Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afKurt Nøhr Redigeret for ca. et år siden
1
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet skal både være operationelt for skolerne og give SIIP sammenlignelige data Systemet skal kunne efterleve KISS-princippet Brugere og aftagere skal involveres Data skal både være kvantitative og kvalitative Kvalitetsdata skal føre til handlingsplaner og opfølgning Kvalitetsresultater skal kunne ses i ”det offentlige rum” ( hjemmeside, årsrapporter)
2
HANDLING OG PLAN2 Formål med kvalitetsmålinger At styrke informationsgrundlaget for styring af uddannelsernes kvalitet både centralt og decentralt Sikre åbenhed og gennemsigtighed om institutionernes interne økonomiske prioriteringer og ressourceanvendelse Gøre det muligt at sammenligne resultater på tværs af institutionerne (Benchmarking)
3
HANDLING OG PLAN3 Kvalitetssikringsmetoder Information gennem data: statistik, indberetninger, karakterer, etc. Regnskab og nøgletal Centrale indsatsområder Evalueringer: bruger, aftager, medarbejder-tilfredshed Selvevalueringer Formelle, velkendte koncepter (BSC, EFQM) Benchmarking, at lære af ”best practise” i netværk
4
HANDLING OG PLAN4 Centrale indsatser - eksempler Højt fagligt niveau - lærer elev ratio, - fordelingen af lærernes arbejdstid, - faglige og pædagogiske kompetencer, - undervisningsformer Uddannelse til flere - ressourcer til frafaldstruede elever, ress. til SP og vejledning, fraværsstatistik, - praktikpladssøgning, - antal praktikpladser, - antal godkendte virksomheder Stærke og udviklingsorienterede inst. - udviklingsprojekter, - internationalt samarbejde, - nye uddannelser Effektiv institutionsdrift: - lønomkostninger pr. elev, sygefravær, personaleomsætning, medarbejder- og elevtilfredshed
5
HANDLING OG PLAN5 Måling af medarbejdertilfredshed f.eks. én gang hvert andet år
6
HANDLING OG PLAN6 Måling af virksomhedstilfredshed f.eks. én gang hvert andet år
7
HANDLING OG PLAN7 Måling af elevtilfredshed, f.eks. 2 gange årligt
8
HANDLING OG PLAN8 Selvevaluering Definition: ”En proces, der består i at indsamle information og implementere procedurer, der muliggør kontinuerlige, systematiske og kritiske diskussioner om uddannelsesmæssige og undervisningsmæssige forhold i sammenhæng med institutionens tilrettelæggelse og gennemførelse af uddannelse” Hvert år gennemføres en selvevaluering med elever, lærere og leder som deltagere Resultater forelægges bestyrelsen. Opfølgningsplanen er den vigtigste. Over en 3-årig periode evalueres: - hvordan undervisningens tilrettelæggelse støtter uddannelsens formål - sammenhæng og støtte mellem skole og praktik - lærernes faglige og pædagogiske kompetencer - sammenhæng mellem undervisning og arbejdsmarkedets behov - de fysiske rammer og støtteforanstaltninger - elevens oplevelse og udbytte af skoleundervisningen
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.