.Personspecifik viden 7.Tilpassser kommunikationen ift. P 8.Støtter Ps proces 9.Forståelig information 10.Bevidst om magtforholdet Kilde 2
22
ØVELSE FRA NOVICE TIL EKSPERT ① Hvordan medinddrog du din sidste patient i beslutningen ang. undersøgelse og behandling? ② Hvad gik godt - og mindre godt? ③ Hvad kunne du ellers have gjort? ④ Hvad vil du gerne gøre anderledes, næste gang?
23
AFRUNDING Hvis det du gør ikke har nogen positiv virkning på den anden – SÅ gør noget andet!
24
REFERENCER 1.Kommunikation i praksis. Tom Eide & Hilde Eide. Klim, 2007. Kap. 13 - At fortælle dårlige nyheder 2.Kommunikation – for sundhedsprofessionelle. Kim Jørgensen (red.) Gads Forlag, 2010. Kap. 2 - Den professionelle relation 3.Psykologiske aspekter, brugerholdninger og –forventninger i forbindelse med ultralydskanning i graviditeten – en medicinsk teknologivurdering. Sundhedsstyrelsen, 2006 Supplerende: 3.Perspektiver på kommunikation i sundhedsfaglige professioner. Mette S. Nielsen & Gitte Rom (red.). Munksgaard, 2006 4.Rørt, ramt og rystet- S. Bang. Soc.pædagogisk Bibliotek, 2002
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.