Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik."— Præsentationens transcript:

1 Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik der binder Midt- og Vestjylland sammen Den sammenhængende rejse

2 Den sammenhængende rejse – kollektiv trafik der binder Midt- og Vestjylland sammen Indhold Baggrund for projektet Hvad er formålet? Hvad er det vi vil? – midler til projektets gennemførelse Succeskriterier for projektet

3 Den sammenhængende rejse – kollektiv trafik der binder Midt- og Vestjylland sammen Baggrund for projektet Mange oplever overgangen fra bus og til tog og omvendt, som en væsentlig barriere i anvendelsen af den kollektive trafik – rejsen bliver forlænget og informationerne på tværs af transportformer opfattes som mangelfulde eller ligefrem ikke-eksisterende Midttrafik og Arriva Tog ønsker, at styrke sammenhængen i den kollektive trafik og sikre én indgang til busser og tog i Midt- og Vestjylland – skabe den sammenhængende rejse med passagererne i centrum

4 Den sammenhængende rejse – kollektiv trafik der binder Midt- og Vestjylland sammen Hvad er formålet? Skabe en langt bedre sammenhæng i den kollektive trafik via forbedret information og service under hele rejsen – fra bus til tog, og videre med bus Afkorte ventetiden, og øge pålideligheden Øge trygheden, og gøre rejsen lettere via forbedret passagerservice og information i og på stationer, i toget og på bussen Styrke den generelle kundeoplevede kvalitet via nye innovative tiltag og processer, defineret af passagerer og medarbejdere

5 Den sammenhængende rejse – kollektiv trafik der binder Midt- og Vestjylland sammen Midlerne Bedre kendskab til nuværende og kommende kunder Tæt samarbejde om køreplanlægning Etablering af fælles call-center funktion Samkørsel af realtidsinformation mellem busser og tog Gøre det lettere at skifte mellem bus og tog Service på hele rejsen i det kollektive trafiksystem Fælles korrespondancegaranti Fælles markedsføring

6 Den sammenhængende rejse – kollektiv trafik der binder Midt- og Vestjylland sammen Vi skal kende nuværende og kommende kunder Vi skal kende…. de faktisk eksisterende rejsestrømme – inkl. formål og kombination af bus og tog Vi skal vide…. hvordan togpassagerer ved ankomst fordeler sig på fodgænger, cykel, bil, taxi, bus, andet tog om informationen i forbindelse med skift mellem bus og tog er tilfredsstillende om skiltning og fysiske forhold i forbindelse med skift er tilfredsstillende hvordan den kollektive trafik i højere grad kan tilpasses kundernes behov hvilke forhold der gør at man vælger kollektiv trafik i det Midt- og Vestjyske Vi skal have kontakt…. til dem der ikke anvender kollektiv trafik, og høre om der er forhold i forbindelse med sammenhængen mellem bus og tog der har skylden

7 Den sammenhængende rejse – kollektiv trafik der binder Midt- og Vestjylland sammen Samarbejde om køreplanlægning Vi vil etablere sammentænkte og klare strukturer i køreplanen for at gøre det kollektive trafiksystem mere attraktivt Vi vil…. maksimere kvaliteten af det samlede kollektive trafiksystem med udgangspunkt i en filosofi om bedst for flest sammentænke vores køreplaner optimere skiftetider mellem bus og tog minimere den samlede rejsetid arbejde for højere frekvens på vigtige fødelinier

8 Den sammenhængende rejse – kollektiv trafik der binder Midt- og Vestjylland sammen Etablering af fælles call-center Skal man i dag rejse fra f.eks. Silkeborg til Århus skal man ringe til Arriva Tog for at høre hvornår toget kører – og til Midttrafik for at høre hvornår bussen kører Vi vil…. etablere et fælles call-center, og dermed skabe en integreret og fælles service for bus- og togpassagerer sikre at servicepersonalet tænker i integrerede og ikke selvstændige kollektive trafikprodukter

9 Den sammenhængende rejse – kollektiv trafik der binder Midt- og Vestjylland sammen Realtidsinformation mellem busser og tog Arriva er i fuld gang med at installere infotainment og Internet i alle tog og på alle stationer igennem konceptet MyARRIVA Vi vil…. på forsøgsbasis introducere MyARRIVA i bybustrafikken i Herning, med installation af skærme og gratis Internet i bybusserne og informationsskærme på udvalgte steder udvikle det eksisterende system i togene til at give passagererne information om status på bustrafikken – herunder forklaring og vejledning i, hvordan man finder frem til rette bus udveksle realtidsinformation mellem tog og udvalgte busser i Herning introducere informationstavler på stationer med oplysninger om både busser og tog sikre integrering til det fælles call-center

10 Den sammenhængende rejse – kollektiv trafik der binder Midt- og Vestjylland sammen Skift mellem bus og tog Som udgangspunkt opfattes skift mellem bus og tog negativt. Det skaber usikkerhed, tager tid og er besværligt Vi vil… iværksætte tiltag til at forbedre forholdene på og omkring stationerne, for at skabe bedre sammenhæng mellem bus og tog reducere opfattelsen af spildtid i forbindelse med skift undervejs i den kollektive trafik uddanne servicestewards, som skal informere passagererne om rejsen, afgangstider og mulige skift undervejs

11 Den sammenhængende rejse – kollektiv trafik der binder Midt- og Vestjylland sammen Fælles korrespondancegaranti Både Midttrafik og Arriva Tog har rejsegaranti – men de gælder ikke ved korrespondancesvigt mellem bus og tog Vi vil… introducere en korrespondancegaranti, der gælder ved skift mellem Arriva Tog og busser i Midttrafik – og omvendt

12 Den sammenhængende rejse – kollektiv trafik der binder Midt- og Vestjylland sammen Fælles markedsføring Det er nødvendigt, at tænke i nye kreative baner hvis vi skal kapre kunder fra den individuelle transport Vi vil… lave målrettede kampagner med involvering af såvel kunder som medarbejdere etablere fælles markedsføring af bus og tog, så kunderne bliver gjort opmærksom på de nye tiltag bruge ”infotainment” i bus og tog til fælles markedsføring

13 Den sammenhængende rejse – kollektiv trafik der binder Midt- og Vestjylland sammen Succeskriterier 5 % flere passagerer i de berørte bybusser om året Øge antallet af togpassagerer med 10 % Fordoble antallet af omstigere på berørte stationer Andelen af passagerer der kender projektet skal være mindst 50 % – og af disse skal mindst 50 % se projektet som en succes Antallet af redaktionelle indslag eller andre (f.eks. læserbreve) indslag skal nå op på mindst 3 om måneden

14 Den sammenhængende rejse – kollektiv trafik der binder Midt- og Vestjylland sammen Tak for opmærksomheden….


Download ppt "Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google