Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Socialtilsyn Socialtilsyn Nord 6. marts 2013 Else Frydensberg, Socialstyrelsen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Socialtilsyn Socialtilsyn Nord 6. marts 2013 Else Frydensberg, Socialstyrelsen."— Præsentationens transcript:

1 Socialtilsyn Socialtilsyn Nord 6. marts 2013 Else Frydensberg, Socialstyrelsen

2 Den politiske aftale af 25. oktober 2012 Hovedtemaer: 1.Højne kvaliteten af de sociale tilsyn 2.Et mere professionel og uafhængigt tilsyn 3.Fra tilfældige indsatser til systematisk inddragelse af viden 4.Borgerne i centrum 5.Alle social døgntilbud og ambulante stofmisbrugsbehandlingstilbud skal godkendes 6.Bedre styr på økonomien

3 Strukturelle ændringer Med den nye lov flyttes godkendelses- og tilsynsopgaven til fem Socialtilsyn (Frederiksberg, Holbæk, Faaborg-Midtfyn, Silkeborg og Hjørring) Flere tilbud vil blive omfattet af et krav om godkendelse, og der vil blive opstillet nye formelle og faglige krav til tilbuddene Socialstyrelsen skal sikre, at formålet nås gennem systematisk, ensartet, uvildig og faglig kompetent varetagelse af opgaven med at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med tilbuddene Socialstyrelsen skal implementere tilsynsreformen – herunder udvikle kvalitetsmodel, redskaber, introduktionsuddannelse, tilrette Tilbudsportalen og føre ”tilsyn med tilsynet” Det enkelte tilsyn skal have besøg, mindst én gang om året

4 Pejlemærker for socialstyrelsen Bred interessentinddragelse (offentlige og private aktører) Tæt samarbejde med de fem Socialtilsyn og KL At balancere mellem de bedste praksiseksempler og nyudvikling –Vidensindsamling –Kriterie- og indikatorudvikling –Redskabsudvikling Et udviklingsprojekt og implementeringsprojekt!

5 Socialstyrelsens opgaver med socialtilsyn Introduktionsforløb for tilsyns- og godkendelseskonsulenter Redskaber Kvalitetsmodel for socialtilsyn Tilbudsportalen og IT Auditfunktion Socialstyrelsen har til opgave at understøtte, at lovgivningen implementeres i kommunerne Socialstyrelsen har til opgave at understøtte, at lovgivningen implementeres i kommunerne Socialstyrelsen skal understøtte og udføre tilsyn med tilsynet (auditfunktion) Socialstyrelsen skal understøtte og udføre tilsyn med tilsynet (auditfunktion) Styrelsens opgaver jf. lovforslaget Fem opgavespor

6 Kvalitetsmodel Kvalitetsmodel – rammen om indholdet i socialtilsynet Kvalitetsmodellen udgør grundlaget for indholdet i socialtilsynet ved at fastlægge: 1) de temaer, kvalitetskriterier og indikatorer, som de sociale tilbud vurderes på grundlag af, samt 2) den måde hvorpå vurderingen foretages. Udviklingsarbejde; Afsæt i lovgivning -> gennemgang af andre nationale og internationale kvalitetsmodeller -> bred inddragelse af dansk viden og erfaringer tilbud/tilsyn, region/kommune/privat, statslig/regional/kommunal, praksis/forvaltning/forskere, mv.) -> kvalitetsmodel for socialtilsynet.

7 Kvalitetsmodel Kvalitetsmodel for socialtilsyn Vurderingsmatrise Kvalitetskatalog Kvalitetstemaer: 1.Uddannelse og beskæftigelse 2.Selvstændighed og relationer 3.Målgrupper, metoder og resultater 4.Organisation og ledelse 5.Kompetencer 6.Økonomi 7.Fysiske rammer Kvalitetstema Kvalitetskriterium Kvalitetsindikator Kvalitetskriterium Kvalitetsindikator

8 Kvalitetsmodel - hovedprincipper Kvalitetstilgangen: Lovgivning -> kvalitetstemaer -> kvalitetskriterier -> kvalitetsindikatorer En kvalitetsforståelse udtrykt i generiske kvalitetstemaer Vurderingsmatrice: En fælles systematik i vurdering: Kombination af kvalitativ og kvantitativ vurdering Høj grad af fælles vurderingsgrundlag på tværs af tilbud, men nødvendig differentiering på visse områder (plejefamilier) En faglig bedømmelse - Kontrol - Udvikling og læring

9 Kvalitetsmodellens forskellige niveauer Temaerne i kataloget er fastlagt Vi skal sammen udvikle relevante kvalitetskriterier inden for hvert tema (pånær økonomi) Vi skal sammen udvikle relevante kvalitetsindikatorer under hvert kriterium Samlet modelTemaerKriterierIndikatorer

10 Kvalitetsmodel Konkrete redskaber Beskrivelse af kvalitetsmodellen: Samlet og uddybende beskrivelse af kvalitetsmodellen Kvalitetskatalog(er): Et konkret katalog, som et givent socialt tilbud kan tage frem og sige ”det er de kvalitetskrav, som socialtilsynet stiller til os”, eller som socialtilsynet kan sige ”det er de kvalitetskrav, som vi skal vurdere dette tilbud efter” Indeholder både kvalitetskriterier og kvalitetsindikatorer samt vurderingsmetoden.

11 Redskaber Tre typer redskaber: Foreløbige konkrete redskaber i det nye socialtilsyn Planlægningsredskaber - eksempelvis Redskaber til tilsynsbesøg - eksempelvis Redskaber til vurdering og implementering af tilsynet - eksempelvis  Ansøgning om godkendelse  Kvalitetskatalog til kvalitetsvurdering  Guide til at indgå aftaler med et tilbud – eks. ved anmeldte tilsynsbesøg  Spørgeguide  Observationsguide  Guide til procedure- og procesanalyse  Redskaber til trivselsvurderinger  Vejledning til analyse og samlet vurdering af data i forbindelse med godkendelse og tilsyn  Skabelon til tilsynsrapport  Guide til tilbagemelding, opfølgning og dialog med et tilbud (samlet vurdering, udviklingspunkter og kritik)

12 Redskaber Redskaber i det nye socialtilsyn skal: Gøre det muligt effektivt at belyse, dokumentere og vurdere et givent tilbud ift. temaer, kriterier og indikatorer i kvalitetsmodellen. Understøtte en tilsynsvirksomhed, der professionelt kan gennemføre velunderbyggede vurderinger af tilbud, plejefamilier og enkeltpladser på et ensartet grundlag. Medvirke til at planlægge, gennemføre og implementere en tilsynsvirksomhed der lever op til de formulerede mål i et Nyt Socialtilsyn, herunder understøtte de nye socialtilsynskommuner i maksimal ensartethed i udførelsen af tilsynsvirksomheden

13 Tilbudsportalen og IT Tilbudsportalen Understøtte offentliggørelse af tilsynsrapporter på Tilbudsportalen Tilpasse indholdet af Tilbudsportalen til socialtilsynet og kvalitetsmodellen  Alle tilbud omfattet af socialtilsyn skal fremgå af tilbudsportalen  Fokusgrupper og brugertest ifm tilpasning af indberetningsløsning og søgefunktion (juni-september) Offentlig databank Bygge bro til evt. It-understøttelse af arbejdsprocesser Dialog med de 5 socialtilsyn og KL

14 Introduktionsforløb og auditfunktion Introduktionsforløb for tilsyns- og godkendelseskonsulenter Auditfunktionen efter 1. november 2013 Auditfunktionens foreløbige leverancer efter 1. november 2013 Løbende følge praksis i socialtilsynene Understøtte udførslen af godkendelses- og tilsynsopgaven med relevant vejledning og materiale Udarbejde årsrapport om udførelsen af socialtilsyn Der udvikles introduktionsforløb i moduler i tæt samarbejde med tilsynskommunerne

15 Introduktionsforløbet Introduktions- og kompetenceudviklingsforløbet har til formål: at sikre, at tilsyns- og godkendelseskonsulenterne i de fem tilsynskommuner gennem basisviden, som er en nødvendig konsekvens af Lov om Socialtilsyn, får kendskab til lovens intentioner, lovens bestanddele, Socialstyrelsens model for vurdering af tilbuddenes kvalitet, kvalitetstemaer, kvalitetskriterier og kvalitetsindikatorer. at konsulenterne får kendskab til anvendelige redskaber til brug for tilsyns- og godkendelsesopgaven før, under og efter et konkret tilsyn eller godkendelse og dataindsamling og vurdering af disse. introducerer konsulenterne til Tilbudsportalen og anvendelige redskaber til understøttelse arbejdsprocesser, indberetning m.v. At understøtte kvaliteten - det gode tilsyn

16 Tidsplan I tiden frem til loven træder i kraft udvikler Socialstyrelsen kvalitetsmodel og redskaber samt reviderer Tilbudsportal til brug for gennemførsel af tilsynsarbejdet. I tiden omkring, at loven træder i kraft uddannes tilsynskonsulenterne i de udviklede produkter. Fremadrettet skal Socialstyrelsen varetage en auditfunktion, som skal følge praksis i socialtilsynene i kommunerne, samt understøtte socialtilsynene med relevant vejledning og materiale.

17 Milepæle i tidsplanen Kvalitetsmodel klar 1.7. Redskaber til dataindsamling, analyse, vurdering og opfølgning er klar til brug klar 1.10.. Tilbudsportal er revideret og klar til brug for registrering 1.11. Koncept for introduktionskursus klar 1.7. Fra 1. januar 2014 træder auditfunktionen i gang, og den videre understøttelse af implementeringen af loven fortsættes i dette regi.

18 Information og kontaktoplysninger Socialtilsyn i Socialstyrelsen Hjemmeside Der er oprettet en hjemmeside for socialtilsyn på Socialstyrelsens hjemmeside http://www.socialstyrelsen.dk/socialtilsyn Hotline E-mail: socialtilsyn@socialstyrelsen.dksocialtilsyn@socialstyrelsen.dk Telefonnummer: 41 74 00 00 ProjektledelsenElse Lund Frydensberg - elf@socialstyrelsen.dk - 4193 2404elf@socialstyrelsen.dk Henrik Frostholm - hef@socialstyrelsen.dk – 4193 2569hef@socialstyrelsen.dk Janne Schacke - jsc@socialstyrelsen.dk - 2547 2551jsc@socialstyrelsen.dk


Download ppt "Socialtilsyn Socialtilsyn Nord 6. marts 2013 Else Frydensberg, Socialstyrelsen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google