Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Busfremkommelighed Projekter i Aarhus Kommune.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Busfremkommelighed Projekter i Aarhus Kommune."— Præsentationens transcript:

1 Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Busfremkommelighed Projekter i Aarhus Kommune

2 Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Tidligere projekter Der har været arbejdet med busprioritering i Aarhus i en del år. Planer om sporvogne (nu: letbane) førte til en strategi for fremkommelighed: ”TÆNK SPORVOGN – KØR BUS” Startede med at etablere busbaner på Grenåvej – gode erfaringer I 2004 afsatte Aarhus Byråd i alt 60 mio. kr. over nogle år til busprioritering, – det rykkede! Pengene blev primært anvendt til busbaner på store indfaldsveje samt punktprojekter

3 Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Busbaner Grenåvej Resultat af evaluering af busbaner på Grenåvej (2002): 85% af passagererne har bemærket, at der er gennemført busprioritering på strækningen 19% tager bussen oftere end tidligere 23% tager en senere afgang end tidligere Effekten på rejsetiden vurderes som positiv/meget positiv af 83% af passagererne Effekten på præcision vurderes som positiv/meget positiv af 76% af passagererne Effekten ift. behagelig kørsel vurderes som positiv/meget positiv af 69% af passagererne

4 Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Da TS’s puljer blev etableret Erfaring med busprioritering og vilje til at prioritere den kollektive trafik i Aarhus Fortsat gang i virkeliggørelsen af planerne for busprioritering, - der manglede endnu busbaner på Randersvej, og der var ideer til en række punkt-projekter Etablering af nyt busnet i 2011 gav nye og/eller forstærkede trafikale udfordringer for bustrafikken

5 Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Puljestøttede projekter Randersvej – busbaner 32 mio. kr (ikke afsluttet) ITS – snitflader mellem bus og signalanlæg 0,1 mio.kr. Kryds Ringvejen/Halmstadgade 4,2 mio. kr. Kryds Olof Palmes Allé/Brenstrupgårdsvej 2,5 mio. kr. Forprojekt kryds Viby Torv 0,9 mio. kr. (er siden gennemført uden puljestøtte) Nyt busnet – flere projekter med ændret fartdæmpning, bussluse og ny vej 0,7 mio. kr. Sammenhæng bus/tog ved Vr. Standallé 1 mio. kr. Kryds Chr. Filtenborgs Plads 0,4 mio.kr. Helhedsplan for Gellerup (ikke afsluttet) 26,6 mio. kr.

6 Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Eksempel: Kryds Ringvejen/Halmstadgade Problem med kø fra Halmstadgade til højre ad Ringvejen Problem med kø fra Ringvejen til venstre ad Halmstadsgade Krydset er blevet udvidet med et ekstra svingspor i begge retninger Samt signalprioritering

7 Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Ringvejen/Halmstadgade

8 Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Ringvejen/Halmstadgade

9 Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Effekt på rejsetid, præcision og kørselskomfort Den oplevede effekt af ændringerne Andel af passagererne, der vurderer effekten som meget positiv eller positiv RejsetidPræcisionKørselskomfort Meget positiv effekt14%11%9% Positiv effekt43%40%32% Ingen effekt36%37%45% Ved ikke7%12%14% N=118 Meget positiv / positiv Rejsetid57% Præcision51% Komfort41% N=118

10 Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Senere busafgang 26% giver udtryk for, at de kan tage en senere busafgang end før der blev etableret forbedringer i krydset. Korrigeres for de passagerer der giver udtryk for at være ”nye” i vejkrydset, og således ikke har noget sammenligningsgrundlag, er der tale om, at 34% mener, at de kan tage en senere busafgang en tidligere.

11 Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Betydning for tilfredshed som kunde Passagererne er blevet bedt om at udtrykke indvirkningen på deres tilfredshed som buskunder, når der gennemføres tiltag som dette. 6 ud af 10 passagerer giver udtryk for at de bliver mere tilfredse som buskunder.

12 Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Resultatoversigt Oversigt: Mål vs. Realiseret EvalueringspunktMål*Realiseret Andel af passagererne, der bemærker at der er etableret ændringer 85%47%** Andel af passagererne, der tager bussen oftere end tidligere 19%13%** Andel af passagererne, der tager en senere afgang end tidligere 23%34%** Andel af passagererne, der vurderer effekten positiv eller meget positiv på REJSETIDEN 83%57% Andel af passagererne, der vurderer effekten positiv eller meget positiv på PRÆCISION 76%51% Andel af passagererne, der vurderer effekten positiv eller meget positiv på KØRSELSKOMFORT 69%41% Mere tilfredse passagererIkke noget fastlagt mål 58% * Mål er baseret på 2002 undersøgelse der evaluerede busbaner på den meget trafikerede Grenåvej. ** I de angivne procenter er udeladt de passagerer, der har beskrevet sig selv som ”nye” i krydset

13 Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Eksempel kryds Olof Palmes Allé / Brenstrupgårdsvej Var tidligere et ureguleret T-kryds Problemer med kø ved kørsel fra Olof Palmes Allé til Brenstrupgårdsvej. Problemer med kø ved venstresving fra Brendstrupgårdsvej til Olof Palmes Allé. Løsning: Krydset er i dag lysreguleret. Signalprioritering

14 Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Olof Palmes Allé / Brendstrupgårdsvej

15 Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune

16 Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Effekt på rejsetid, præcision og kørselskomfort Den oplevede effekt af ændringerne Andel af passagererne, der vurderer effekten som meget positiv eller positiv RejsetidPræcisionKørselskomfort Meget positiv effekt 19%13%12% Positiv effekt 42%55%47% Ingen effekt 33%25%33% Ved ikke 6%7%8% N=221 Meget positiv / positiv Rejsetid61% Præcision68% Komfort59% N=221

17 Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Senere busafgang 23% giver udtryk for, at de kan tage en senere busafgang end før der blev etableret forbedringer i krydset. Korrigeres for de passagerer der giver udtryk for at være ”nye” i vejkrydset, og således ikke har noget sammenligningsgrundlag, er der tale om, at 33% mener, at de kan tage en senere busafgang en tidligere.

18 Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Betydning for tilfredshed som kunde Passagererne er blevet bedt om at udtrykke indvirkningen på deres tilfredshed som buskunder, når der gennemføres tiltag som dette. 6 ud af 10 passagerer giver udtryk for, at de bliver mere tilfredse som buskunder.

19 Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Busprioritering Effekt på rejsetid Effekt på rettidighed Effekt på omdømme Effekt på økonomi Vær opmærksom på, at ikke alle er enige i at kollektiv trafik skal prioriteres Prioriteringsprojekter kan dog også have positiv effekt for andre trafikarter


Download ppt "Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Busfremkommelighed Projekter i Aarhus Kommune."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google