Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Århus Kommune Busprioritering – støttede projekter i Århus Trafik og Veje Rigmor Korsgaard Århus Kommunes ansøgninger om puljestøtte 1. runde – fem ansøgninger.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Århus Kommune Busprioritering – støttede projekter i Århus Trafik og Veje Rigmor Korsgaard Århus Kommunes ansøgninger om puljestøtte 1. runde – fem ansøgninger."— Præsentationens transcript:

1 Århus Kommune Busprioritering – støttede projekter i Århus Trafik og Veje Rigmor Korsgaard Århus Kommunes ansøgninger om puljestøtte 1. runde – fem ansøgninger 2. runde – to ansøgninger Trafikstyrelsen har givet tilsagn om støtte til alle de syv ansøgte projekter fra ”fremkommeligheds-puljen” I alt tilsagn om støtte på godt 41 mio. kr.

2 Århus Kommune Busprioritering – støttede projekter i Århus Trafik og Veje Rigmor Korsgaard Støttede projekter Busbaner på Randersvej (2. etape) – støttes med 4.167.000 kr. Busbaner på Randersvej (3. etape) – støttes med 27.863.000 kr. ITS / busprioritering i signalanlæg – støttes med 111.000 kr. Krydsombygning Brendstrupvej/Olof Palmes Allé – støttes med 3.088.000 kr. 5+6. Krydsombygning Hasle Ringvej/Halmstadsgade (to projekter) – støttes med (3,6 + 1,3 mio. kr.) i alt 4.950.000 kr. 7.Forprojekt området omkring Viby Torv – støttes med 941.000 kr.

3 Århus Kommune Busprioritering – støttede projekter i Århus Trafik og Veje Rigmor Korsgaard

4 Århus Kommune Busprioritering – støttede projekter i Århus Trafik og Veje Rigmor Korsgaard

5 Århus Kommune Busprioritering – støttede projekter i Århus Trafik og Veje Rigmor Korsgaard Randersvej (og Nørrebrogade) Kommunen har tidligere principbesluttet etablering af busbaner i begge retninger. Er i forvejen en 4-sporet vej – stor indfaldsvej. Projektet er opdelt i tre etaper.

6 Århus Kommune Busprioritering – støttede projekter i Århus Trafik og Veje Rigmor Korsgaard Randersvej (og Nørrebrogade) 1. etape mellem Nørreport og Ringgaden blev færdiggjort sidste år (ca. 1,5 km) – uden statslig støtte.

7 Århus Kommune Busprioritering – støttede projekter i Århus Trafik og Veje Rigmor Korsgaard Randersvej 2. etape Arbejdet har været i gang længe – lang vinter! Nu mangler ikke så meget mere. Strækning på ca. 600 meter. Statslig støtte ca. 4,2 mio. kr.

8 Århus Kommune Busprioritering – støttede projekter i Århus Trafik og Veje Rigmor Korsgaard Randersvej 3. etape Klart mest komplicerede strækning – politisk, økonomisk, proces- mæssigt, teknisk – ca. 1,2 km. lang. Meget smal strækning, hvor bl.a. 20-25 små gamle byhuse skal rives ned for at gøre plads. Lang behandlingstid – først opkøb af huse, herefter ny lokalplan. - Og rødbøgen skal fældes! Statslig støtte: 27,9 mio. kr.

9 Århus Kommune Busprioritering – støttede projekter i Århus Trafik og Veje Rigmor Korsgaard Mål og forventninger Der forventes opnået disse fordele med busbanerne: Kortere rejsetid – en fordel for både passagererne og i.f.t. en minimering af kørselsomkostningerne. Rettidighed - busserne bliver mere præcise og har bedre mulighed for at overholde køreplanen. Kørselskomfort – mere glidende kørsel giver mere tilfredse kunder og gladere chauffører. Århus Kommune har tidligere etableret busbaner på Grenåvej. Forventningen til de nye busbaner er, at der vil opnås de samme resultater, som på Grenåvej.

10 Århus Kommune Busprioritering – støttede projekter i Århus Trafik og Veje Rigmor Korsgaard Mål og forventninger På Grenåvej viste en evaluering blandt passagererne efter anlæggelsen af busbanerne at: 85% havde bemærket den ændrede kørsel ad busbanerne. 19% tog nu bussen oftere. 23% kunne tage en senere busafgang. 83% vurderede virkningen på rejsetiden som enten positiv eller meget positiv. 76% vurderede virkningen på præcisionen som enten positiv eller meget positiv. 69% synes busserne nu var mere behagelige at køre med.

11 Århus Kommune Busprioritering – støttede projekter i Århus Trafik og Veje Rigmor Korsgaard ITS / busprioritering i signalanlæg - forprojekt Formulering af minimumskrav til funktion af udstyr for signalprioritering. Baseret på registrering af køretøjers position via GPS og trådløs kommunikation. Skal kunne anvendes op mod de to største signal- leverandører i Danmark Løsningen skal også kunne anvendes af andre kommuner og andre trafikselskaber. Prioritering af udrykningskøretøjer indgår også. Statslig støtte på 111.000 kr.

12 Århus Kommune Busprioritering – støttede projekter i Århus Trafik og Veje Rigmor Korsgaard Krydsombygning Brendstrupvej / Olof Palmes Allé Område med stor vækst, uddannelsesinstitutioner, erhverv og ikke mindst Skejby Sygehus. Store og stigende trafikmængder. Kø- dannelser. Krydset signalreguleres – med busprioritering. Der etableres separate svingbaner og heller. Statslig støtte: 3,1 mio. kr.

13 Århus Kommune Busprioritering – støttede projekter i Århus Trafik og Veje Rigmor Korsgaard Hasle Ringvej / Halmstadsgade 1. projekt: To venstresvingsspor ind fra Ringvejen til Halmstadsgade. 2. projekt: To højresvingsspor ud fra Halmstadsgade til Ringvejen. Mange busser gennem krydset. Busprioritering i signalanlæg. Statslig støtte i alt knap 5 mio. kr.

14 Århus Kommune Busprioritering – støttede projekter i Århus Trafik og Veje Rigmor Korsgaard Området omkring Viby Torv Problem for mange busser at holde ind ved stoppested umiddelbart syd for Viby Tov, hvis bussen herefter skal til venstre ad Holme Ringvej. Med forprojekt skal skitseres alternative løsninger

15 Århus Kommune Busprioritering – støttede projekter i Århus Trafik og Veje Rigmor Korsgaard Fremtidige projekter – måske med statslig støtte? Århus Kommune vedtager en ny kollektiv trafikplan denne sommer. Tavlen med alle nuværende buslinjer viskes ren, og et helt nyt busnet opbygges. Grundstrukturen i det nye net er et antal hurtige, hyppige, direkte A-bus linjer primært langs indfaldsvejene og på ringvejene. Der forventes flere passagerer, fordi mange vil få et bedre transporttilbud end i dag. Men en så stor omlægning kræver ressourcer i.f.m. omstilling. Når den nye trafikplan er vedtaget, forventer vi i efteråret at søge midler fra ”passagerpuljen”.


Download ppt "Århus Kommune Busprioritering – støttede projekter i Århus Trafik og Veje Rigmor Korsgaard Århus Kommunes ansøgninger om puljestøtte 1. runde – fem ansøgninger."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google