Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Efterskolen og dens kunder En efterskole er også en forretning. Hvordan behandler man kunderne professionelt mht. skolepenge og skolekontrakt? 04.10.2013.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Efterskolen og dens kunder En efterskole er også en forretning. Hvordan behandler man kunderne professionelt mht. skolepenge og skolekontrakt? 04.10.2013."— Præsentationens transcript:

1 Efterskolen og dens kunder En efterskole er også en forretning. Hvordan behandler man kunderne professionelt mht. skolepenge og skolekontrakt? 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 1

2 Kulturskiftet 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 2 Grundlæggende tillid ad to veje 1.Værdirelationen 2.Kunderelationen Historisk udvikling: 1)fra indmeldelsesblanket 2)til ansøgning 3)til kontrakt

3 Efterskolens indtægter 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 3 Typisk indtægtsfordeling kr. pr. elev: Statstilskud70.00045,2% Statslig elevstøtte35.00022,6% Egenbetaling45.00029,0% Andre indtægter5.0003,2% I alt155.000

4 Skolepengeudvikling 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 4 2004/ 05 2005/ 06 2006/ 07 2007/ 08 2008/ 09 2009/ 10 2010/ 11 2011/ 12 2012/ 13 Egenbetaling årets priser 6426907377878569269861.1251.108 Egenbetaling 2004 niveau 642656671685700716732748764

5 Bestyrelsen i arbejdstøjet 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 5 Forretningsprincipper Fastsættelse af skolepenge/kursuspris Individuel elevstøtte Ankeinstans ved betalingsforhold i forbindelse med afbrydelser, skader m.m. Evaluering af adm. praksis

6 Grundantagelser 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 6 Klare præmisser God kommunikation Professionel administration  Mindsker antallet af konflikter  Forhindrer, at fokus i en konflikt flyttes fra sag til form

7 Forretningsprincipper Fiktivt bud på holdning 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 7 ”Vi lytter til kunden” 1.Før man indgår handel -Vi laver klar, fuldstændig og ærlig kommunikation -Vi handler kun, hvis det er i kundens interesse 2. Mens handlen pågår -Vi er tilgængelige og åbne undervejs 3. Efter handlen -Vi ønsker at lære af kundens oplevelser What you see - is what you get

8 Forretningsprincipper - er sat på en spidsen ved lukning 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 8 Aktuelt interesse for, hvordan man er stillet ved lukning (15 skolelukninger inden for to år) Interesse for enkeltskolers økonomi. Depositum og udstyrspakker Indmeldelsesgebyr og forskudsrater Tilbageholdenhed, især ved viden om en usikker fremtid. Ingen ”Garantifond”

9 Kursuspris - fra efterskoleloven 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 9 § 11. Skolen skal have andre indtægter end statstilskud. Stk. 2. For deltagelse i et kursus fastsætter skolen en elevbetaling. Elevbetalingen må ikke være væsentligt over gennemsnittet for skoleformen. Mindste elevbetaling fastsættes på de årlige finanslove. Mindste elevbetaling omfatter ikke betaling, der opkræves til individuelle formål eller særskilt til ekskursioner.

10 Efterskolelovens § 11, fortsat 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 10 Stk. 3. Skolen kan efter individuel vurdering nedsætte elevens egenbetaling, jf. dog stk. 4 og 5. Stk. 4. … for elever på efterskoler, der ikke modtager statslig elevstøtte, skal egenbetalingen mindst udgøre halvdelen af den af ministeriet fastsatte mindste egenbetaling, jf. stk. 2. Stk. 5. For elever på efterskoler, der modtager statslig elevstøtte, skal egenbetalingen mindst udgøre halvdelen af det beløb, der fremkommer ved at fradrage den maksimale statslige elevstøtte i den af ministeriet fastsatte mindste elevbetaling, jf. stk. 2.

11 Kursuspris 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 11 Hvordan fastsætter I kursuspris? -Hvad gjorde vi sidste år? -Hvad gør de andre? -Hvad byder vi på? -Laver I ”Et godt tilbud”? -Er kursusprisen ”alt inklusive”? -Vil I gerne specificere, hvad man får for pengene? -Holder I en bestemt stigningstakt?

12 Udvikling – ugepris 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 12 2009201020112012 Gennemsnit1.7671.8451.9201.989 Vækst86787569 Vækst på 42 uger 3.6123.2763.1502.898 Vækst %5,14,44,13,6

13 Individuel elevstøtte 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 13 Taksameter: I 2013 tildeles 1.131 kr. pr. årselev i skoleåret 11/12 Øremærket. Ulig andre taksametre. ”Overføres.” Formål: At efterskolen er åben for alle. Tildeling: Konkret individuel vurdering. Retningslinjer for tildeling: Skolens beslutning, men må ikke udelukke skønnet. Ankemulighed: Bestyrelsen. Informationsforpligtelse. Andet: Må nedsætte betaling for egne midler

14 Afbrudte ophold 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 14 AfbrydelsesfrekvenshjemsendtRejst selvAfbrudt i alt 0 % 29 %2 %0 % 1-5 % 40 %35 %23 % 6-10 % 20 %25 %26 % 11-25 % 10 %35 %37 % Mere end 25 %2 %3 %13 % Antal eleverAndel elever 2009/102012/132009/102012/13 Hjemsendt 1.1329263,9 %3,4 % Selv rejst 2.5462.1198,7 %7,8 % Afbrudt i alt 3.6783.04512,6 %11,2 % Sen start 1.6481.381 Fra anden efterskole399384

15 En elevsags seks faser 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 15 1)Vilkår 2)Information 3)Dialog 4)Konflikt 5)Afvikling 6)Efterbehandling

16 Information 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 16 Udfyldelse af ”vilkår” Skriftlig Mundtlig Elektronisk Genkendelse af skolens tone og kultur

17 Dialog 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 17 Kontaktlæreren Professionsetik - i forhold til eleven - I forhold til forældre Ærlig kommunikation

18 Konflikt 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 18 Intern afklaring og ansvarsfordeling Leders involvering Belysning/opklaring af sagen Inddragelse af: Forældre Myndigheder Bestyrelse Andre

19 Afvikling 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 19 Varsel og ”tænker” Afskeden og hjemsendelsen – tilsyn Hjælp til ny skole + faglig overdragelse Orientering UU, SPSU o.l. Efterskolebevis + evt. prøver Økonomi vedr. forældre Skriftlig begrundelse? Udtalelse? Orientering øvrige elever + forældre Evt. medier

20 Efterbehandling 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 20 Bestyrelsen som ankeinstans Registrere erfaringer Evaluering, personalegruppen Evaluering, bestyrelsen

21 Case 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 21 Historien om Astrid Hvordan I vil reagere på henvendelsen? Skriftligt? Hvilke oplysninger skal I bruge? Hvad vil I være opmærksomme på i svaret? Vil I eftergive et beløb? Giver klagen anledning til undersøgelser og/eller drøftelser, som ikke skal med i svaret til klageren?

22 Afbrydelsespraksis 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 22 Hvad er bedst? 1. Varsel eller fire uger uden statslig elevstøtte, svarende til _ 2. Fire uger uden statslig elevstøtte 3. Flere eller færre end fire uger uden statslig elevstøtte 4. Fast beløb 5. Fast beløb + depositum 6. Løbende måned + fast beløb

23 Eksempel fra en efterskole 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 23 Evt. fritagelse Fritages en elev fra skole i længere tid, fx for at komme på særlig ferie i en uge, vil det koste familien en ekstra regning på kr. 3.000,-. (Staten giver nemlig ikke støtte til hverken elev eller skole i en sådan uge.) Evt. afbrydelse Afbrydes opholdet inden skoleåret er slut, skal der betales for 4 hele uger (4 × 2000,- kr.) ud over den uge, hvori afbrydelsen finder sted. (Det fulde ugebeløb skyldes, at staten stopper støtten ved afrejsedagen).

24 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 24 Kursets start- og slutdato (opstillet efter startdato) Kursets titel Kursets længde Eventuelle afbrydelser af kurser (angiv første og sidste dag i afbrydelserne) 4 døgn (sæt kryds) 1 uge (sæt kryds) 2-11 uger (antal kusus­ uger) 12 uger og derover (antal hele uger plus evt. afkortet uge) 14/8-2011 til 23/6-2012 Efterskolekursus Skoleåret 2011-2012 41 uger16/10 - 22/10, 22/12 - 3/1, 19/2 - 25/2 Årsplan for skoleåret 2011/12 Skolens vedtægtsgodkendte navn: Lillekøbing Efterskole Skolekode: 999.999 Godkendt af bestyrelsen den: 14/6 - 2011 Godkendelsen fremgår af bestyrelsens protokol side: 135 Bestyrelsesformandens underskrift:……………………………………………….. Dato:…………..

25 Hvad kan man gøre som bestyrelse? 04.10.2013 Bestyrelseskursus Syd 2013, kunder v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen 25 Administrationspraksis skal også evalueres Fungerer vores system? Gebyrer, ratefordelingen, afbrydelsesbetalinger ol. Er det forstået og accepteret af forældrene? Har vi restancer? At sætte sig i forældres sted. God anledning ved fastsættelse af skolepenge.


Download ppt "Efterskolen og dens kunder En efterskole er også en forretning. Hvordan behandler man kunderne professionelt mht. skolepenge og skolekontrakt? 04.10.2013."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google