Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forretningsmodellering 2. Modul Foråret 2008 Nord LBP.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forretningsmodellering 2. Modul Foråret 2008 Nord LBP."— Præsentationens transcript:

1 Forretningsmodellering 2. Modul Foråret 2008 Nord LBP

2 Dagens gang Hvorfor modellering af forretningen –Business modelling –Forretningsmodellering Forretningsmodellering i UML –Business aktører og business use cases –AS-IS versus TO-BE modeller Klasse-/objektdiagrammer Aktivitetsdiagrammer –Sporbarheden Øvelse med forretningsmodellering NB! Vi skal også have lavet grupper til KA-1

3 Hvorfor? Virksomheder, organisationer, forretninger er også systemer –Anvende samme UML værktøjer til modellering af forretning/organisation som til modellering af IT systemet Stadigt mere vigtigt at forstå den sammenhæng som IT systemet skal indgå i –Analyse af eksisterende forretningsprocesser Vigtigt at kunne begrunde IT systemet forretningsmæssigt –Design af nye forretningsprocesser

4 Hvorfor? - generelt om business use cases Virksomheden (som system)‏ Kunde Leverandør Business use case 1 Business use case 2

5 Hvorfor? - eksempel på business use cases Lægehus Patient Leverandør Undersøgelse Vaccination

6 Hvorfor? - generelt om interne systemer Virksomheden (som system)‏ IT system (internt)‏ Kunde Leverandør

7 Hvorfor? - eksempel med internt system Lægehus IT system (internt)‏ Patient Apotek Lægen Sekretær Receptuds. Tidsbestilling

8 Opsamling af begreber 1 Business versus system use cases Business versus system aktører Alle use cases skal have værdi for aktøren IT systemet kan være en del af det der realiserer business use cases (de ansatte anvender IT systemet til løsning af en opgave

9 Opsamling af begreber 2 Forretnings- proces Forretnings Use case Aktivitet System Use case består af 1..* Realiseres gennem 0..1

10 Typer af business modeller Aktivitets- diagrammer Business klasse- /objektdiagrammer Design To-be Aktivitets- diagrammer Business klasse- /objektdiagrammer Analyse As-is Dynamiske / proces Statiske / strukturelle

11 Objekt-/klassediagrammer for forretningen 1 Business workers – dem der arbejder i virksomheden –Evt. skelnes mellem frontpersonale og øvrigt personale Business entiteter – de ting der arbejde med i virksomheden Organisatoriske enheder – samling af dem der arbejder i virksomheden

12 Objekt-/klassediagrammer for forretningen 2 Receptionist Læge Vaccine Patient Recept Apotek

13 Objekt-/klassediagrammer for forretningen 3 Ordremodtagelse Ordre Kunde Faktura Pakke Lager Økonomi

14 Aktivitetsdiagrammer Diagrammer til at vise de enkelte trin i en overordnet proces Kan desuden anvendes til at vise hvordan ansvaret for gennemførelse af processen er fordelt på objekter (personer, afdelinger m.v.)‏

15 Aktivitetsdiagrammers anatomi 1 Start Slut Aktivitet Forgrening i parallelle processer (fork) og samling/synkronisering (join)‏ Selektion og samling/fortsættelse Svømmebaner Sub-diagrammer

16 Aktivitetsdiagrammers anatomi 2 Aktivitet 1 Aktivitet 2 Find job Søg job

17 Aktivitetsdiagrammers anatomi 3 [betingelse 2] [betingelse 1] Aktivitet 1 Aktivitet 2 Aktivitet 3 [interessant] [ikke interessant] Læs ansøgning Tjeck ledige jobs Indkald til samtale

18 Aktivitetsdiagrammers anatomi 4 Aktivitet 1 Aktivitet 3 Aktivitet 2a Aktivitet 2b Find krav Programmer Udarb. DCD Udarb. DSD

19 Aktivitetsdiagrammers anatomi 5 Stil diagnose Skriv recept Skriv journal Recept > Journal Modtag recept

20 Aktivitetsdiagrammers anatomi 6 Write Chapter Review Chapter AuthorPrinterTypesetterReviewer Typeset Book Correct Proofs Reset Book Print Book [book complete] [book not complete] Revise Chapter

21 Øvelsesopgave del 1 I bedes lave aktivitetsdiagrammer med swimlanes som beskriver følgende processer. 1.Optagelse af studerende på en videregående uddannelse 2.Gennemførelse af elaboration i et UP forløb 3.Kvalitetssikring af software udvikling (jf. beskrivelse på næste side)‏

22 Øvelsesopgave del 2 I denne virksomhed kan en opgavestille stille opgaver som han ønsker andre skal løse. Når en sådan opgave er stillet tjecker et IT- system automatisk om opgavebeskrivelsen indeholder de relevante informationer. Såfremt dette ikke er tilfældet vender opgaven tilbage til opgavestiller som skal reformulerer opgaven. Hvis opgaven indeholder informationer tjekker den kvalitetsansvarlige om opgaven er beskrevet på en måde som er forståelig. Hvis dette ikke er tilfældet vender opgaver tilbage til opgavestiller. Såfremt beskrivelsen er god nok tilføjer den kvalitetsansvarlige en test til opgaven og sender opgaven og testen til en udvikler som herefter estimerer hvor lang tid det vil tage at løse opgaven og herefter løser opgaven. Når udvikleren har løs opgave flytter IT systemet opgaven over til en tester som tester om opgaven er godt nok løst. Hvis dette ikke er tilfældet går opgaven tilbage til udvikleren med en rapport om problemer i test. Såfremt opgaven klarer testen venter opgaven incl. Løsningen af opgaven tilbage til opgavestiller.


Download ppt "Forretningsmodellering 2. Modul Foråret 2008 Nord LBP."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google