Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 1 REACH hos Brenntag Nordic - 2008 Hvordan opnås den gode leverandørdialog og hvad gør leverandøren nu ?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 1 REACH hos Brenntag Nordic - 2008 Hvordan opnås den gode leverandørdialog og hvad gør leverandøren nu ?"— Præsentationens transcript:

1 1 1 REACH hos Brenntag Nordic - 2008 Hvordan opnås den gode leverandørdialog og hvad gør leverandøren nu ?

2 2 2 Hvem er Brenntag ? Global Distributør af Kemikalieråvarer m.m Bindeled “B to B” Vores 4 kerneværdier: Værdiskabelse Ansvarlighed Samarbejde Lærende organisation 300 ansatte i Brenntag Nordic

3 3 3 EU § REACH roller hos Brenntag ID Handelsvirksomhed Stof Producent Producent af blandinger Producent af blandinger Slutbruger EU/Nationale myndigheder Dominerende REACH rolle: D; I Yderligere REACH roller: DB; P DB P

4 4 4 Distributører er knudepunkter !

5 5 5 Vores uddannelsesproces... Startskud: Tale fra ledelsen ved dedikeret morgenmøde i nordisk hovedsæde i Hellerup (første gang); Juli 2006 Efterfølgende indlagt som agendapunkt ved et generelt roadshow for den nordiske organisation; Juli-August, 2006 Diskussion og gennemgang på europæiske REACH møde i Brenntag; September 2006

6 6 6 Redskab: Tjekliste til situationsanalyse 1.Hvad er situationen? a.Hvad er baggrunden for REACH? b.Hvordan vil REACH påvirke markedet? c.Hvordan involverer REACH vores virksomhed? 2.Hvilke udfordringer giver situationen? a.Hvordan vil REACH påvirke vores interne rutiner? b.Hvordan vil REACH påvirke vores relationer til kunder og leverandører? 3.Hvilke spørgsmål rejser udfordringerne? a.Hvordan forbereder vi os på REACH? b.Hvem skal inddrages i forberedelserne til REACH? 4.Hvilke handlemuligheder er der? 5.Hvad forudsætter handlemulighederne? 6.Hvilke gevinster giver situationen?

7 7 7 REACH (Start-talen fra ledelsen)

8 8 8 Hvad er baggrund for REACH? I første række er Registreringen væsentlig at fokusere på REACH står for ”Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction on Chemicals” REACH er den kommende EU-lovgivning for kemikalier REACH forventes at træde i kraft i midten af 2007 REACH’s centrale formål er at sikre, at det enkelte kemikalie anvendes sikkert hele vejen gennem forsyningskæden REACH stiller ens dokumentationskrav for nye og gamle kemikalier REACH flytter ansvaret for sikker anvendelse af kemikalier over til industrien

9 9 9 Hvordan vil REACH påvirke markedet? REACH kan få store markedsmæssige konsekvenser, fordi dokumentation for kemikaliers påvirkning af sundhed, sikkerhed og miljø vil blive en ny salgsparameter på lige fod med pris og funktion Dokumentationskravet vil medføre: –at kemikalier forsvinder fra markedet, fordi dokumentation koster forholdsvis mange penge –at kemikalier forsvinder, fordi ny dokumentation påviser problematiske egenskaber overfor miljø og mennesker –stærkere bindinger til leverandører og kunder

10 10 Hvordan involverer REACH vores virksomhed? REACH medfører en ny type kommunikation fra aktører langt op og ned i forsyningskæden: - Ved import af kemikalier fra lande udenfor EU, skal vi registrere dem med en større dokumentationspakke, inden vi kan markedsføre dem - Ved egenproduktion af nye stoffer ved simple reaktioner, skal vi også registrere dem inden vi kan markedsføre dem - Ved salg af kemikalier til ”teknisk” anvendelse, skal vi sørge for at der følger instruktion for sikker anvendelse med

11 11 Hvordan vil REACH påvirke vores interne rutiner? Salgs- og indkøbsleddet skal i højere grad kunne stille og besvare spørgsmål relateret til vore kemikaliers REACH dokumentation Vores IT system skal tilpasses, så nye REACH oplysninger kan gemmes og findes frem på rette vis Vi må revurdere hvilke kemikalier der i fremtiden kan sælges med fortjeneste, specielt dem som vi selv importerer fra lande/producenter uden for EU

12 12 Hvordan vil REACH påvirke vores relationer til kunder og leverandører? Vores kunder vil efterspørge viden om REACH, kontaktpersoner i REACH spørgsmål, og forvente at vi løfter opgaven professionelt Vi skal selv på samme vis stille yderligere krav til vores leverandører, som kan sende kravene videre til deres leverandører etc. Kontrakter med leverandører/kunder, navnlig uden for EU, vil påvirkes…

13 13 Hvordan forbereder vi os på REACH? Det er en stor opgave vi har foran os, så vi går i gang NU Vi forbereder os på en struktureret måde, så vi bevarer overblikket og gør det mest effektivt: –Først kortlægger vi hvor stor opgaven er –Derefter foretager vi en økonomisk vurdering og udvælger de produkter og kundegrupper, vi vil fokusere på primært –Herefter kortlægger vi tilgængelige testdata og indsamler nye testdata samt deltager i præregistreringen (pr. 2008) og på ”registreringsmarkedspladsen” (SIEF) –Derudover etablerer vi dialog med vores kunder og leverandører om den mere specifikke anvendelse af vores kemikalier og tilpasser de tilhørende sikkerhedsdatablade

14 14 Hvem skal inddrages i forberedelserne til REACH? Vi fastholder eksisterende kontaktflader med kunder/leverandører og udbygger efter behov Vi involverer medarbejdere på tværs af organisationen i hele Brenntag Nordic: –Miljø & Kvalitet –Salgsdivisioner (salg og indkøb) –IT –Nordisk styregruppe –Projektgruppe på Brenntag niveau

15 15 Hvad forudsætter forberedelsesarbejdet? Introduktion/undervisning om REACH fra Miljø & Kvalitet ”Spørgsmål og svar” på intranettet Drejebog med værktøjer incl. ”flyer” til leverandører/kunder Tilpasning af IT systemer Videndeling og erfaringsudveksling Løbende support og koordinering fra Miljø & Kvalitet

16 16 Er der undtagelser fra REACH? Ja, Når stoffer indgår i Levnedsmidler Dyrefoder Lægemidler Herudover er små stofmængder < 1 T/år samt en række specifikt listede stoffer undtaget, for nogle stoffer findes lempeligere registreringskrav og biociddirektivet fortsætter uændret.

17 17 Hvilke gevinster giver REACH? License-to-operate Fårene skilles fra bukkene Større viden om hvem aktørerne er Større produktkendskab fx via opsamling af viden om anvendelse Tættere relationer til kunder og leverandører Sælgere og indkøbere får større troværdighed og dermed gennemslagskraft Fordi vi starter NU sikrer vi, at vi udnytter det potentiale der er i processen og høster gevinsterne

18 18

19 19 Vores proces fortsætter.. REACH undervisning på alle sites i Brentag Nordic (Danmark, Sverige, Finland, Norge) efterår 2006 Fælles REACH undervisningspakke/program for alle Brenntag enheder i hele Europa efterår 2007, herunder materiale til REACH-dialog med kunder/leverandører Brenntag REACH flyer, Fact sheet om REACH udviklet i Kemikaliebranchens REACH projekt Dialog og Kortlægning af (præ-)registrerings- intentioner i 2008 …m.m. …2009 …


Download ppt "1 1 REACH hos Brenntag Nordic - 2008 Hvordan opnås den gode leverandørdialog og hvad gør leverandøren nu ?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google