Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

22.10.20141 Etik og kontrakt - om håndtering af problemsager og om forældrene som kunder Kursus for nye forstandere Liselund Mødested og Kursuscenter 22.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "22.10.20141 Etik og kontrakt - om håndtering af problemsager og om forældrene som kunder Kursus for nye forstandere Liselund Mødested og Kursuscenter 22."— Præsentationens transcript:

1 22.10.20141 Etik og kontrakt - om håndtering af problemsager og om forældrene som kunder Kursus for nye forstandere Liselund Mødested og Kursuscenter 22. oktober 2014 Oplæg v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen Kursus for nye forstandere

2 22.10.20142 Kulturskiftet Kursus for nye forstandere Grundlæggende tillid ad to veje 1.Værdirelationen 2.Kunderelationen Historisk udvikling: 1)fra indmeldelsesblanket 2)til ansøgning 3)til kontrakt

3 22.10.2014 3 Forretningsprincipper - også i efterskolen? ”Vi lytter til kunden” 1.Før man indgår handel -Vi laver klar, fuldstændig og ærlig kommunikation -Vi handler kun, hvis det er i kundens interesse 2. Mens handlen pågår -Vi er tilgængelige og åbne undervejs 3. Efter handlen -Vi ønsker at lære af kundens oplevelser Kursus for nye forstandere What you see - is what you get

4 22.10.20144 Rettidigt omhu - og kunden Hvordan er man stillet ved lukning? Interesse for enkeltskolers økonomi Tilbageholdenhed ved viden om en usikker fremtid Ingen ”Garantifond” Forudbetalinger: Indmeldelsesgebyr, depositum, udstyrspakker, forskudsrater m.m. Kursus for nye forstandere

5 Afbrudte ophold 22.10.2014Kursus for nye forstandere5 Antal afbrudte ophold i alt Heraf Bortviste elever Heraf hjemsendt anden årsag Heraf selv rejst Antal elever 3.0768231961.942 Afbrudte efterskoleforløb i skoleåret 2013/14 2009/102010/112011/122012/132013/14 Hjemsendt 3,9%2,9%3,1%3,4%3,9% Selv rejst 8,7%8,3%8,0%7,8%7,5% Total afbrydelser af samlet elevtal 12,6%11,3%11,1%11,2%11,9% Afbrydelser i procent af de samlede elevtal 2009/10 til 2013/14

6 Afbrudte ophold 22.10.2014Kursus for nye forstandere 6 Frafald i % (intervaller) Antal skoler% af alle skoler Antal = 0 31% 0,1 - 5% 3515% 5 - 10% 6930% 10 -15% 4218% 15 - 20% 4118% 20 - 25% 167% 25 - 30% 115% 30 - % 156% I alt i undersøgelsen232100% Skolerne fordelt på frafald i procent af elevtal ved start 2013/14

7 22.10.20147 Fra ”Find din efterskole” - priseksempler fra www.efterskole.dk Kursus for nye forstandere Skolenavn Ugepris 14/15 Indmeld- gebyr Depos. Antal uger Rejser, materialer, kommentarer Bernstorffsminde2.14550042 Eriksminde2.1301.30041 Fjordvang2.0851.5001.00042 Haslev2.0801.90050042 ISI Idrætsefterskole2.1753.2003.50042 Golflinjen(ikke obl.) 3.500 Nysted1.8603.00042 Lommepenge (ikke obl.) 4.200 Karise1.9001.00041 Nørbæk2.05080050042 True North2.1202.5006.00043 Profilrejse (obl.) ml. 6 og 12 tkr. Phønix1.9005003.00043 Ølgod2.0352.00042

8 22.10.20148 Når samarbejdet slutter  Efter elevens/familiens beslutning  Efter skolens beslutning  Efter gensidig overenskomst Kursus for nye forstandere

9 22.10.20149 Konsekvenser af en elevafbrydelse Pædagogik – a. For en ung skæbne - fagligt og personligt – b. For et elevholds stabilitet og selvforståelse Økonomi – a. For forældre – b. For skolen Omdømme – a. For skolen – b. For skoleformen Kursus for nye forstandere

10 22.10.201410 Grundantagelse Klare præmisser God kommunikation Professionel administration  Mindsker antallet af konflikter  Forhindrer, at fokus i en konflikt flyttes fra sag til form Kursus for nye forstandere

11 22.10.201411 Seks faser i en elevsag 1.Vilkår 2.Information 3.Dialog 4.Konflikt 5.Afvikling 6.Efterbehandling Kursus for nye forstandere

12 22.10.201412 Information Udfylder betydningen skolens vilkår Skriftligt Mundtligt Elektronisk Kursus for nye forstandere Genkendelse af skolens tone og kultur

13 22.10.201413 Dialog Kontaktlæreren er ofte i front mht. at sikre dialog Professionsetik - i forhold til eleven - I forhold til forældre Ærlig kommunikation Kursus for nye forstandere

14 22.10.201414 Konflikt Intern afklaring og ansvarsfordeling Leders involvering Belysning/opklaring af sagen/er eleven hørt? Inddragelse af: - Forældre - Myndigheder - Bestyrelse - Andre Kursus for nye forstandere

15 22.10.201415 Afvikling Varsel og ”tænker” Afskeden og hjemsendelsen – tilsyn Hjælp til ny skole + faglig overdragelse Orientering UU, SPSU o.l. Efterskolebevis + evt. prøver Økonomi vedr. forældre Skriftlig begrundelse? Udtalelse? Orientering øvrige elever + forældre Evt. medier Tilskudsregler og elevafbrud Kursus for nye forstandere

16 22.10.201416 Efterbehandling Bestyrelsen som ankeinstans Registrere erfaringer Evaluering, personalegruppen Evaluering, bestyrelsen Kursus for nye forstandere

17 UVM’s rolle 22.10.2014Kursus for nye forstandere17 1.Tager sig ikke af konkrete afgørelser truffet af en efterskole f.eks. om en bortvisning. Beslutninger ligger hos ledelsen, og i sidste ende bestyrelsen. Derfor er bestyrelsen som øverste myndighed den instans, man skal klage til, hvis man er utilfreds med en afgørelse. 2.Laver legalitetstilsyn. Overholdelse af lovens krav til undervisnings og samvær. 3.En tilsynssag mod en skole kan dog indledes på baggrund af en forældrehenvendelse. Her er et link til de udvidede svar fra UVM: http://uvm.dk/Uddannelser/Anden-uddannelse-og-undervisning/Efterskoler/Spoergsmaal-og-svar

18 Efterskoleforeningens rolle 22.10.2014Kursus for nye forstandere18 Kære … Du spørger om, hvor og hvordan kan man klage over en efterskole udover til forstanderen. Hvis man kommer ud for, at efterskolens tilbud ikke lever op til forventningerne, skal man i første omgang henvende sig til skolens forstander og dernæst til skolens bestyrelsesformand. Det er bestyrelsen, der har det overordnede ansvar for skolen, så du kan kontakte bestyrelsesformand [navn] på [navn] Efterskole på … Desuden kan jeg henvise til pjecen "Etik og kontrakt" (pdf), som er en vejledning, der først og fremmest retter sig mod juridiske og økonomiske forhold, men derudover - på en række centrale områder - angiver hvad Efterskoleforeningen betragter som "god efterskoleskik"."Etik og kontrakt" Måske kan du kan drage nytte af den. Efterskoleforeningen er ikke en klageinstans. Med venlig hilsen

19 Efterskoleforeningens rolle 22.10.2014Kursus for nye forstandere19 Nogle anbefalinger fra Efterskolelandskabet, 1. maj 2014 1.Beskriv mundtligt og skriftligt, hvilke regelovertrædelser, der med fører bortvisning 2.Giv advarsel ved mindre forseelser, før man går til den mest vidtgående reaktion 3.Giv forældre og elev lejlighed til at blive hørt om grundlaget inden der træffes en endelig beslutning 4.Ved mindre forseelser: Inddrag forældre, inden en ny overtrædelse medfører bortvisning

20 Typiske klager, 1 22.10.2014Kursus for nye forstandere20 Bortvisninger 1. Årsager til bortvisning - manglende forståelse ved f.eks. natterend - manglende forståelse for eget barns rolle 2. Afbrydelsesbetaling 3. Proces i afviklingen, f.eks. hjemsendt uden præcis kontakt med forældre 4. Prøveafvikling 5. Ingen adgang fremover, gl. elevdag o.l. 6. Manglende information forud for afgørelse 7. Andre

21 Typiske klager, 2 22.10.2014Kursus for nye forstandere21 Manglende undervisning og samvær 1.Aflyst undervisning, også boglig 2.Ikke den lovede støtte, inklusion eller specialundervisning 3.Ikke den lovede, højprofilerede linje, f.eks. idræt, musik eller heste. Indhold skuffer/linje ikke oprettet. 4.Meget praktisk arbejde i undervisningstiden 5.Manglende adgang til ophold i weekender 6.Andet

22 Typiske klager, 3 22.10.2014Kursus for nye forstandere22 Andre: 1)Tilsynsforhold og sikkerhed 2)Betalingsforhold, f.eks. uventede træk i depositum eller ekstrabetaling for en ferietur med familien 3)Afbrydelsesbetaling ved f.eks. sygdom 4)Forsikringsforhold, f.eks. erstatningssager 5)Manglende disciplin og regeloverholdelse 6)Umulig at få fat i forstander mhb. en samtale 7)Manglende samarbejde/information om, at et problem var på vej.

23 Eksempel fra en efterskole 22.10.2014Kursus for nye forstandere23 Evt. fritagelse Fritages en elev fra skole i længere tid, fx for at komme på særlig ferie i en uge, vil det koste familien en ekstra regning på kr. 3.000,-. (Staten giver nemlig ikke støtte til hverken elev eller skole i en sådan uge.) Evt. afbrydelse Afbrydes opholdet inden skoleåret er slut, skal der betales for 4 hele uger (4 × 2.090,- kr.) ud over den uge, hvori afbrydelsen finder sted. (Det fulde ugebeløb skyldes, at staten stopper støtten ved afrejsedagen).


Download ppt "22.10.20141 Etik og kontrakt - om håndtering af problemsager og om forældrene som kunder Kursus for nye forstandere Liselund Mødested og Kursuscenter 22."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google