Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet."— Præsentationens transcript:

1 Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet

2 side 2 De første resultater Borgerne ”… det her er den største hjælp de sidste 4 års ledighed.” Alle har været positive eller meget positive over vores måde at samarbejde og hjælpe på. Alle har følt sig hørt, inddraget og ikke talt ned til De fleste borgere har ideer til, hvad de vil og er forberedte til samtalen Generel vurdering af mødet med sagsbehandler/konsulent på en skala fra 1-5: ca. 4 Borgerne får mulighed for at sætte egne mål i samarbejde med jobcentermedarbejderen ”Givet mig en følelse af ikke at blive sat i den store kasse med alle de andre og sat til at køre en omgang på transportbåndet - ingen kan li’ at være den lille mand….en der bliver snakket ned til og hundset rundt med - Jeg følte tværtimod at jeg blev talt med.” Det mest positive ved mødet for borgeren er oplevelsen af at blive mødt med en individuel tilgang

3 Demokratisk medborgerskab - et nyt ståsted Vision om et nyt fundament – ansvar for eget liv (empowerment) Mål om at bidrage til et bæredygtigt samfund Mål om administrativ forenkling Viborg Kommunes status som frikommune har givet flere muligheder for at stræbe efter visionen. side 3

4 Før og nu – borgerens møde med jobcentret side 4 -Fra systemets plan -Fra kontrol -Fra samtale der skaber afstand -Fra ukendt land -Til borgerens plan -Til tillid -Til samtaler der motiverer til handling og skaber fokus på mål -Til gennemsigtighed

5 Empowerment i praksis side 5 Borgeren tager ansvar for eget forløb – kan og vil klare sig selv (vilje, evne og muligheder) Medarbejderen lader ansvaret for egen situation og fremtid blive hos borgeren (afgiver magt) Borgeren får flere selvbetjeningsmuligheder og benytter disse Borgeren får frihed til i højere grad selv at vælge tilbud Borgeren har indsigt i egen sag samt indsigt i rammer og muligheder for at handle Lige muligheder betyder, at forskellige borgere skal behandles forskelligt, og ens borgere behandles ens Alle ansatte benytter den coachende tilgang, når relevant

6 Aktiv ledelse er en forudsætning, så…. Vi arbejder aktivt og konstant med rammen og værdierne i vores nye ståsted via tilstedeværelse og dialog med medarbejdere i alle afdelinger Vi har fokus på ejerskab og involvering og gør os umage med at inddrage ansatte i alle processer og tiltag Vi understøtter medarbejdernes forudsætninger og kompetencer – udarbejder redskaber og uddanner Vi inddrager interessenterne vi har omlagt vores tilbud med udgangspunkt i hvad der virker og vores nye ståsted jeg har forventninger …… side 6

7 Forandringsteori er vores fundament, ramme, implementeringsplan og mål Kontinuerlig evaluering og læring af iværksatte tiltag og forandringer Dokumentation af aktiviteter så vi hele tiden kan vurdere, om: 1. Vi gør dét, vi siger, vi gør 2. Om dét vi gør, egentlig også fører til dét, vi forventer (vores mål) Ellers justerer vi indsatsen Titel på mødet kan skrives i dette felt side 7

8 Et solidt fundament giver mulighed for kontinuerligt fokus side 8 Vi har omlagt vores tilbud med udgangspunkt i hvad der virker (evidens) og vores nye ståsted giver ro i forhold til omverdenen styrker medarbejdernes professionelle rolle

9 BILAG side 9

10 Aktiv ledelse – Værdier og rammer  Vi arbejder aktivt og konstant med rammen og værdierne i vores nye ståsted via tilstedeværelse og dialog med medarbejdere i alle afdelinger om fx: Indholdet i nyt ståsted Fortolkning af rammerne Personalepolitiske værdier NB! Værdibaseret ramme er et lige så fast styringsredskab som regler og procedurer side 10

11 Aktiv ledelse – ejerskab og involvering side 11  Vi har fokus på ejerskab og gør os umage med at inddrage ansatte i alle processer og tiltag, bl.a. Lærings- og evalueringsmøder Medarbejderinterview Ølkassen – tydelig kommunikation Rundtur i afdelingerne Medarbejderne siger: ”Der lyttes til os” ”Vi bliver taget alvorligt” ”Der bliver handlet på det vi siger”

12 Aktiv ledelse - kompetencer side 12  Vi understøtter medarbejdernes forudsætninger og kompetencer bl.a.: Uddannelse i den coachende tilgang til alle Afsættelse af ressourcer i staben til at sikre en løbende, struktureret og vedholdende opfølgning på den coachende tilgang Træning i den coachende tilgang (video/samtaler) Observation af samtaler

13 Aktiv ledelse – inddragelse af borgerne side 13  Vi inddrager interessenterne Møder med borgere Interview af borgere Inddragelse af samarbejdsrelationer (LO, virksomheder, uddannelsesinstitutioner) Udvikling af redskaber som understøtter borgernes forudsætninger for at samarbejde med jobcentret (samtalekort)

14 Aktiv ledelse – vi tilpasser os ….. Vores møde med borgerne har været det primære fokus i første del af processen Nu retter vi også blikket indad – bl.a. i forhold til den måde vi arbejder sammen på tværs af afdelinger side 14

15 Redskab - samtalekort Dette eksempel er til borgere på ledighedsydelse side 15

16 Forandringsteori side 16

17 side 17 Forandringsteori

18 Spørgsmål ? side 18


Download ppt "Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google