Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

KIE OG L ÆRINGSSTILE - Innovative metoder i fagene 2009.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "KIE OG L ÆRINGSSTILE - Innovative metoder i fagene 2009."— Præsentationens transcript:

1 KIE OG L ÆRINGSSTILE - Innovative metoder i fagene 2009

2 KIE- MODELLEN Rammesættende rum K-læringsrummet Divergent tænkning: Kreativ, intuitiv, nonverbal, holistisk I-læringsrummet Konvergent tænkning: Værditilskrivning, prioritere, systematisere, kategorisere, verbalisere E-læringsrummet Handlingsorienteret, sætte det i værk som er udvalgt i I- rummet, værditilskrivning i praksis, foretagsom Reflektionsrum ”Innovativ pædagogik omsat til praksis”, Irmelin Funch Jensen og Ebbe Kromann. http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/maal/innovation.html Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

3 L ÆR ELEVEN AT SKELNE - ØVELSER Kender I typen? Logik og kreativitet Visuel teknik Overblik over idéværktøjer Kvalificere brainstorm Idéforbedring Idévurdering Iværksætterfasens metoder = projektstyring Knæk Studiekoden. Hanne Heimbürger. Gyldendal 2008 Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

4 L ÆRINGSSTIL - OVERSIGT Kolb Dunn og Dunn Building Excellence Howard Gardner Myers-Briggs Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

5 KIE OG K OLB K svarer til den aktivistiske I svarer til den reflekterende E svarer til den pragmatiske Læreren er ofte den teoretiske Læreren skal facilitere hele processen, Kolbs pointe: Skal kunne alle fire for at tilegne sig et stof Test i ”Studiekompetence – fra elev til studerende” og ”Studiemetoder”. Hanne Heimbürger. Frydenlund. 1997 og 2005 Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

6 D UNN OG D UNN Pointe: udnyt dine stærke sider! Kategorier: Miljømæssige Emotionelle Sociale Fysiologiske Psykologiske Går mest på tværs af KIE, men kan dog rubriceres lidt … ”Fokus på læring” Ole Lauridsen. Akademisk forlag 2007 Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

7 K IE OG D UNN & D UNN K-rummet Global Impulsiv I-rummet Analytisk Reflekterende Struktur Ansvar/konformitet E-rummet Struktur Ansvar/konformitet Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

8 KIE OG D UNN & D UNN KIE skaber et rum, der skaber en adfærd Men individuelt hvilke rum man befinder sig bedst i, født med forskellig læringsstil Men teknikker, metoder kan trænes og læres. Kan man træne impulsive til at blive analytiske? Kan man blive mere systematisk? Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

9 B UILDING E XCELLENCE R ITA D UNN OG S USAN R UNDLE BE arbejder med seks sanser Auditive Tekstvisuelle Billedvisuelle Taktile Kinæstetiske Verbalisering Sanserne bruges på tværs af KIE ”Fokus på læring” Ole Lauridsen. Akademisk forlag 2007 Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

10 KIE OG BE Udvikle teknikker til hver af de seks sanser, der passer til hvert læringsrum i KIE Fx: K-læringsrum: Teknikker, der taler til de Auditive Tekstvisuelle Billedvisuelle Taktile Kinæstetiske Verbale Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

11 KIE OG H OWARD G ARDNER – ET FORSØG K rumlig, visuel intelligens Kropslig musisk I Interpersonel Intrapersonel Sproglig logisk E Naturalistisk ”Studiekompetence – fra elev til studerende” Hanne Heimbürger og Benny Wielandt. Frydenlund 2005 – med øvelser Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

12 KIE OG H OWARD G ARDNER KIE kan træne alle de forskellige intelligenser. Metoder til træning af intelligenser i KIE- rummene udvikles - måske kobles med BE- sanserne? Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

13 KIE OG M YERS -B RIGGS Hvad man retter sin opmærksomhed mod: Ekstrovert (E) er i K-læringsrum (minus det verbale) Introvert (I) er i I-læringsrum Men en introvert kan fx skrive løs i 10 minutter Hvordan man finder ud af ting: Sansning (S) er i E Intuition (N) er i I og i K Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

14 K IE OG M YERS -B RIGGS Hvordan man træffer afgørelser: Tænkning (T) er I-læringsrum Følen (F) er I-læringsrum Hvordan man orienterer sig mod ydre verden: Vurdering (J) er E Opfattelse (P) er K og I Myers-Briggs typeindikator. Dansk Management forum 1998 Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

15 K ONKLUSION Teknikker, øvelser udvikles med fokus på BE - de seks sanser til hvert af de tre KIE-rum Gardner – intelligensformer trænes i hvert KIE-rum – med blik på de seks BE-sanser også Myers/Briggs – metoder udvikles til brug i de tre KIE-rum Læringsstil skal kobles til I-læringsrummet, fordi her er arbejdet overladt til eleverne – de skal vide, hvordan de arbejder bedst. Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009


Download ppt "KIE OG L ÆRINGSSTILE - Innovative metoder i fagene 2009."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google