Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Konference om busfremkommelighed 2012.  ITS Vejle trafikcenter  Signalprioritering  Busbane i Nørrebrogade.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Konference om busfremkommelighed 2012.  ITS Vejle trafikcenter  Signalprioritering  Busbane i Nørrebrogade."— Præsentationens transcript:

1 Konference om busfremkommelighed 2012

2  ITS Vejle trafikcenter  Signalprioritering  Busbane i Nørrebrogade

3  Passagerinformation på Trafikcenter, udvalgte steder i byen og i centerbyerne.  Øget hastighed for busserne gennem signalprioritering  Stigende passagertal pga. større kundetilfredshed  Automatisk overvågning, styring, analyse af den daglige drift  Tidlig identificering af fejl Konference om busfremkommelighed 2012

4 Funktioner: 1. Realtime-passagerinformationssystem 2. Dynamisk allokering af busperroner 3. Styring af lyskryds til forøgelse af hastighed 4. Intern sikring af den sammenhængende rejse 5. VDV 454 – Grænseflade til Rejseplanen Konference om busfremkommelighed 2012

5 GPS-enhed: Smartphone til lokalisering af køretøjer Brug af mobilnettet, DSL, VPN Grænseflade fra køreplansystemet til sammenligning af planlagt/ aktuel kørsel til generering af passagerinformationer Konference om busfremkommelighed 2012

6

7 Syddanmark, Vejle, Vejle Trafikcenter Perronallokering ved Vejle Trafikcenter (VTC)  Før bussens ankomst til VTC får chaufføren en dynamisk og regelbaseret information på sit smartphone-display, som meddeler busperronen.  Parallelt der med foregår styring af displays for passagerne på busperronen. Konference om busfremkommelighed 2012

8 PID-display til kunden på gaden. PID-display til medarbej- deren på centralen. PID-display til kunden ved Vejle Trafikcenter.  Fortløbende rapport til hver tur ift. afvigelser og forudsigelser om den aktuelle køreplan.  Realtime-dataforsyning af passager- informationsportalen ifølge VDV 454 AUS.  Direkte styring af displays ifølge VDV 453 DFI.  Styring af egne displays over GSM/GPRS eller LAN. Dynamisk passagerinformation PID Komference om busfremkommelighed 2012

9 Oversigt over driftssituationen Konference om busfremkommelighed 2012

10 Visualisering af køretøjer på kortet i centralen Konference om busfremkommelighed 2012

11 Overvågning af visninger på Pids Oversigt Fra centralens arbejdsplads er det muligt at skrive informationer og meddelelser til passagererne. Konference om busfremkommelighed 2012

12 Statistik Systemfunktioner  Automatisk analyse af kvalitetstal (kvalitetsmålesystem)  Sammenligning af køreplanens retningslinjer med stoppestedernes disponeringstider  Sammenligning af køreplanens retningslinjer ved alle stoppesteder med disponeringstider for ankomst- og afgangstider  Konstatering af afvigelser  Udarbejdelse af rettighedsrapporter ved definerede målepunkter Analyse og statistik  Turanalyser  Linieanalyser  Brugerdefinerede analyser Konference om busfremkommelighed 2012

13 Rejseønske Hvis en forsinkelse konstateres af en ankommende bus og dette resulterer i ventetid for den afkørende bus, genereres automatisk en sms med teksten „Sikr forbindelse – vent xx minutter.“ Chaufføren skal kvittere for modtagelsen af denne sms. Er forsinkelsen større end en fri valgbar parameter, er det medarbejderen i centralen, der skal afgøre, om bussen skal vente eller ej.  Overvågning af interne forbindelser  Samtlige foranstaltninger til sikring af forbindelse føres til protokol Den sammenhængende rejse Konference om busfremkommelighed 2012

14 Ifm.forsinkelser genereres der automatisk sms‘er til medarbejderen i centralen og buschaufføren for at sikre, at der er sammenhæng i rejsen. Den sammenhængende rejse Konference om busfremkommelighed 2012

15  Øgning af bushastigheden ved signalprioritering  Kommunikation til styring af styrings-pc via GSM/GPRS  Central styring af lyskryds Signalprioritering af den kollektive trafik Konference om busfremkommelighed 2012

16

17

18 Central løsning  Applikationsserveren modtager et datatelegram fra køretøjet  Et virtuelt detektionspunkt passeres  Detektionspunkterne baseres på punkter fastlagt i køreplanen  Hensyntagen til køreplansituationen  Prioritering af køretøjer foretages af centralt lyskrydssystem  Det centrale system styrer TSP styreenheden i styringsskabet ved styring af potentialfrie kontakter Konference om busfremkommelighed 2012

19

20  Indkøringsvanskeligheder  Større kundetilfredshed  Chauffører fra skepsis til tilfredshed  Udfordringer i forbindelse med stor omlægning af bybuskøreplan  Venter på erfaringerne fra signalprioriteringen Trafikdage 2012

21 Effekt: Køretid reduceret fra 120 s. til 90 s.

22 Pia Gulddahl Møller, Vejle Kommune PIAGM@vejle.dk 76812314


Download ppt "Konference om busfremkommelighed 2012.  ITS Vejle trafikcenter  Signalprioritering  Busbane i Nørrebrogade."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google